Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 13: Równania różniczkowe zwyczajne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,...,” na „,\ldots,”
 
(Nie pokazano 43 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
{{cwiczenie|13.1.||
{{cwiczenie|13.1.||
Zgodnie z prawem rozpadu
Zgodnie z prawem rozpadu
promieniotwórczego, liczba <math>\displaystyle N</math> atomów izotopu pierwiastka
promieniotwórczego, liczba <math>N</math> atomów izotopu pierwiastka
promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest
promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest
proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie
proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie
Linia 9: Linia 9:
jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi.
jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi.
Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany
Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany
literą <math>\displaystyle T</math> (lub <math>\displaystyle T_{\frac12}</math>) jest stałą wielkością
literą <math>T</math> (lub <math>T_{\frac12}</math>) jest stałą wielkością
charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie, ani
charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani
nie zależy od innych czynników chemicznych, czy fizycznych).
nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych).


a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu
a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu
Linia 25: Linia 25:
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.010|Uzupelnic z.am2.13.010|]] Prędkość rozpadu izotopu pierwiastka promieniotwórczego jest ujemna i proporcjonalna do liczby atomów izotopu substancji, które w danej chwili jeszcze się nie rozpadły. Zapisać tę zależność za pomocą równania różniczkowego i podać rozwiązanie tego równania (warto przypomnieć sobie z wykładu przykład dotyczący modelu matematycznego stygnięcia pewnej substancji). Wyrazić współczynnik proporcjonalności z równania różniczkowego za pomocą czasu połowicznego rozpadu.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Prędkość rozpadu izotopu pierwiastka promieniotwórczego jest ujemna i proporcjonalna do liczby atomów izotopu substancji, które w danej chwili jeszcze się nie rozpadły. Zapisać tę zależność za pomocą równania różniczkowego i podać rozwiązanie tego równania (warto przypomnieć sobie z wykładu przykład dotyczący modelu matematycznego stygnięcia pewnej substancji). Wyrazić współczynnik proporcjonalności z równania różniczkowego za pomocą czasu połowicznego rozpadu.


b) Odpowiedź na to pytanie można podać nie stosując zależności liczby atomów od czasu. Wystarczy wykorzystać definicję okresu
b) Odpowiedź na to pytanie można podać, nie stosując zależności liczby atomów od czasu. Wystarczy wykorzystać definicję okresu
połowicznego rozpadu.
połowicznego rozpadu.
</div></div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Prędkość rozpadu izotopu pierwiastka
promieniotwórczego jest ujemna i wprost proporcjonalna do ilości
atomów, które się jeszcze nie rozpadły, co możemy zapisać
równaniem
<center><math>
N'(t)=-\lambda N(t)</math>,</center>
gdzie <math>t</math> jest czasem, <math>N</math> liczbą atomów izotopu, a <math>\lambda</math>
współczynnikiem proporcjonalności, nazywanym '''''stałą rozpadu
promieniotwórczego'''''. Analogicznie jak w przykładzie z wykładu
dotyczącym stygnięcia (względnie ogrzewania) danej substancji,
równanie to ma przy warunku początkowym <math>N(t_0)=N_0</math> dokładnie
jedno rozwiązanie <math>N(t)=N_0\exp(-\lambda (t-t_0))</math>, a jeśli w
szczególności <math>t_0=0</math>, to <math>N(t)=N_0\exp(-\lambda t)</math>. Z definicji
okresu połowicznego rozpadu <math>T</math> wynika zależność:
<center><math>
N_0\exp(-\lambda T)=N(T)=\frac{N_0}{2}</math>,</center>
zatem <math>\lambda = \frac{\ln 2}{T}</math> i w konsekwencji
<center><math>
N(t)=N_0\exp\left(-\frac{t}T{\ln 2}\right)=N_02^{-\frac{t}{T}}</math></center>
b) Wobec ostatniego wzoru wystarczy wyliczyć <math>t</math> (gdzie jednostką
jest rok) z równania
<center><math>
\frac1{16}N_0=N_02^{-\frac t{28}}</math></center>
Otrzymujemy <math>t=4\cdot 28= 112</math> lat. Jest to jednak oczywiste też
wprost z definicji czasu połowicznego rozpadu. Jeśli na początku
mamy <math>N_0</math> atomów, to po 28 latach <math>\frac12N_0</math>, po następnych 28
latach <math>\frac12\cdot \frac{1}2N_0=\frac14N_0</math>, po kolejnych 28
latach <math>\frac18N_0</math>, aż wreszcie po kolejnych 28 latach
<math>\frac1{16}N_0</math>.<br>
c) Tym razem za jednostkę czasu przyjmijmy 1 dzień. Jeśli <math>N_0</math>
było początkową ilością atomów polonu-210, to
<math>N(100)=N_02^{-\frac{100}{140}}=N_02^{-\frac57}\approx
0,6095068271N_0</math>, zatem po 100 dniach pozostanie jeszcze prawie
<math>61\%</math> początkowej ilości atomów izotopu.


