Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
|||
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Ćwiczenia== | ==Ćwiczenia== | ||
[[File:Rp-8-c1.mp4|253x253px|thumb|right]] | |||
{{cwiczenie|8.1|cw 8.1| | {{cwiczenie|8.1|cw 8.1| | ||
II rok informatyki składa się z czterech grup | II rok informatyki składa się z czterech grup | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
<center><math> | <center> | ||
<math>n= 5, \;r= 4, \;\; p_1 = | |||
\frac{15}{50},\; p_2 = \frac{11}{50}, \; p_3 = | \frac{15}{50},\; p_2 = \frac{11}{50}, \; p_3 = | ||
\frac{10}{50},\; p_4 = \frac{14}{50} | \frac{10}{50},\; p_4 = \frac{14}{50}</math> | ||
</center> | |||
Linia 22: | Linia 24: | ||
<center><math> | <center> | ||
P(2,1,1,1) + P(1,2,1,1) + P(1,1,2,1) + P(1,1,1,2) | <math> | ||
</math></center> | P(2,1,1,1) + P(1,2,1,1) + P(1,1,2,1) + P(1,1,1,2) | ||
</math> | |||
</center> | |||
Linia 30: | Linia 34: | ||
<center><math> | <center> | ||
<math>\frac {693}{3125} = 0.22176</math>. | |||
</center> | |||
Linia 40: | Linia 46: | ||
<center><math> | <center><math>{\Bbb E}(X) = \sum_{k=0}^\infty k e^{-\lambda}\frac{\lambda^k}{k!} = \lambda e^{-\lambda} \sum_{k=1}^\infty \frac{\lambda^{k-1}}{(k-1)!} | ||
=\lambda e^{-\lambda} \sum_{k=0}^\infty \frac{\lambda^{k}}{k!} = \lambda e^{-\lambda} e^{\lambda} = \lambda | =\lambda e^{-\lambda} \sum_{k=0}^\infty \frac{\lambda^{k}}{k!} = \lambda e^{-\lambda} e^{\lambda} = \lambda</math>,</center> | ||
<center><math> | <center><math>{\Bbb D}^2(X) = \sum_{k=0}^\infty (k-\lambda)^2 e^{-\lambda}\frac{\lambda^k}{k!} = | ||
\sum_{k=1}^\infty k^2 e^{-\lambda}\frac{\lambda^k}{k!}- | \sum_{k=1}^\infty k^2 e^{-\lambda}\frac{\lambda^k}{k!}- | ||
\sum_{k=1}^\infty 2k\lambda e^{-\lambda}\frac{\lambda^k}{k!}+ | \sum_{k=1}^\infty 2k\lambda e^{-\lambda}\frac{\lambda^k}{k!}+ | ||
Linia 50: | Linia 56: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
=\lambda\sum_{k=1}^\infty (k-1) e^{-\lambda}\frac{\lambda^{k-1}}{(k-1)!}+ | =\lambda\sum_{k=1}^\infty (k-1) e^{-\lambda}\frac{\lambda^{k-1}}{(k-1)!}+ | ||
\lambda e^{-\lambda}\sum_{k=1}^\infty \frac{\lambda^{k-1}}{(k-1)!}- | \lambda e^{-\lambda}\sum_{k=1}^\infty \frac{\lambda^{k-1}}{(k-1)!}- | ||
Linia 57: | Linia 63: | ||
<center><math> | <center><math>=\lambda^2 +\lambda- | ||
2\lambda^2 +\lambda^2 = \lambda | 2\lambda^2 +\lambda^2 = \lambda</math></center> | ||
{{cwiczenie|8.3|cw 8.3| | {{cwiczenie|8.3|cw 8.3| | ||
Porównamy graficznie rozkład dwumianowy o parametrach <math> | Porównamy graficznie rozkład dwumianowy o parametrach <math>n=50</math> i <math>p = 0.1</math> (kolor niebieski) | ||
z rozkładem Poissona o parametrze <math> | z rozkładem Poissona o parametrze <math>\lambda = 5</math> (kolor czerwony). | ||
}} | }} | ||
Linia 80: | Linia 86: | ||
<center><math> | <center><math>{\Bbb E}(X) = \int_{-\infty}^\infty x f(x)\,dx = | ||
\int_{0}^\infty \lambda x e^{-\lambda x}\,dx = \left[ | \int_{0}^\infty \lambda x e^{-\lambda x}\,dx = \left[ | ||
-e^{-\lambda x}(x+\frac{1}{\lambda})\right]_0^\infty = 0 - \left(-\frac{1}{\lambda}\right)</math><math> = \frac{1}{\lambda} | -e^{-\lambda x}(x+\frac{1}{\lambda})\right]_0^\infty = 0 - \left(-\frac{1}{\lambda}\right)</math><math>= \frac{1}{\lambda}</math></center> | ||
<center><math> | <center><math>{\Bbb E}(X^2) = \int_{-\infty}^\infty x^2 f(x)\,dx = | ||
