TC Moduł 2: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Robert m (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,...,” na „,\ldots,”
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd1.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd1.png]]
|valign="top"|
|valign="top"|Układy logiczne  – pojęcia podstawowe.
|}
|}


Linia 7: Linia 7:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd2.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd2.png]]
|valign="top"|Zasygnalizowany w poprzednim wykładzie proces minimalizacji funkcji boolowskich ma ogromne znaczenie w technice cyfrowej. Znaczenie to zostało spotęgowane możliwościami realizacji układów logicznych w strukturach scalonych o złożoności milionów bramek logicznych.  
|valign="top"|Podstawą teoretyczną techniki cyfrowej są układy logiczne. Funkcjonalnie układy logiczne klasyfikujemy na układy kombinacyjne i układy sekwencyjne. Wykład rozpoczynamy od układów kombinacyjnych. Układ kombinacyjny jest podstawowym układem logicznym umożliwiającym realizację funkcji boolowskich. Układ kombinacyjny konstruujemy z elementów logicznych po to, aby realizować funkcje lub ich zespoły opisujące bardziej skomplikowane układy cyfrowe. Dlatego rozważania o układach kombinacyjnych rozpoczynamy od pojęcia funkcji boolowskiej.
|}
|}


Linia 14: Linia 14:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd3.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd3.png]]
|valign="top"|Wypracowano wiele metod minimalizacji funkcji boolowskich. Najbardziej znaną i uznawaną za najskuteczniejszą jest metoda ESPRESSO opracowana w latach 80. na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Ze względu na ograniczony zakres wykładu omówimy wyłącznie metodę tablic Karnaugha oraz metodę ekspansji (przykładową procedurę  Espresso).
|valign="top"|Pojęcie funkcji boolowskiej jest pojęciem podstawowym umożliwiającym modelowanie zjawisk fizycznych reprezentowanych jako odwzorowanie ciągów (wektorów) binarnych należących do zbioru '''X''' w ciągi binarne (wektory) ze zbioru '''Y''', gdzie zbiory '''X''', '''(Y)''' są podzbiorami ''n''-krotnego, (m-krotnego) iloczynu kartezjańskiego zbioru '''B''' = {0, 1}.
 
Formalnie funkcją boolowską zmiennych binarnych <math>x_1,\ldots,x_n</math> nazywamy odwzorowanie <math>f: X \rightarrow Y</math>, gdzie <math>X \subseteq B^n, Y \subseteq B^m</math>.
 
Jeżeli <math>X = B^n</math>, to funkcję taką nazywamy zupełną; w przeciwnym przypadku jest to funkcja niezupełna, zwana również funkcją nie w pełni określoną.  
 
Najczęściej stosowane reprezentacje funkcji boolowskich to tablica prawdy oraz formuła (wyrażenie) boolowskie.


|}
|}
Linia 22: Linia 28:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd4.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd4.png]]
|valign="top"|W metodzie Karnaugha każda kratka odpowiedniej tablicy (zwanej tablicą Karnaugha) odpowiada wektorowi zmiennych binarnych. Można więc powiedzieć, że ciąg wartości tych zmiennych tworzy adres kratki. Kratki są ponumerowane w taki sposób, że numer <math>i\,</math> jest liczbą dziesiętną odpowiadającą kombinacji zmiennych (wektorowi zero-jedynkowemu) traktowanej jako liczba dwójkowa. W poszczególnych kratkach wpisane są wartości funkcji, tj. 0 lub 1 przyjmowanej przez funkcję dla tej kombinacji lub symbol „–”, jeżeli funkcja nie jest określona. W tablicy K. różniącym się tylko o negację pełnym iloczynom przyporządkowane leżące obok siebie pola tablicy (sąsiednie kratki), które się łączy (skleja) odpowiednią pętelką.  Korzysta się z faktu, że dla dowolnego A:
|valign="top"|Funkcja <math>f</math> może być przedstawiona w postaci tablicy prawdy. Jest to tablica o <math>n+1</math> kolumnach i <math>2^n</math> wierszach. W kolejnych wierszach zapisywane wszystkie wartości ciągu <math>x_1,\ldots,x_n</math>, czyli wszystkie wektory <math>x</math>. W ostatniej kolumnie podana jest wartość y przyporządkowywana danemu wektorowi lub „–”, jeżeli funkcja dla tego wektora nie jest określona. Kolejne wektory numerowane, przy czym wartość <math>i</math> podana z lewej strony w dodatkowej kolumnie jest dziesiętnym odpowiednikiem wektora <math>x</math> traktowanego jako liczba w zapisie dwójkowym.
<math>A\bar{x}+Ax=A\,</math>
 