</div></div>
</div></div>
Linia 34: Linia 78:
{{cwiczenie|13.2.||
{{cwiczenie|13.2.||
Bank prowadzi konta z ciągłą
Bank prowadzi konta z ciągłą
kapitalizacją odsetek. Niech <math>\displaystyle K(t)</math> oznacza wartość w chwili <math>\displaystyle t</math>
kapitalizacją odsetek. Niech <math>K(t)</math> oznacza wartość w chwili <math>t</math>
kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech
kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech
<math>\displaystyle r</math> będzie roczną stopą procentową.
<math>r</math> będzie roczną stopą procentową.


a) Pokazać, że zachodzi równanie <math>\displaystyle  K'(t)=rK(t)</math>.
a) Pokazać, że zachodzi równanie <math>K'(t)=rK(t)</math>.


b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą
b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą
kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową <math>\displaystyle 8\%</math>, by go
kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową <math>8\%</math>, by go
podwoić?
podwoić?


Linia 47: Linia 91:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Niech <math>\displaystyle K_0</math> oznacza kapitał początkowy złożony w banku. Do jakiej kwoty urósłby on po <math>\displaystyle t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek w stosunku rocznym? Do jakiej
Niech <math>K_0</math> oznacza kapitał początkowy złożony w banku. Do jakiej kwoty urósłby on po <math>t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek w stosunku rocznym? Do jakiej
kwoty urósłby on po <math>\displaystyle t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek <math>\displaystyle n</math> razy w ciągu roku? Przechodząc we wzorze na tę ostatnią kwotę do granicy (przy  <math>\displaystyle n</math> zmierzającym do nieskończoności), otrzymamy szukaną zależność przy kapitalizacji
kwoty urósłby on po <math>t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek <math>n</math> razy w ciągu roku? Przechodząc we wzorze na tę ostatnią kwotę do granicy (przy  <math>n</math> zmierzającym do nieskończoności), otrzymamy szukaną zależność przy kapitalizacji
ciągłej. Wystarczy teraz sprawdzić, czy spełnia ona zadane równanie różniczkowe.
ciągłej. Wystarczy teraz sprawdzić, czy spełnia ona zadane równanie różniczkowe.


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|13.3.||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Niech <math>\displaystyle t_0, x_0</math> będą liczbami
a) Niech <math>K_0=K(0)</math> oznacza kapitał początkowy złożony w banku. Gdyby bank dokonywał  kapitalizacji
rzeczywistymi, <math>\displaystyle a, b</math> dodatnimi i niech
odsetek w stosunku rocznym, to po <math>t</math> latach kapitał urósłby do kwoty <math>K_0(1+r)^t</math>. Gdyby kapitalizacja była dokonywana <math>n</math> razy w roku, kapitał urósłby do kwoty <math>K_0(1+\frac rn)^{nt}</math>. Jeśli kapitalizacja jest ciągła, kapitał urośnie do kwoty
<center><math>\displaystyle
<center><math>
D=(t_0-a, t_0+a)\times (x_0-b,x_0+b).
K(t)=\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left(1+\frac rn\right)^{nt}=
\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left[\left(1+\frac
rn\right)^{\frac{n}{r}}\right]^{rt}= K_0\exp(rt)
</math></center>
</math></center>
A stąd <math>K'(t)=rK_0\exp(rt)=rK(t)</math>.<br>
b) Szukamy czasu <math>t</math> takiego, że <math>2K_0=K_0\exp(0,8t)</math>. Wyliczamy
<math>t=\frac{\ln{2}}{0,08}\approx 8,664339757</math>. Należy zatem złożyć
kapitał na 8 lat i 8 miesięcy...
</div></div>
{{cwiczenie|13.3.|cw_13_3|
Niech <math>t_0, x_0</math> będą liczbami
rzeczywistymi, <math>a, b</math> dodatnimi i niech
<center><math>
D=(t_0-a, t_0+a)\times (x_0-b,x_0+b)</math></center>
Udowodnić, że jeśli
Udowodnić, że jeśli
funkcja <math>\displaystyle f: D\ni (t,x)\mapsto f(t,x)\in \mathbb{R}</math> jest ciągła, jej
funkcja <math>f: D\ni (t,x)\mapsto f(t,x)\in \mathbb{R}</math> jest ciągła, jej
pochodna cząstkowa względem zmiennej <math>\displaystyle x</math> istnieje, jest ciągła i
pochodna cząstkowa względem zmiennej <math>x</math> istnieje, jest ciągła i
ograniczona w zbiorze <math>\displaystyle D</math>, to problem początkowy Cauchy'ego
ograniczona w zbiorze <math>D</math>, to problem początkowy Cauchy'ego


<center><math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{array} </math></center>
<center><math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center>
ma rozwiązanie i jest ono jedyne.
ma rozwiązanie i jest ono jedyne.


Korzystając z powyższego twierdzenia wyznaczyć zbiory punktów
Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów
<math>\displaystyle (t_0,x_0)</math>, dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie
<math>(t_0,x_0)</math>, dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie
problemu Cauchy'ego
problemu Cauchy'ego


a) <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{array} ,\quad </math>  
a) <math>\begin{cases} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{cases} ,\quad</math>  


b) <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{array} .</math>
b) <math>\begin{cases} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{cases}</math>.