\int_{0}^\infty \lambda x^2 e^{-\lambda z}\,dx = \left[ -e^{-\lambda x}\frac{2+2\lambda x+x^2\lambda^2}{\lambda^2} | \int_{0}^\infty \lambda x^2 e^{-\lambda z}\,dx = \left[ -e^{-\lambda x}\frac{2+2\lambda x+x^2\lambda^2}{\lambda^2} | ||
\right]_0^\infty</math></center> | \right]_0^\infty</math></center> | ||
<center><math> | <center><math>= 0 - \left(-\frac{2}{\lambda^2}\right) = \frac{2}{\lambda^2}</math>,</center> | ||
<center><math> | <center><math> | ||
{\Bbb D}^2 (X) = {\Bbb E}(X^2) - {\Bbb E}(X)^2 = \frac{1}{\lambda^2} | {\Bbb D}^2 (X) = {\Bbb E}(X^2) - {\Bbb E}(X)^2 = \frac{1}{\lambda^2} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
{{cwiczenie|8.5|cw 8.5| | {{cwiczenie|8.5|cw 8.5| | ||
Narysujemy wykresy gęstości rozkładu Erlanga dla <math> | Narysujemy wykresy gęstości rozkładu Erlanga dla <math>n = 2, | ||
\dots, 10</math>, z ustalonym parametrem <math> | \dots, 10</math>, z ustalonym parametrem <math>\lambda=0.25</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 114: | Linia 120: | ||
<center><math> | <center><math>8, \, 12, \,16, \,20, \,24, 28, \,32, \,36, \, 40</math></center> | ||
{{cwiczenie|8.6|cw 8.6| | {{cwiczenie|8.6|cw 8.6| | ||
Przypuśćmy, że ze zbioru <math> | Przypuśćmy, że ze zbioru <math>N</math>-elementowego losujemy w | ||
kolejnych momentach czasu po jednym elemencie, przy | kolejnych momentach czasu po jednym elemencie, przy | ||
czym jest to losowanie ze zwracaniem. Interesuje nas | czym jest to losowanie ze zwracaniem. Interesuje nas | ||
średnia długość czasu oczekiwania na wylosowanie <math> | średnia długość czasu oczekiwania na wylosowanie <math>r</math> | ||
różnych elementów. | różnych elementów. | ||
}} | }} | ||
Niech <math> | Niech <math>T</math> oznacza interesujący nas czas. Nie | ||
jest całkiem widoczne, jak wyznaczyć rozkład <math> | jest całkiem widoczne, jak wyznaczyć rozkład <math>T</math>, | ||
jednak samą nadzieję matematyczną można obliczyć | jednak samą nadzieję matematyczną można obliczyć | ||
stosunkowo łatwo. Zauważmy w tym celu, że gdy w pewnym | stosunkowo łatwo. Zauważmy w tym celu, że gdy w pewnym | ||
momencie mamy już wylosowanych <math> | momencie mamy już wylosowanych <math>n</math> różnych elementów, | ||
to czas oczekiwania <math> | to czas oczekiwania <math>T_n</math> na pojawienie się następnego, | ||
różnego od nich, elementu jest zmienną losową o | różnego od nich, elementu jest zmienną losową o | ||
rozkładzie, którego charakter jest w istocie taki | rozkładzie, którego charakter jest w istocie taki | ||
sam jak rozkład czasu oczekiwania na pierwszą | sam jak rozkład czasu oczekiwania na pierwszą | ||
"szóstkę". Mianowicie, <math> | "szóstkę". Mianowicie, <math>T_n</math> ma rozkład: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
P(T_n = k) = \left(\frac{n}{N}\right)^{k-1}\frac{N-n}{N}, \ \ k = | P(T_n = k) = \left(\frac{n}{N}\right)^{k-1}\frac{N-n}{N}, \ \ k = | ||
1,2,3, \dots | 1,2,3, \dots | ||
Linia 144: | Linia 150: | ||
- jest to więc rozkład geometryczny o parametrze <math> | - jest to więc rozkład geometryczny o parametrze <math>p=\frac{N-n}{N}</math>. | ||
W związku z powyższym, zmienna losowa <math> | W związku z powyższym, zmienna losowa <math>T_n</math> ma określoną nadzieję matematyczną i wariancję: | ||
<center><math> | <center><math>{\Bbb E}(T_n) = \frac{N}{N-n}, \;\; {\Bbb D}^2 (T_n) =\frac{nN}{(n-N)^2}</math></center> | ||