|}
|}


Linia 30: Linia 36:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd5.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd5.png]]
|valign="top"|Dla uzyskania efektu sąsiedztwa współrzędne pól opisuje się tzw. kodem Gray’a.
|valign="top"|Oto przykłady uproszczonego zapisu funkcji boolowskich. Podane zapisy specyfikują funkcje boolowskie, których wektory wejściowe określone są liczbami dziesiętnymi.  
|}
|}


Linia 37: Linia 43:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd6.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd6.png]]
|valign="top"|Na planszy pokazane przykłady łączenia (sklejania) kratek tablicy Karnaugha.
|valign="top"|Funkcje boolowskie reprezentowane odwzorowaniem <math>f</math>, jakkolwiek możliwe do bezpośredniej realizacji technicznej, nie są najlepszą formą do zastosowań. Znacznie wygodniejsze są reprezentacje funkcji w postaci formuł boolowskich. Ich zaleta wynika przede wszystkim z łatwej realizacji elementów logicznych zwanych bramkami logicznymi, które to elementy stanowią naturalną realizację formuł (wyrażeń) boolowskich, gdzie występują w postaci operatorów.
Formuła boolowska to wyrażenie, w którym zmienne boolowskie połączone operatorami: <math>+ (OR), \cdot (AND), \bar x (NOT)</math>. Operatory te zdefiniowane są w tabelce podanej na planszy dla działań dwuargumentowych AND i OR i jednoargumentowego NOT, ale ich uogólnienie na operatory wieloargumentowe jest oczywiste.
 
|}
|}


Linia 44: Linia 52:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd7.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd7.png]]
|valign="top"|Kolejny przykłady ilustruje wykorzystanie zasady łączenia kratek do graficznej minimalizacji funkcji boolowskiej.
|valign="top"|Dla funkcji opisanej tablicą prawdy podaną w tabelce na planszy podajemy sposób tworzenia formuły boolowskiej.  
|}
|}


Linia 51: Linia 59:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd8.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd8.png]]
|valign="top"|Wpisywanie funkcji do tablicy Karnaugha ułatwia numeracja kratek. Podajemy przykłady tablic Karnaugha z ponumerowanymi kratkami.  
|valign="top"|A na tej planszy pokazana jest realizacja tej funkcji na bramkach AND, OR, NOT.  
W układzie kombinacyjnym z rysunku na planszy funkcja <math>f</math>, realizowana na jego wyjściu <math>f</math>, reprezentuje odwzorowanie z tabelki prawdy, co łatwo sprawdzić wprowadzając na wejścia układu odpowiednie wektory binarne i obliczając wartość uzyskaną na wyjściu <math>y</math>. Na przykład dla <math>x_1 = x_2 = 0, x_3 = 1</math> na wyjściu bramki AND1 pojawi się sygnał o wartości 1, i w rezultacie wyjście <math>y</math> przyjmie wartość 1. Natomiast dla <math>x_1 = x_2 = x_3  = 0</math> na wyjściach wszystkich bramek AND będzie 0, a więc jednocześnie <math>y</math> przyjmie wartość 0, co jest zgodne z tablicą prawdy.
 
|}
|}


Linia 58: Linia 68:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd9.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd9.png]]
|valign="top"|Oraz stosujemy tę metodę do funkcji z poprzedniego przykładu.
|valign="top"|W dwuelementowej algebrze Boole'a wprowadza się też inne działania (operatory). Do najważniejszych z nich należą: zanegowany iloczyn (NAND), zanegowana suma (NOR), suma wyłączająca (tzw. suma modulo 2 lub różnica symetryczna, oznaczana EXOR). Operatorom tym odpowiadają stosowne symbole bramek.
|}
|}