}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Dla dowolnego ustalonego <math>\displaystyle t\in (t_0-a,t_0+a)</math> rozważamy funkcję
Dla dowolnego ustalonego <math>t\in (t_0-a,t_0+a)</math> rozważamy funkcję
<center><math>\displaystyle \phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x \mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in \mathbb{R}</math></center>
<center><math>\phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x \mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in \mathbb{R}</math></center>


jednej zmiennej rzeczywistej <math>\displaystyle x</math>. Należy zastosować twierdzenie
jednej zmiennej rzeczywistej <math>x</math>. Należy zastosować twierdzenie
Lagrange'a (z 9 modułu analizy matematycznej 1) do tej funkcji, a następnie zastosować twierdzenie Picarda.
Lagrange'a (z 9 modułu analizy matematycznej 1) do tej funkcji, a następnie zastosować twierdzenie Picarda.


a), b) Wyznaczamy zbiory (otwarte), w których funkcja <math>\displaystyle f</math> (która jest dana wzorem po prawej stronie równania różniczkowego) jest ciągła i ma ciągłą pochodną cząstkową po <math>\displaystyle x</math>.
a), b) Wyznaczamy zbiory (otwarte), w których funkcja <math>f</math> (która jest dana wzorem po prawej stronie równania różniczkowego) jest ciągła i ma ciągłą pochodną cząstkową po <math>x</math>.


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|13.4.||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Pokazać, że dla dowolnej stałej <math>\displaystyle C\in
Niech
\mathbb{R}</math> funkcje
<center><math>\displaystyle f_C(t)=\left\{\begin{array}{ll}0, & \text{ dla }t\leq C\\
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C
\end{array} </math></center>
<center><math>
<center><math>
g_C(t)=\left\{\begin{array}{ll} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq
M:=\sup\left\{\left|\frac{\partial f}{\partial x}(t,x)\right|: (t,x)\in
C\end{array}
D\right\}</math></center>
</math></center>


i <math>h\equiv 0</math>, są rozwiązaniami równania różniczkowego <math>\displaystyle x'=3x^\frac{2}{3}</math>. Czy
Z założenia <math>M</math> jest liczbą skończoną. Ustalmy dowolne
istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione
<math>t\in(t_0-a,t_0+a)</math> i rozważmy funkcję
powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego
<center><math>
równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty
\phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x\mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in\mathbb{R}</math></center>
<math>\displaystyle (t_0,x_0)</math>, dla których problem początkowy
<center><math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{array} </math></center>


a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>\displaystyle (t_0-\delta,
Zgodnie z założeniami, funkcja ta jest różniczkowalna, zatem na
t_0+\delta)</math> dla pewnego <math>\displaystyle \delta>0</math>,
mocy twierdzenia Lagrange'a dla dowolnych punktów <math>x_1,x_2\in
(x_0-b,x_0+b)</math> istnieje <math>\xi\in (x_0-b,x_0+b)</math> takie, że
<center><math>
f(t,x_1)-f(t,x_2)=\phi_t(x_1)-\phi_t(x_2)=\phi_t'(\xi)(x_1-x_2)</math></center>


b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math>\displaystyle (t_0-\delta,
Ponieważ <math>\phi_t'(\xi)=\frac{\partial f}{\partial x}(t,\xi)</math>, z
t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math>\displaystyle \delta>0</math>.
dowolności <math>t</math>  i z definicji <math>M</math> otrzymujemy
<center><math>
\forall t\in (t_0-a,t_0+a) \; \forall x_1,x_2\in (x_0-b,x_0+b):
|f(t,x_1)-f(t,x_2)|\leq M|x_1-x_2|</math></center>


}}
Zatem na mocy twierdzenia Picarda rozwiązanie problemu
początkowego Cauchy'ego istnieje i jest jedyne.<br>


{{cwiczenie|13.5.||
a) Funkcja <math>f(t,x)=t-\ln(x-t)</math> nie jest określona, jeśli <math>x-t\leq
Pokazać, że dla dowolnej stałej <math>\displaystyle C\in
0</math>, natomiast jest dobrze określona i klasy <math>C^\infty</math> w zbiorze
\mathbb{R}</math> funkcje
<math>G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: x-t>0\}</math>. Jeśli <math>(t_0,x_0)\in G</math>, to
<center><math>\displaystyle
<math>r=\frac13(x_0-t_0)>0</math> oraz <math>[t_0-r,t_0+r]\times[x_0-r,x_0+r]</math>
f_C(t)=\left\{\begin{array}{ll} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\
zawiera się w <math>G</math>. W szczególności na zbiorze <math>(t_0-r,t_0+r)\times
C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0
(x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math>f</math> jest ciągła i ma ograniczoną pochodną
\end{array} \qquad {\rm i}\qquad g_C(t)=\begin{array}{ll}
cząstkową po <math>x</math>. Zatem w otoczeniu punktu <math>t_0</math> problem
C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\0, & \text{ dla }t\geq
Cauchy'ego z warunkiem początkowym <math>x(t_0)=x_0</math> ma dokładnie jedno
0\end{array}
rozwiązanie.<br>
</math></center>


są rozwiązaniami równania różniczkowego <math>\displaystyle t^3x'=2x</math>. Czy istnieją
b) Funkcja <math>f(t,x)=\sqrt{t^2-x}+4t</math> nie jest określona, jeśli
jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej?
<math>t^2-x<0</math>, natomiast jest dobrze określona i ciągła w zbiorze
Wskazać wszystkie takie punkty <math>\displaystyle (t_0,x_0)</math>, dla których problem
<math>\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x\geq 0\}</math>. Jeśli <math>(t_0,x_0)\in
początkowy
G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x>0\}</math>, to istnieje takie <math>r>0</math>, że
<center><math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{array} </math></center>
<math>[t_0-r,t_0+r]\times[x_0-r,x_0+r]</math>  zawiera się w <math>G</math>. W
szczególności na zbiorze <math>(t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math>
funkcja <math>f</math> jest ciągła i ma ograniczoną pochodną cząstkową po
<math>x</math>. Zatem w otoczeniu punktu <math>t_0</math> problem Cauchy'ego z warunkiem
początkowym <math>x(t_0)=x_0</math> ma dokładnie jedno rozwiązanie.