Linia 155: | Linia 161: | ||
<center><math> | <center><math>T = T_0 + T_1+\dots +T_{r-1}</math></center> | ||
Linia 161: | Linia 167: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
{\Bbb E}(T) = \sum_{n=0}^{r-1}E(T_n) = \sum_{n=0}^{r-1}\frac{N}{N-n} | {\Bbb E}(T) = \sum_{n=0}^{r-1}E(T_n) = \sum_{n=0}^{r-1}\frac{N}{N-n} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ zmienne losowe <math> | Ponieważ zmienne losowe <math>T_0, T_1,\dots, T_{r-1}</math> są | ||
niezależne, mamy także: | niezależne, mamy także: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
{\Bbb D}^2 (T) = \sum_{n=0}^{r-1}D^2(T_n) = | {\Bbb D}^2 (T) = \sum_{n=0}^{r-1}D^2(T_n) = | ||
\sum_{n=0}^{r-1}\frac{N n}{(N-n)^2} | \sum_{n=0}^{r-1}\frac{N n}{(N-n)^2} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 179: | Linia 185: | ||
obliczmy nadzieję i wariancję w kilku szczególnych przypadkach: | obliczmy nadzieję i wariancję w kilku szczególnych przypadkach: | ||
{| border=1 | |||
{| border=1 aligne="center" cellpadding="5" cellspacing="0" | |||
|+ <span style="font-variant:small-caps"></span> | |+ <span style="font-variant:small-caps"></span> | ||
|- | |- | ||
| <math> | | <math>N = 100</math>, <math>r = 30</math>: || <math>{\Bbb E}(T) \approx 35.45407600</math>, <math>{\Bbb D}^2 (X) \approx 6.885850949</math>, | ||
|- | |- | ||
| <math> | | <math>N = 200</math>, <math>r = 100</math>: || <math>{\Bbb E}(T) \approx 138.1306861</math>, <math>{\Bbb D}^2 (X) \approx 60.37514711</math>, | ||
|- | |- | ||
| <math> | | <math>N = 200</math>, <math>r = 190</math>: || <math>{\Bbb E}(T) \approx 589.8125388</math>, <math>{\Bbb D}^2 (X) \approx 3017.340055</math>, | ||
|- | |- | ||
| <math> | | <math>N = 100</math>, <math>r = 8</math>: || <math>{\Bbb E}(T) \approx 8.294833858</math>, <math>{\Bbb D}^2 (X) \approx 0.3105547438</math>. | ||
|} | |} | ||
Zwróćmy uwagę na to, że wyniki te są zgodne z intuicją | |||
Zwróćmy uwagę na to, że wyniki te są zgodne z intuicją - gdy | |||
chcemy wylosować niewiele elementów, wystarczy niewiele | chcemy wylosować niewiele elementów, wystarczy niewiele | ||
losowań, a ponieważ wariancja, będąca miarą rozrzutu, jest | losowań, a ponieważ wariancja, będąca miarą rozrzutu, jest | ||
Linia 213: | Linia 221: | ||
{{cwiczenie|8.7|cw 8.7| | {{cwiczenie|8.7|cw 8.7| | ||
Ile należy wykonać losowań ze zwracaniem, aby z | Ile należy wykonać losowań ze zwracaniem, aby z | ||
populacji <math> | populacji <math>200</math> -elementowej wybrać 100 różnych | ||
elementów z prawdopodobieństwem nie mniejszym niż <math> | elementów z prawdopodobieństwem nie mniejszym niż <math>0.95</math>? | ||
}} | }} | ||
Przyjmijmy oznaczenia jak w | Przyjmijmy oznaczenia jak w [[#cw_8.6|ćwiczeniu 8.6]] (tutaj <math>r=100</math>). | ||
Mamy znaleźć liczbę losowań <math> | Mamy znaleźć liczbę losowań <math>x</math>, dla której: | ||
<center><math> | <center><math>P(T \leq x) \geq | ||
0.95 | 0.95</math></center> | ||
Możemy od razu założyć, że <math> | Możemy od razu założyć, że <math>x > m = {\Bbb E}(T)</math>. | ||
Wówczas, korzystając m. in. z nierówności Czebyszewa ( | Wówczas, korzystając m. in. z nierówności Czebyszewa ([[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 7: Parametry rozkładów zmiennych losowych#tw_7.20|twierdzenie 7.20]]), dla <math>\varepsilon = x - m</math> otrzymujemy: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