Linia 65: Linia 75:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd10.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd10.png]]
|valign="top"|Niestety zakreślanie pętelek i kojarzenie z nimi odpowiednich iloczynów jest trudniejsze. Omawiamy ten proces na bardziej skomplikowanym przykładzie, w którym kolorami zaznaczamy odpowiednie pola tablicy Karnaugha. Pokrywanie się tych pól określa odpowiedni iloczyn zmiennych prostych lub zanagowanych.
|valign="top"|Nie kwestionowaną zaletą formuł boolowskich jest możliwość ich upraszczania, a co zatem idzie możliwość uzyskiwania realizacji oszczędniejszych z punktu widzenia liczby bramek. Zasady formalne upraszczania formuł boolowskich związane są z prawami i własnościami algebry Boole’a.
|}


<hr width="100%">
Własności stałych:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd11.jpg]]
|valign="top"|<math>a + 0 = a</math><br><br><math>a + 1 = 1</math>
|valign="top"|Na tym przykładzie trenujemy cały proces minimalizacji funkcji metodą tablic Karnaugha
|valign="top"|<math>a \cdot 0 = 0</math><br><br><math>a \cdot 1 = a</math>
|}
|}


<hr width="100%">
Własności negacji:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd12.jpg]]
|valign="top"|<math>a+\bar a =1</math>
|valign="top"|Pojęciem podstawowym w procesie minimalizacji jest pojęcie implikantu. Implikant funkcji boolowskiej <math>f\,</math> jest to iloczyn literałów (czyli zmiennych prostych lub zanegowanych) o następującej własności: dla wszystkich kombinacji wartości zmiennych, dla których implikant jest równy jedności, również funkcja <math>f\,</math> jest równa jedności.
|valign="top"|<math>a \cdot \bar a = 0</math>
Prosty implikant jest to implikant, który zmniejszony o dowolny literał przestaje być implikantem.
|}
|}


<hr width="100%">
Podwójna negacja:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd13.jpg]]
|valign="top"|<math>\overline{\overline{a}}=a</math>
|valign="top"|Pojęcie implikantu można zinterpretować na tablicy Karnaugha.
|}
|}


<hr width="100%">
Idempotentność:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd14.jpg]]
|valign="top"|<math>a + a = a</math>
|valign="top"|Omówimy teraz zapis funkcji boolowskiej w kanonicznej formie sumacyjnej oraz kanonicznej formie iloczynowej.
|valign="top"|<math>a \cdot a = a</math>
|}
|}


<hr width="100%">
Przemienność:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd15.jpg]]
|valign="top"|<math>a + b = b + a</math>
|valign="top"|Podajemy ogólny wzór na kanoniczną formę sumacyjną oraz sposób tworzenia tej formy dla przykładowej funkcji. KFS można utworzyć bezpośrednio z tablicy prawdy przez wybranie wierszy, dla których wartość funkcji wynosi 1, utworzenie dla każdego takiego wiersza iloczynu pełnego, oraz utworzenie sumy iloczynów pełnych.
|valign="top"|<math>a \cdot b = b \cdot a</math>
|}
|}


<hr width="100%">
Łączność:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd16.jpg]]
|valign="top"|<math>a + (b + c) = (a + b) + c</math>
|valign="top"|Podajemy ogólny wzór na kanoniczną formę iloczynową oraz sposób tworzenia tej formy dla przykładowej funkcji. W tym przypadku synteza funkcji sprowadza się do wybrania wierszy, dla których wartość funkcji wynosi 0, utworzenia dla każdego takiego wiersza sumy pełnej oraz utworzenia iloczynu sum pełnych.
|valign="top"|<math>a \cdot (b \cdot c) = (a \cdot b) \cdot c</math>
|}
|}


<hr width="100%">
Rozdzielność:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd17.jpg]]
|valign="top"|<math>(a + b) \cdot (a + c) = a + b \cdot c</math>
|valign="top"|Formy kanoniczne są stosowane do uzyskiwania różnych realizacji bramkowych funkcji boolowskich. Są to:
|valign="top"|<math>a \cdot (b + c) = a \cdot b + a \cdot c</math>
*realizacja AND-OR,
*realizacja NAND,
*realizacja OR-AND,
*realizacja NOR.
|}
|}