a) nie ma rozwiązania,
</div></div>


b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>\displaystyle (t_0-\delta,
{{cwiczenie|13.4.||
t_0+\delta)</math> dla pewnego <math>\displaystyle \delta>0</math>,
Pokazać, że dla dowolnej stałej <math>C\in
\mathbb{R}</math> funkcje
<center><math>f_C(t)=\begin{cases}0, & \text{ dla }t\leq C\\
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C
\end{cases}</math></center>
<center><math>
g_C(t)=\begin{cases} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq
C\end{cases}
</math></center>


c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math>\displaystyle (t_0-\delta,
i <math>h\equiv 0</math>, są rozwiązaniami równania różniczkowego <math>x'=3x^\frac{2}{3}</math>. Czy
t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math>\displaystyle \delta>0</math>.
istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione
powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego
równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty
<math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem początkowy
<center><math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center>


}}
a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>(t_0-\delta,
t_0+\delta)</math> dla pewnego <math>\delta>0</math>,


{{cwiczenie|13.6.||
b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math>(t_0-\delta,
Wykorzystując metodę kolejnych
t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math>\delta>0</math>.
przybliżeń Picarda znaleźć rozwiązanie problemu początkowego
Cauchy'ego
 
a) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{array} ,\quad</math>  
 
b) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{array} </math>.


}}
}}
{{cwiczenie|13.7.||
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
<math>\displaystyle h=0,1</math>
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{array} </math> w
przedziale <math>\displaystyle \left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>\displaystyle x(1,5)</math>;
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{array} </math> w
przedziale <math>\displaystyle \left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>\displaystyle x(0,4)</math>.
}}
{{cwiczenie|13.8.||
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w
punkcie <math>\displaystyle 0</math> funkcji <math>\displaystyle x</math>, będącej rozwiązaniem problemu
początkowego Cauchy'ego
a) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{array} ,\quad</math>
b) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{array} </math><br>
i obliczyć przybliżoną wartość <math>\displaystyle x(1)</math>.
}}
{{cwiczenie|13.9.||
Interpretując obraz pola wektorowego
<center><math>\displaystyle
\mathrm{dom}\, f\ni (t,x) \mapsto (t,x)+(1,f(t,x))\in\mathbb{R}^2
</math></center>
(lub pola kierunków) określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania
równania różniczkowego <math>\displaystyle x'=f(t,x)</math>, jeśli
a) <math>\displaystyle f(t,x)=-2</math>
b) <math>\displaystyle f(t,x)=-t</math>,
c) <math>\displaystyle f(t,x)= t^2</math>,
d) <math>\displaystyle \displaystyle f(t,x)=-\frac1x</math>,
e) <math>\displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx</math>}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji
Czy funkcja <math>f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>x'=3x^\frac{2}{3}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>f_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>g_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>?
<math>\displaystyle f</math>. Są to nie tylko zbiory, na których funkcja <math>\displaystyle f</math> jest stała, ale również zbiory, na których pole kierunków jest stałe.
</div></div>
 
 
===Wskazówki===
 
 
 
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.040|Uzupelnic z.am2.13.040|]] Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>\displaystyle x'=3x^\frac{2}{3}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>?


a), b) Rozważyć osobno przypadek <math>\displaystyle x_0=0</math> i <math>\displaystyle x_0\neq 0</math> i skorzystać z zadania [[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]].
a), b) Rozważyć osobno przypadek <math>x_0=0</math> i <math>x_0\neq 0</math> i skorzystać z [[cw_13_3|ćwiczenia 13.3.]]


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.050|Uzupelnic z.am2.13.050|]] Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>\displaystyle t^3x'=2x</math>?
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Oczywiście <math>h</math> jest rozwiązaniem naszego równania. Zauważmy, że
<center><math>
f_C'(t)=\begin{cases}0, & \text{ dla }t\leq C\\
3(t-C)^2, & \text{ dla }t>C
\end{cases} = \begin{cases} 0, & \text{ dla }t\leq C\\
3\left((t-C)^3\right)^{\frac23}, & \text{ dla }t>C
\end{cases} </math>,</center>


a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>?
czyli <math>f_C'(t)= 3\left(f_C(t)\right)^{\frac23}</math>. Analogicznie
 
sprawdzamy, że <math>g_C</math> jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to
b) W których punktach można skorzystać z zadania
jednak jedyne rozwiązania. Jeśli <math>C_1\geq C_2</math>, to
[[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]]?
<center><math>
 
\left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)=\begin{cases} (t-C)^3, & \text{ dla }t< C_2\\
c) W których punktach nie można skorzystać z zadania
0, & \text{ dla }C_2\leq t\leq C_1\\
[[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]]?
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C_2
 
\end{cases}  
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.060|Uzupelnic z.am2.13.060|]] Należy policzyć <math>\displaystyle x_1,x_2,x_3,...</math> z ciągu kolejnych przybliżeń Picarda.
 
a) Zachęcamy do wyliczenia <math>\displaystyle x_5</math> i porównania otrzymanego wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>\displaystyle f(t)=2\exp{t}</math>.
 
b) Proszę policzyć przynajmniej <math>\displaystyle x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą dokładnością.
 