P(T \leq x) = P(T \leq m+\varepsilon) = 1 - P(T> m + \varepsilon) | P(T \leq x) = P(T \leq m+\varepsilon) = 1 - P(T> m + \varepsilon) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\ge 1 -P(|T -m| \geq | \ge 1 -P(|T -m| \geq | ||
\varepsilon) \ge 1 -\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{\varepsilon^2} | \varepsilon) \ge 1 -\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{\varepsilon^2} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Wystarczy więc dobrać <math> | Wystarczy więc dobrać <math>x</math> tak, aby: | ||
<center><math> | <center><math>1 | ||
-\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{(x- m)^2} \ge 0.95 | -\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{(x- m)^2} \ge 0.95 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ wiemy już (z poprzedniego ćwiczenia), że | Ponieważ wiemy już (z poprzedniego ćwiczenia), że | ||
<math> | <math>m \approx 138.1306861</math> oraz <math>D^2(T) \approx 60.37514711</math>, możemy | ||
wyliczyć <math> | wyliczyć <math>x</math> rozwiązując powyższą prostą nierówność kwadratową. | ||
Tak więc otrzymujemy: | Tak więc otrzymujemy: | ||
<center><math> | <center><math>x \ge m + \sqrt{\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{0.05}} \approx 172.879829</math></center> | ||
Linia 262: | Linia 270: | ||
Jak zobaczymy później, wyniki te można jeszcze wzmocnić. | Jak zobaczymy później, wyniki te można jeszcze wzmocnić. | ||
---------------------------------------- | |||
'''Zadanie 8.1'''<br> | |||
Oblicz (skorzystaj, w miarę potrzeby, z tablic lub | Oblicz (skorzystaj, w miarę potrzeby, z tablic lub | ||
komputera): | komputera): | ||
# <math> | # <math>P(X > 1)</math>, gdy <math>X</math> ma rozkład wykładniczy z parametrem <math>\lambda = 1</math>, | ||
# <math> | # <math>P(X^2 > 1)</math>, gdy <math>X</math> ma rozkład jednostajny na odcinku <math>(-2,3)</math>, | ||
# <math> | # <math>P(X > 4)</math>, gdy <math>X</math> ma rozkład geometryczny z parametrem <math>p = 0.1</math>, | ||
# <math> | # <math>P(|X-5| > 2)</math>, gdy <math>X</math> ma rozkład dwumianowy z parametrami <math>n=8</math> i <math>p=0.2</math>, | ||
# <math> | # <math>P(|X-5| > 2)</math>, gdy <math>X</math> ma rozkład dwumianowy z parametrami <math>n=80</math> i <math>p=0.02</math> (w tym przypadku są dwa różne, praktyczne sposoby). | ||
Uzyskane wyniki zilustruj geometrycznie. | Uzyskane wyniki zilustruj geometrycznie. | ||
'''Zadanie 8.2'''<br> | |||
Wylosuj 200 liczb według: (a) rozkładu dwupunktowego <math> | Wylosuj 200 liczb według: (a) rozkładu dwupunktowego <math>(0,1,0.3)</math>, (b) | ||
rozkładu jednostajnego na odcinku <math> | rozkładu jednostajnego na odcinku <math>U(0,10)</math>, (c) rozkładu dwumianowego z parametrami <math>10</math> i <math>0.6</math>. | ||
Oblicz w każdym przypadku nadzieję matematyczną i wariancję oraz | Oblicz w każdym przypadku nadzieję matematyczną i wariancję oraz | ||
porównaj je z wartościami teoretycznymi. | porównaj je z wartościami teoretycznymi. | ||
'''Zadanie 8.3'''<br> | |||
Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że wśród | Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że wśród | ||
200 losowo wybranych osób znajdują się co najmniej cztery | 200 losowo wybranych osób znajdują się co najmniej cztery | ||