<hr width="100%">
Pochłanianie:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd18.jpg]]
|valign="top"|<math>a + a \cdot b = a</math>
|valign="top"|Kolejne plansze ilustrują sposób tworzenia takich realizacji.
|valign="top"|<math>a \cdot (a + b) = a</math>
|}
|}


<hr width="100%">
Prawa De Morgana:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd19.jpg]]
|valign="top"|<math>\overline{a+b}=\overline{a} \cdot \overline{b}</math>
|valign="top"|
|valign="top"|<math>\overline{a \cdot b}=\overline{a}+\overline{b}</math>
|}
 
|}
|}


Linia 140: Linia 145:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd20.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd11.png]]
|valign="top"|
|valign="top"|W algebrze Boole’a, operacje "<math>+</math>" (dysjunkcja) i "<math>\cdot</math>" (koniunkcja) nazywa się również przez analogię do arytmetyki odpowiednio dodawaniem i mnożeniem. Operacje dodawania i mnożenia są przemienne oraz rozdzielne względem siebie. Elementy binarne 0 oraz 1 spełniają rolę elementu neutralnego odpowiednio względem operacji dodawania i mnożenia. Dla każdego elementu <math>a</math> istnieje element <math>\overline{a}</math>, nazywany negacją,  spełniający odpowiednie własności.
 
Starszeństwo działań w algebrze Boole'a jest takie same jak w zwykłej arytmetyce (np. wyrażenie <math>a + bc</math> interpretujemy jako <math>a + (bc)</math>, a nie jako <math>(a + b)c</math>, a nawiasy są opuszczane tam, gdzie nie prowadzi to do nieporozumień; opuszczamy także znak mnożenia "<math>\cdot</math>", a zamiast symbolu "<math>+</math>", często używamy symbolu <math>\lor</math>.
 
|}
|}


Linia 147: Linia 155:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd21.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd12.png]]
|valign="top"|
|valign="top"|Stosując prawa algebry Boole’a, poprzednio podane wyrażenie na <math>f</math> można uprościć w sposób pokazany na planszy. Ostatecznie wyrażenie to można zrealizować w układzie kombinacyjnym, którego struktura – znacznie prostsza od poprzedniej realizacji – jest pokazana na rysunku. Zasygnalizowany tu proces upraszczania wyrażeń boolowskich ma ogromne znaczenie praktyczne i opracowano dla jego potrzeb wiele zaawan¬sowanych metod syntezy, które z technicznego punktu widzenia nazywa się metodami ''minimalizacji funkcji boolowskich''. Wiele z nich doczekało się realizacji w postaci zaawansowanych narzędzi komputerowych i stanowi podstawę nowoczesnej syntezy logicznej.
|}
|}


Linia 154: Linia 162:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd22.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd13.png]]
|valign="top" |Oto bardziej skomplikowany przykład realizacji iloczynowej.
|valign="top"|Na planszy pokazujemy cały proces syntezy funkcji boolowskiej tzn. przejście od tablicy prawdy, której odpowiada skomplikowane wyrażenie boolowskie. Wyrażenie  to można zrealizować bezpośrednio, ale taka realizacja nie jest korzystna z technicznego punktu widzenia. Znacznie lepsza jest realizacja funkcji zminimalizowanej.
|}
|}


Linia 161: Linia 169:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd23.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd14.png]]
|valign="top"|W dotychczasowych przykładach minimalizowane były pojedyncze funkcje boolowskie, dla których – w celu uzyskania rozwiązania z minimalnym kosztem – tworzone były wyłącznie implikanty proste. W ogólnym przypadku minimalizacji zespołów funkcji boolowskich tworzenie minimalnego rozwiązania wyłącznie na podstawie implikantów prostych nie zawsze prowadzi do najlepszego rezultatu końcowego. Poniższy przykład ilustruje w jaki sposób należy dobierać implikanty zespołu funkcji, aby uzyskać rozwiązanie z minimalnym kosztem.
|valign="top"|Sens fizyczny minimalizacji i jej ogromne znaczenie praktyczne wynika z faktu, że oba układy: pierwotny i zminimalizowany działają identycznie.  
|}
|}


Linia 168: Linia 176:


{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|[[Grafika:TC_M2_Slajd24.jpg]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:TC_M2_Slajd15.png]]
|valign="top"|Jak widać realizacja powyższych wyrażeń łącznie, mimo pozornie większego skomplikowania dla poszczególnych funkcji, jest oszczędniejsza niż poprzednio; całość  wymaga bowiem zastosowania 5 bramek AND i trzech bramek OR.
|valign="top"|Z tych powodów zastosowania omówionego procesu syntezy są w dzisiejszej technice ogromne i dotyczą tak ważnych zagadnień jak np. projektowanie skrzynek permutacyjnych układów kryptograficznych oraz projektowanie układów arytmetyki rozproszonej powszechnie stosowanych w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów i obrazów.  
|}
|}

Aktualna wersja na dzień 21:57, 15 wrz 2023

Układy logiczne – pojęcia podstawowe.

Podstawą teoretyczną techniki cyfrowej są układy logiczne. Funkcjonalnie układy logiczne klasyfikujemy na układy kombinacyjne i układy sekwencyjne. Wykład rozpoczynamy od układów kombinacyjnych. Układ kombinacyjny jest podstawowym układem logicznym umożliwiającym realizację funkcji boolowskich. Układ kombinacyjny konstruujemy z elementów logicznych po to, aby realizować funkcje lub ich zespoły opisujące bardziej skomplikowane układy cyfrowe. Dlatego rozważania o układach kombinacyjnych rozpoczynamy od pojęcia funkcji boolowskiej.

Pojęcie funkcji boolowskiej jest pojęciem podstawowym umożliwiającym modelowanie zjawisk fizycznych reprezentowanych jako odwzorowanie ciągów (wektorów) binarnych należących do zbioru X w ciągi binarne (wektory) ze zbioru Y, gdzie zbiory X, (Y) są podzbiorami n-krotnego, (m-krotnego) iloczynu kartezjańskiego zbioru B = {0, 1}.

Formalnie funkcją boolowską zmiennych binarnych x1,,xn nazywamy odwzorowanie f:XY, gdzie XBn,YBm.

Jeżeli X=Bn, to funkcję taką nazywamy zupełną; w przeciwnym przypadku jest to funkcja niezupełna, zwana również funkcją nie w pełni określoną.

Najczęściej stosowane reprezentacje funkcji boolowskich to tablica prawdy oraz formuła (wyrażenie) boolowskie.


Funkcja f może być przedstawiona w postaci tablicy prawdy. Jest to tablica o n+1 kolumnach i 2n wierszach. W kolejnych wierszach są zapisywane wszystkie wartości ciągu x1,,xn, czyli wszystkie wektory x. W ostatniej kolumnie podana jest wartość y przyporządkowywana danemu wektorowi lub „–”, jeżeli funkcja dla tego wektora nie jest określona. Kolejne wektory są numerowane, przy czym wartość i podana z lewej strony w dodatkowej kolumnie jest dziesiętnym odpowiednikiem wektora x traktowanego jako liczba w zapisie dwójkowym.

Oto przykłady uproszczonego zapisu funkcji boolowskich. Podane zapisy specyfikują funkcje boolowskie, których wektory wejściowe określone są liczbami dziesiętnymi.

Funkcje boolowskie reprezentowane odwzorowaniem f, jakkolwiek możliwe do bezpośredniej realizacji technicznej, nie są najlepszą formą do zastosowań. Znacznie wygodniejsze są reprezentacje funkcji w postaci formuł boolowskich. Ich zaleta wynika przede wszystkim z łatwej realizacji elementów logicznych zwanych bramkami logicznymi, które to elementy stanowią naturalną realizację formuł (wyrażeń) boolowskich, gdzie występują w postaci operatorów.

Formuła boolowska to wyrażenie, w którym zmienne boolowskie połączone są operatorami: +(OR),(AND),x¯(NOT). Operatory te zdefiniowane są w tabelce podanej na planszy dla działań dwuargumentowych AND i OR i jednoargumentowego NOT, ale ich uogólnienie na operatory wieloargumentowe jest oczywiste.


Dla funkcji opisanej tablicą prawdy podaną w tabelce na planszy podajemy sposób tworzenia formuły boolowskiej.

A na tej planszy pokazana jest realizacja tej funkcji na bramkach AND, OR, NOT.