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.070|Uzupelnic z.am2.13.070|]] a) Uzupełnijmy tabelkę
<center><math>\displaystyle
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\hline
t& x& t+x & (t+x)h\\
\hline\hline t_0=1,0&x_0=1& & \\ \hline t_1=1,1&x_1= & & \\
\hline
t_2=1,2&x_2= & & \\
\hline \vdots& \vdots & \vdots & \vdots\\ \hline t_5=1,5&x_5= & & \\
\hline
\end{array} ,
</math></center>
</math></center>


przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć  <math>\displaystyle x_5 \approx x(1,5)</math>.
jest również rozwiązaniem naszego równania.


b) Podobnie jak w punkcie a).
Niech <math>(t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem płaszczyzny. Jeśli
<math>x_0=0</math>, to <math>x_0=f_{t_0+1}(t_0)</math>; jeśli <math>x_0>0</math>, to
<math>x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=f_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>;
wreszcie jeśli <math>x_0<0</math>, to
<math>x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=g_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>.
Zatem każdy problem Cauchy'ego
<math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math> ma
rozwiązanie.


</div></div>
Niech teraz <math>(t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem na płaszczyźnie.


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.080|Uzupelnic z.am2.13.080|]] Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\endcases </math>
a) Jeśli  <math>x_0\neq 0</math>, to <math>r=\frac12|x_0|>0</math> oraz w zbiorze
daje nam bezpośrednio wartość <math>\displaystyle x(t_0)</math> oraz <math>\displaystyle x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>.
<math>(t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math>f(t,x)=3x^{\frac23}</math>
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>\displaystyle x''(t_0)</math> mając <math>\displaystyle x'(t)=f(t,x(t))</math> i td...
spełnia założenia twierdzenia udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczenie 13.3.]], zatem wtedy badany problem Cauchy'ego ma
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale.


</div></div>
b) Jeśli <math>x_0=0</math>, to zacieśnienia funkcji <math>f_{t_0}</math> i <math>h</math> do
 
dowolnego przedziału <math>(t_0-\delta, t_0+\delta)</math> są dwoma różnymi
 
rozwiązaniami tym przedziale.
===Rozwiązania i odpowiedzi===
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.010|Uzupelnic z.am2.13.010|]] a) Prędkość rozpadu izotopu pierwiastka
promieniotwórczego jest ujemna i wprost proporcjonalna do ilości
atomów, które się jeszcze nie rozpadły, co możemy zapisać
równaniem
<center><math>\displaystyle
N'(t)=-\lambda N(t),
</math></center>
 
gdzie <math>\displaystyle t</math> jest czasem, <math>\displaystyle N</math> liczbą atomów izotopu, a <math>\displaystyle \lambda</math>
współczynnikiem proporcjonalności, nazywanym '''''stałą rozpadu
promieniotwórczego'''''. Analogicznie jak w przykładzie z wykładu
dotyczącym stygnięcia (względnie ogrzewania) danej substancji,
równanie to ma przy warunku początkowym <math>\displaystyle N(t_0)=N_0</math> dokładnie
jedno rozwiązanie <math>\displaystyle N(t)=N_0\exp(-\lambda (t-t_0))</math>, a jeśli w
szczególności <math>\displaystyle t_0=0</math>, to <math>\displaystyle N(t)=N_0\exp(-\lambda t)</math>. Z definicji
okresu połowicznego rozpadu <math>\displaystyle T</math> wynika zależność:
<center><math>\displaystyle
N_0\exp(-\lambda T)=N(T)=\frac{N_0}{2},
</math></center>
 
zatem <math>\displaystyle \lambda = \frac{\ln 2}{T}</math> i w konsekwencji
<center><math>\displaystyle
N(t)=N_0\exp\left(-\frac{t}T{\ln 2}\right)=N_02^{-\frac{t}{T}}.
</math></center>
 
b) Wobec ostatniego wzoru wystarczy wyliczyć <math>\displaystyle t</math> (gdzie jednostką
jest rok) z równania
<center><math>\displaystyle
\frac1{16}N_0=N_02^{-\frac t{28}}.
</math></center>
 
Otrzymujemy <math>\displaystyle t=4\cdot 28= 112</math> lat. Jest to jednak oczywiste też
wprost z definicji czasu połowicznego rozpadu. Jeśli na początku
mamy <math>\displaystyle N_0</math> atomów, to po 28 latach <math>\displaystyle \frac12N_0</math>, po następnych 28
latach <math>\displaystyle \frac12\cdot \frac{1}2N_0=\frac14N_0</math>, po kolejnych 28
latach <math>\displaystyle \frac18N_0</math>, aż wreszcie po kolejnych 28 latach
<math>\displaystyle \frac1{16}N_0</math>.<br>
 
c) Tym razem za jednostkę czasu przyjmijmy 1 dzień. Jeśli <math>\displaystyle N_0</math>
było początkową ilością atomów polonu-210, to
<math>\displaystyle N(100)=N_02^{-\frac{100}{140}}=N_02^{-\frac57}\approx
0,6095068271N_0</math>, zatem po 100 dniach pozostanie jeszcze prawie
<math>\displaystyle 61\%</math> początkowej ilości atomów izotopu.