osoby leworęczne, jeżeli przyjmiemy, że takie osoby stanowią <math> | osoby leworęczne, jeżeli przyjmiemy, że takie osoby stanowią <math>1\%</math> całej populacji? | ||
Jak duża powinna być grupa | Jak duża powinna być grupa | ||
osób, aby z prawdopodobieństwem <math> | osób, aby z prawdopodobieństwem <math>0.95</math> lub | ||
większym, co najmniej jedna osoba w tej grupie | większym, co najmniej jedna osoba w tej grupie | ||
była leworęczna? | była leworęczna? | ||
'''Zadanie 8.4'''<br> | |||
Ile rodzynek podczas wyrabiania ciasta trzeba | Ile rodzynek podczas wyrabiania ciasta trzeba | ||
średnio przeznaczyć na bułeczkę, aby losowo | średnio przeznaczyć na bułeczkę, aby losowo | ||
wybrana bułeczka zawierała co najmniej | wybrana bułeczka zawierała co najmniej | ||
jedną rodzynkę z | jedną rodzynkę z | ||
prawdopodobieństwem <math> | prawdopodobieństwem <math>0.95</math> lub większym? | ||
'''Zadanie 8.5'''<br> | |||
Dwóch ludzi wykonuje <math> | Dwóch ludzi wykonuje <math>n</math> rzutów monetą | ||
symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo | symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo | ||
tego, że obaj otrzymają tyle samo orłów? | tego, że obaj otrzymają tyle samo orłów? | ||
'''Zadanie 8.6'''<br> | |||
Ze stawu, w którym pływa <math> | Ze stawu, w którym pływa <math>N</math> ryb, w tym <math>M</math> ryb | ||
jadalnych, odłowiono <math> | jadalnych, odłowiono <math>n</math> ryb. Jaka jest oczekiwana | ||
liczba odłowionych ryb jadalnych? | liczba odłowionych ryb jadalnych? | ||
'''Zadanie 8.7'''<br> | |||
Niezależne zmienne losowe <math> | Niezależne zmienne losowe <math>X</math> i <math>Y</math> mają rozkłady wykładnicze z parametrami <math>\lambda</math> oraz <math>\mu</math>. | ||
Wykaż, że zmienna losowa <math> | Wykaż, że zmienna losowa <math>\min(X,Y)</math> też ma rozkład wykładniczy. | ||
'''Zadanie 8.8'''<br> | |||
Dla grupy <math> | Dla grupy <math>n</math> osób znajdź oczekiwaną liczbę | ||
dni, które są dniami urodzin tych osób. | dni, które są dniami urodzin tych osób. | ||
'''Zadanie 8.9'''<br> | |||
Oblicz prawdopodobieństwo tego, że | Oblicz prawdopodobieństwo tego, że | ||
pierwiastki równania <math> | pierwiastki równania <math>x^2 + px + q</math> są rzeczywiste, | ||
wiedząc, że <math> | wiedząc, że <math>p</math> oraz <math>q</math> są niezależnymi | ||
zmiennymi losowymi o rozkładzie jednostajnym na | zmiennymi losowymi o rozkładzie jednostajnym na | ||
odcinku <math> | odcinku <math>(-1,1)</math>. | ||
'''Zadanie 8.10'''<br> | |||
Wykaż, że zmienna losowa | Wykaż, że zmienna losowa | ||
<math> | <math>\frac{\xi}{\xi + \eta}</math> ma rozkład jednostajny na | ||
przedziale <math> | przedziale <math>(0,1)</math>, o ile <math>\xi</math> oraz <math>\eta</math> | ||
mają taki sam rozkład wykładniczy i są | mają taki sam rozkład wykładniczy i są | ||
niezależne. | niezależne. |
Aktualna wersja na dzień 22:11, 11 wrz 2023
Ćwiczenia
Ćwiczenie 8.1
II rok informatyki składa się z czterech grup ćwiczeniowych o liczebnościach: 15, 11, 10 oraz 14 studentów. W czasie trwania zajęć przeprowadzono pięć sprawdzianów pisemnych dla całego roku. Za każdym razem wykładowca wybierał sobie w sposób losowy jedną pracę, aby osobiście ją sprawdzić. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wśród wybranych prac znajdą się prace pochodzące ze wszystkich grup?