W układzie kombinacyjnym z rysunku na planszy funkcja f, realizowana na jego wyjściu f, reprezentuje odwzorowanie z tabelki prawdy, co łatwo sprawdzić wprowadzając na wejścia układu odpowiednie wektory binarne i obliczając wartość uzyskaną na wyjściu y. Na przykład dla x1=x2=0,x3=1 na wyjściu bramki AND1 pojawi się sygnał o wartości 1, i w rezultacie wyjście y przyjmie wartość 1. Natomiast dla x1=x2=x3=0 na wyjściach wszystkich bramek AND będzie 0, a więc jednocześnie y przyjmie wartość 0, co jest zgodne z tablicą prawdy.


W dwuelementowej algebrze Boole'a wprowadza się też inne działania (operatory). Do najważniejszych z nich należą: zanegowany iloczyn (NAND), zanegowana suma (NOR), suma wyłączająca (tzw. suma modulo 2 lub różnica symetryczna, oznaczana EXOR). Operatorom tym odpowiadają stosowne symbole bramek.

Nie kwestionowaną zaletą formuł boolowskich jest możliwość ich upraszczania, a co zatem idzie możliwość uzyskiwania realizacji oszczędniejszych z punktu widzenia liczby bramek. Zasady formalne upraszczania formuł boolowskich związane są z prawami i własnościami algebry Boole’a.

Własności stałych:

a+0=a

a+1=1
a0=0

a1=a

Własności negacji:

a+a¯=1 aa¯=0

Podwójna negacja:

a=a

Idempotentność:

a+a=a aa=a

Przemienność:

a+b=b+a ab=ba

Łączność:

a+(b+c)=(a+b)+c a(bc)=(ab)c

Rozdzielność:

(a+b)(a+c)=a+bc a(b+c)=ab+ac

Pochłanianie:

a+ab=a a(a+b)=a

Prawa De Morgana:

a+b=ab ab=a+b

W algebrze Boole’a, operacje "+" (dysjunkcja) i "" (koniunkcja) nazywa się również przez analogię do arytmetyki odpowiednio dodawaniem i mnożeniem. Operacje dodawania i mnożenia są przemienne oraz rozdzielne względem siebie. Elementy binarne 0 oraz 1 spełniają rolę elementu neutralnego odpowiednio względem operacji dodawania i mnożenia. Dla każdego elementu a istnieje element a, nazywany negacją, spełniający odpowiednie własności.

Starszeństwo działań w algebrze Boole'a jest takie same jak w zwykłej arytmetyce (np. wyrażenie a+bc interpretujemy jako a+(bc), a nie jako (a+b)c, a nawiasy są opuszczane tam, gdzie nie prowadzi to do nieporozumień; opuszczamy także znak mnożenia "", a zamiast symbolu "+", często używamy symbolu .


Stosując prawa algebry Boole’a, poprzednio podane wyrażenie na f można uprościć w sposób pokazany na planszy. Ostatecznie wyrażenie to można zrealizować w układzie kombinacyjnym, którego struktura – znacznie prostsza od poprzedniej realizacji – jest pokazana na rysunku. Zasygnalizowany tu proces upraszczania wyrażeń boolowskich ma ogromne znaczenie praktyczne i opracowano dla jego potrzeb wiele zaawan¬sowanych metod syntezy, które z technicznego punktu widzenia nazywa się metodami minimalizacji funkcji boolowskich. Wiele z nich doczekało się realizacji w postaci zaawansowanych narzędzi komputerowych i stanowi podstawę nowoczesnej syntezy logicznej.

Na planszy pokazujemy cały proces syntezy funkcji boolowskiej tzn. przejście od tablicy prawdy, której odpowiada skomplikowane wyrażenie boolowskie. Wyrażenie to można zrealizować bezpośrednio, ale taka realizacja nie jest korzystna z technicznego punktu widzenia. Znacznie lepsza jest realizacja funkcji zminimalizowanej.

Sens fizyczny minimalizacji i jej ogromne znaczenie praktyczne wynika z faktu, że oba układy: pierwotny i zminimalizowany działają identycznie.

Z tych powodów zastosowania omówionego procesu syntezy są w dzisiejszej technice ogromne i dotyczą tak ważnych zagadnień jak np. projektowanie skrzynek permutacyjnych układów kryptograficznych oraz projektowanie układów arytmetyki rozproszonej powszechnie stosowanych w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów i obrazów.