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.020|Uzupelnic z.am2.13.020|]] a) Niech <math>\displaystyle K_0=K(0)</math> oznacza kapitał
{{cwiczenie|13.5.||
początkowy złożony w banku. Gdyby bank dokonywał  kapitalizacji
Pokazać, że dla dowolnej stałej <math>C\in
odsetek w stosunku rocznym, to po <math>\displaystyle t</math> latach kapitał urósłby do
\mathbb{R}</math> funkcje
kwoty <math>\displaystyle K_0(1+r)^t</math>. Gdyby kapitalizacja była dokonywana <math>\displaystyle n</math> razy w
<center><math>
roku, kapitał urósłby do kwoty <math>\displaystyle K_0(1+\frac rn)^{nt}</math>. Jeśli
f_C(t)=\begin{cases} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\
kapitalizacja jest ciągła, kapitał urośnie do kwoty
C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0
<center><math>\displaystyle
\end{cases} \qquad {\rm i}\qquad g_C(t)=\begin{cases}
K(t)=\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left(1+\frac rn\right)^{nt}=
C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\0, & \text{ dla }t\geq
\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left[\left(1+\frac
0\end{cases}  
rn\right)^{\frac{n}{r}}\right]^{rt}= K_0\exp(rt).
</math></center>
</math></center>


A stąd <math>\displaystyle K'(t)=rK_0\exp(rt)=rK(t)</math>.<br>
są rozwiązaniami równania różniczkowego <math>t^3x'=2x</math>. Czy istnieją
jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej?
Wskazać wszystkie takie punkty <math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem
początkowy
<center><math>\begin{cases} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center>


b) Szukamy czasu <math>\displaystyle t</math> takiego, że <math>\displaystyle 2K_0=K_0\exp(0,8t)</math>. Wyliczamy
a) nie ma rozwiązania,
<math>\displaystyle t=\frac{\ln{2}}{0,08}\approx 8,664339757</math>. Należy zatem złożyć
kapitał na 8 lat i 8 miesięcy...


</div></div>
b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>(t_0-\delta,
t_0+\delta)</math> dla pewnego <math>\delta>0</math>,


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]] Niech
c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math>(t_0-\delta,
<center><math>\displaystyle
t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math>\delta>0</math>.
M:=\sup\left\{\left|\frac{\partial f}{\partial x}(t,x)\right|: (t,x)\in
D\right\}.
</math></center>


Z założenia <math>\displaystyle M</math> jest liczbą skończoną. Ustalmy dowolne
}}
<math>\displaystyle t\in(t_0-a,t_0+a)</math> i rozważmy funkcję
<center><math>\displaystyle
\phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x\mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in\mathbb{R}.
</math></center>


Zgodnie z założeniami, funkcja ta jest różniczkowalna, zatem na
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
mocy twierdzenia Lagrange'a dla dowolnych punktów <math>\displaystyle x_1,x_2\in
Czy funkcja <math>f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>t^3x'=2x</math>?
(x_0-b,x_0+b)</math> istnieje <math>\displaystyle \xi\in (x_0-b,x_0+b)</math> takie, że
<center><math>\displaystyle
f(t,x_1)-f(t,x_2)=\phi_t(x_1)-\phi_t(x_2)=\phi_t'(\xi)(x_1-x_2).
</math></center>


Ponieważ <math>\displaystyle \phi_t'(\xi)=\frac{\partial f}{\partial x}(t,\xi)</math>, z
a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>f_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>g_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>?
dowolności <math>\displaystyle t</math> i z definicji <math>\displaystyle M</math> otrzymujemy
<center><math>\displaystyle
\forall t\in (t_0-a,t_0+a) \; \forall x_1,x_2\in (x_0-b,x_0+b):
|f(t,x_1)-f(t,x_2)|\leq M|x_1-x_2|.
</math></center>


Zatem na mocy twierdzenia Picarda rozwiązanie problemu
b) W których punktach można skorzystać z [[#cw_13_3|ćwiczenia 13.3]]?
początkowego Cauchy'ego istnieje i jest jedyne.<br>


a) Funkcja <math>\displaystyle f(t,x)=t-\ln(x-t)</math> nie jest określona, jeśli <math>\displaystyle x-t\leq
c) W których punktach nie można skorzystać z [[#cw_13_3|ćwiczenia 13.3]]?
0</math>, natomiast jest dobrze określona i klasy <math>\displaystyle C^\infty</math> w zbiorze
<math>\displaystyle G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: x-t>0\}</math>. Jeśli <math>\displaystyle (t_0,x_0)\in G</math>, to
<math>\displaystyle r=\frac13(x_0-t_0)>0</math> oraz <math>\displaystyle [t_0-r,t_0+r]\times[x_0-r,x_0+r]</math>
zawiera się w <math>\displaystyle G</math>. W szczególności na zbiorze <math>\displaystyle (t_0-r,t_0+r)\times
(x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math>\displaystyle f</math> jest ciągła i ma ograniczoną pochodną
cząstkową po <math>\displaystyle x</math>. Zatem w otoczeniu punktu <math>\displaystyle t_0</math> problem
Cauchy'ego z warunkiem początkowym <math>\displaystyle x(t_0)=x_0</math> ma dokładnie jedno
rozwiązanie.<br>
 