Mamy tutaj rozkład wielomianowy o parametrach:
Chcemy więc policzyć:
Korzystając z definicji rozkładu wielomianowego łatwo obliczyć, że suma ta wynosi:
.
Ćwiczenie 8.2
Uzasadnimy wzory na średnią i wariancję w rozkładzie Poissona.
Otrzymujemy:
Ćwiczenie 8.3
Porównamy graficznie rozkład dwumianowy o parametrach i (kolor niebieski) z rozkładem Poissona o parametrze (kolor czerwony).
Oto właściwy rysunek:
<flash>file=Rp.1.87.swf|width=350|height=350</flash>
Ćwiczenie 8.4
Udowodnimy podane na wykładzie wzory na wartość oczekiwaną i wariancję w rozkładzie wykładniczym.
Otrzymujemy:
Ćwiczenie 8.5
Narysujemy wykresy gęstości rozkładu Erlanga dla , z ustalonym parametrem .
Oto żądane wykresy:
<flash>file=Rp.1.88.swf|width=350|height=350</flash>
Licząc odpowiednie całki można sprawdzić, że rozkłady te mają następujące nadzieje matematyczne:
Ćwiczenie 8.6
Przypuśćmy, że ze zbioru -elementowego losujemy w kolejnych momentach czasu po jednym elemencie, przy czym jest to losowanie ze zwracaniem. Interesuje nas średnia długość czasu oczekiwania na wylosowanie różnych elementów.
Niech oznacza interesujący nas czas. Nie jest całkiem widoczne, jak wyznaczyć rozkład , jednak samą nadzieję matematyczną można obliczyć stosunkowo łatwo. Zauważmy w tym celu, że gdy w pewnym momencie mamy już wylosowanych różnych elementów, to czas oczekiwania na pojawienie się następnego, różnego od nich, elementu jest zmienną losową o rozkładzie, którego charakter jest w istocie taki sam jak rozkład czasu oczekiwania na pierwszą "szóstkę". Mianowicie, ma rozkład:
- jest to więc rozkład geometryczny o parametrze .
W związku z powyższym, zmienna losowa ma określoną nadzieję matematyczną i wariancję:
Zauważmy teraz, że:
a więc:
Ponieważ zmienne losowe są
niezależne, mamy także:
Wykorzystując wspomaganie komputerowe (na przykład program Maple),
obliczmy nadzieję i wariancję w kilku szczególnych przypadkach:
, : | , , |
, : | , , |
, : | , , |
, : | , . |
Zwróćmy uwagę na to, że wyniki te są zgodne z intuicją - gdy
chcemy wylosować niewiele elementów, wystarczy niewiele
losowań, a ponieważ wariancja, będąca miarą rozrzutu, jest
mała, mamy właściwie pewność, że do wylosowania 30 różnych
elementów potrzebujemy 40 lub niewiele więcej losowań. Natomiast,
gdy chcemy mieć dużo, w porównaniu z liczebnością populacji,
elementów różnych, liczba losowań musi być duża, a jej
konkretne przewidywanie jest obarczone poważnym błędem.