b) Funkcja <math>\displaystyle f(t,x)=\sqrt{t^2-x}+4t</math> nie jest określona, jeśli
<math>\displaystyle t^2-x<0</math>, natomiast jest dobrze określona i ciągła w zbiorze
<math>\displaystyle \{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x\geq 0\}</math>. Jeśli <math>\displaystyle (t_0,x_0)\in
G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x>0\}</math>, to istnieje takie <math>\displaystyle r>0</math>, że
<math>\displaystyle [t_0-r,t_0+r]\times[x_0-r,x_0+r]</math>  zawiera się w <math>\displaystyle G</math>. W
szczególności na zbiorze <math>\displaystyle (t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math>
funkcja <math>\displaystyle f</math> jest ciągła i ma ograniczoną pochodną cząstkową po
<math>\displaystyle x</math>. Zatem w otoczeniu punktu <math>\displaystyle t_0</math> problem Cauchy'ego z warunkiem
początkowym <math>\displaystyle x(t_0)=x_0</math> ma dokładnie jedno rozwiązanie.


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.040|Uzupelnic z.am2.13.040|]] Oczywiście <math>\displaystyle h</math> jest rozwiązaniem naszego
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
równania. Zauważmy, że
Zauważmy, że
<center><math>\displaystyle
<center><math>
f_C'(t)=\begincases 0, & \text{ dla }t\leq C\\
f_C(t)=\begin{cases} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\
3(t-C)^2, & \text{ dla }t>C
\endcases = \begincases 0, & \text{ dla }t\leq C\\
3\left((t-C)^3\right)^{\frac23}, & \text{ dla }t>C
\endcases ,
</math></center>
 
czyli <math>\displaystyle f_C'(t)= 3\left(f_C(t)\right)^{\frac23}</math>. Analogicznie
sprawdzamy, że <math>\displaystyle g_C</math> jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to
jednak jedyne rozwiązania. Jeśli <math>\displaystyle C_1\geq C_2</math>, to
<center><math>\displaystyle
\left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)=\begincases (t-C)^3, & \text{ dla }t< C_2\\
0, & \text{ dla }C_2\leq t\leq C_1\\
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C_2
\endcases
</math></center>
 
jest również rozwiązaniem naszego równania.
 
Niech <math>\displaystyle (t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem płaszczyzny. Jeśli
<math>\displaystyle x_0=0</math>, to <math>\displaystyle x_0=f_{t_0+1}(t_0)</math>; jeśli <math>\displaystyle x_0>0</math>, to
<math>\displaystyle x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=f_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>;
wreszcie jeśli <math>\displaystyle x_0<0</math>, to
<math>\displaystyle x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=g_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>.
Zatem każdy problem Cauchy'ego
<math>\displaystyle \begincases x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\endcases </math> ma
rozwiązanie.
 
Niech teraz <math>\displaystyle (t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem na płaszczyźnie.
 
a) Jeśli  <math>\displaystyle x_0\neq 0</math>, to <math>\displaystyle r=\frac12|x_0|>0</math> oraz w zbiorze
<math>\displaystyle (t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math>\displaystyle f(t,x)=3x^{\frac23}</math>
spełnia założenia twierdzenia udowodnionego w zadaniu
[[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]], zatem wtedy badany problem Cauchy'ego ma
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale.
 
b) Jeśli <math>\displaystyle x_0=0</math>, to zacieśnienia funkcji <math>\displaystyle f_{t_0}</math> i <math>\displaystyle h</math> do
dowolnego przedziału <math>\displaystyle (t_0-\delta, t_0+\delta)</math> są dwoma różnymi
rozwiązaniami tym przedziale.
 
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.050|Uzupelnic z.am2.13.050|]] Zauważmy, że
<center><math>\displaystyle
f_C(t)=\begincases 0, & \text{ dla }t\leq 0\\
C\frac{2}{t^3}\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0
C\frac{2}{t^3}\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0
\endcases ,
\end{cases} </math>,</center>
</math></center>


czyli <math>\displaystyle t^3f_C'(t)= 2f_C(t)</math>. Analogicznie sprawdzamy, że <math>\displaystyle g_C</math>
czyli <math>t^3f_C'(t)= 2f_C(t)</math>. Analogicznie sprawdzamy, że <math>g_C</math>
jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to jednak jedyne
jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to jednak jedyne
rozwiązania. Jeśli <math>\displaystyle C_1, C_2</math> są dowolne, to
rozwiązania. Jeśli <math>C_1, C_2</math> są dowolne, to
<center><math>\displaystyle
<center><math>
\left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)=
\left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)=
\begincases C_2\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\
\begin{cases} C_2\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\
0, & \text{ dla }t= 0\\
0, & \text{ dla }t= 0\\
C_1\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0
C_1\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0
\endcases
\end{cases}
</math></center>
</math></center>


jest również rozwiązaniem naszego równania.<br>
jest również rozwiązaniem naszego równania.<br>


Niech teraz <math>\displaystyle (t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem na płaszczyźnie.
Niech teraz <math>(t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem na płaszczyźnie.