Otrzymane wyniki mogą być wykorzystane do określenia wielkości populacji na podstawie próbki. Jeżeli, na przykład, w 12 losowaniach uzyskamy jedynie 8 elementów różnych, możemy przypuszczać, że wielkość populacji jest nieco mniejsza niż 100. Statystyka matematyczna podaje metody, jak w miarę precyzyjnie określić wielkość populacji oraz, przede wszystkim, jak precyzyjnie postawić problem.
Ćwiczenie 8.7
Ile należy wykonać losowań ze zwracaniem, aby z populacji -elementowej wybrać 100 różnych elementów z prawdopodobieństwem nie mniejszym niż ?
Przyjmijmy oznaczenia jak w ćwiczeniu 8.6 (tutaj ). Mamy znaleźć liczbę losowań , dla której:
Możemy od razu założyć, że .
Wówczas, korzystając m. in. z nierówności Czebyszewa (twierdzenie 7.20), dla otrzymujemy:
Wystarczy więc dobrać tak, aby:
Ponieważ wiemy już (z poprzedniego ćwiczenia), że
oraz , możemy
wyliczyć rozwiązując powyższą prostą nierówność kwadratową.
Tak więc otrzymujemy:
Zatem przy 173 rzutach mamy 95 pewności, że
wylosujemy 100 różnych elementów. Jeżeli wystarczy nam
90 pewności, możemy podobnie obliczyć, że wystarczy wykonać jedynie 163 rzuty.
Jak zobaczymy później, wyniki te można jeszcze wzmocnić.
Zadanie 8.1
Oblicz (skorzystaj, w miarę potrzeby, z tablic lub
komputera):
- , gdy ma rozkład wykładniczy z parametrem ,
- , gdy ma rozkład jednostajny na odcinku ,
- , gdy ma rozkład geometryczny z parametrem ,
- , gdy ma rozkład dwumianowy z parametrami i ,
- , gdy ma rozkład dwumianowy z parametrami i (w tym przypadku są dwa różne, praktyczne sposoby).
Uzyskane wyniki zilustruj geometrycznie.
Zadanie 8.2
Wylosuj 200 liczb według: (a) rozkładu dwupunktowego , (b)
rozkładu jednostajnego na odcinku , (c) rozkładu dwumianowego z parametrami i .
Oblicz w każdym przypadku nadzieję matematyczną i wariancję oraz
porównaj je z wartościami teoretycznymi.
Zadanie 8.3
Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że wśród
200 losowo wybranych osób znajdują się co najmniej cztery
osoby leworęczne, jeżeli przyjmiemy, że takie osoby stanowią całej populacji?
Jak duża powinna być grupa
osób, aby z prawdopodobieństwem lub
większym, co najmniej jedna osoba w tej grupie
była leworęczna?
Zadanie 8.4
Ile rodzynek podczas wyrabiania ciasta trzeba
średnio przeznaczyć na bułeczkę, aby losowo
wybrana bułeczka zawierała co najmniej
jedną rodzynkę z
prawdopodobieństwem lub większym?
Zadanie 8.5
Dwóch ludzi wykonuje rzutów monetą
symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo
tego, że obaj otrzymają tyle samo orłów?
Zadanie 8.6
Ze stawu, w którym pływa ryb, w tym ryb
jadalnych, odłowiono ryb. Jaka jest oczekiwana
liczba odłowionych ryb jadalnych?
Zadanie 8.7
Niezależne zmienne losowe i mają rozkłady wykładnicze z parametrami oraz .
Wykaż, że zmienna losowa też ma rozkład wykładniczy.
Zadanie 8.8
Dla grupy osób znajdź oczekiwaną liczbę
dni, które są dniami urodzin tych osób.
Zadanie 8.9
Oblicz prawdopodobieństwo tego, że
pierwiastki równania są rzeczywiste,
wiedząc, że oraz są niezależnymi
zmiennymi losowymi o rozkładzie jednostajnym na
odcinku .
Zadanie 8.10
Wykaż, że zmienna losowa
ma rozkład jednostajny na
przedziale , o ile oraz
mają taki sam rozkład wykładniczy i są
niezależne.