a) Zauważmy, że jeśli funkcja <math>\displaystyle x</math> jest rozwiązaniem równania
a) Zauważmy, że jeśli funkcja <math>x</math> jest rozwiązaniem równania
<math>\displaystyle t^3x'(t)=2x(t)</math>, to <math>\displaystyle x(0)=0</math>. Zatem jeśli <math>\displaystyle t_0= 0, x_0\neq 0</math>, to
<math>t^3x'(t)=2x(t)</math>, to <math>x(0)=0</math>. Zatem jeśli <math>t_0= 0, x_0\neq 0</math>, to
badany problem początkowy nie ma rozwiązania.
badany problem początkowy nie ma rozwiązania.


b) Jeśli  <math>\displaystyle t_0\neq 0</math>, to <math>\displaystyle r=\frac12|t_0|>0</math> oraz w zbiorze
b) Jeśli  <math>t_0\neq 0</math>, to <math>r=\frac12|t_0|>0</math> oraz w zbiorze
<math>\displaystyle (t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja
<math>(t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja
<math>\displaystyle f(t,x)=\frac{2x}{t^3}</math> spełnia założenia twierdzenia
<math>f(t,x)=\frac{2x}{t^3}</math> spełnia założenia twierdzenia
udowodnionego w zadaniu [[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]], zatem wtedy badany
udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczeniu 13.3]], zatem wtedy badany
problem Cauchy'ego, równoważny problemowi
problem Cauchy'ego, równoważny problemowi
<math>\displaystyle \begincases x'(t)=\frac{2x(t)}{t^3}\\x(t_0)=x_0\endcases </math> ma
<math>\begin{cases} x'(t)=\frac{2x(t)}{t^3}\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math>, ma
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale.
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale.


b) Jeśli <math>\displaystyle t_0=0</math> i <math>\displaystyle x_0=0</math>, to zacieśnienia wszystkich funkcji
b) Jeśli <math>t_0=0</math> i <math>x_0=0</math>, to zacieśnienia wszystkich funkcji
postaci <math>\displaystyle f_C</math>, <math>\displaystyle g_C</math>, czy <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> są rozwiązaniami  i
postaci <math>f_C</math>, <math>g_C</math>, czy <math>f_{C_1}+g_{C_2}</math> są rozwiązaniami  i
wśród nich nieskończenie wiele jest parami różnych (przykładowe
wśród nich nieskończenie wiele jest parami różnych (przykładowe
różne to <math>\displaystyle f_0</math> i <math>\displaystyle f_1</math>).
różne to <math>f_0</math> i <math>f_1</math>).
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|13.6.||
Wykorzystując metodę kolejnych
przybliżeń Picarda, znaleźć rozwiązanie problemu początkowego
Cauchy'ego
 
a) <math>\begin{cases}x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math>
 
b) <math>\begin{cases} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{cases}</math>.
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Należy policzyć <math>x_1,x_2,x_3,..</math>. z ciągu kolejnych przybliżeń Picarda.
 
a) Zachęcamy do wyliczenia <math>x_5</math> i porównania otrzymanego wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>f(t)=2\exp{t}</math>.
 
b) Proszę policzyć przynajmniej <math>x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą dokładnością.


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.060|Uzupelnic z.am2.13.060|]] a)
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<center><math>\displaystyle \aligned
a)
<center><math>\begin{align}
&x_0=x(0)=1,\\
&x_0=x(0)=1,\\
&x_1=1+\int_0^t(s+1)ds=1+t+\frac{t^2}2,\\
&x_1=1+\int_0^t(s+1)ds=1+t+\frac{t^2}2,\\
Linia 479: Linia 383:
1+t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{720},\\
1+t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{720},\\
&\vdots
&\vdots
\endaligned
\end{align}
</math></center>
</math></center>


Wiemy, że
Wiemy, że
<center><math>\displaystyle
<center><math>
2\exp{t}=\sum_{n=0}^\infty \frac{2t^n}{n!}=
2\exp{t}=\sum_{n=0}^\infty \frac{2t^n}{n!}=
2+2t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...=
2+2t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...=
1+t+(1+t+t_2+ \frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...),
1+t+(1+t+t_2+ \frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...)</math>,</center>
</math></center>


a stąd widać, że <math>\displaystyle g(t)=2\exp(t)-1-t</math> jest bliskie rozwiązania.
a stąd widać, że <math>g(t)=2\exp(t)-1-t</math> jest bliskie rozwiązania.
Sprawdzimy łatwo, że <math>\displaystyle g'(t)=2\exp(t)-1=g(t)+t</math> i <math>\displaystyle g(0)=1</math>, zatem
Sprawdzimy łatwo, że <math>g'(t)=2\exp(t)-1=g(t)+t</math> i <math>g(0)=1</math>, zatem
<math>\displaystyle g</math> jest rozwiązaniem.<br>
<math>g</math> jest rozwiązaniem.<br>


b)
b)
<center><math>\displaystyle \aligned
<center><math>\begin{align}
&x_0=x(0)=0,\\
&x_0=x(0)=0,\\
&x_1=\int_0^ts^2ds=\frac{t^3}3,\\
&x_1=\int_0^ts^2ds=\frac{t^3}3,\\
Linia 501: Linia 404:
\frac{t^3}3+\frac{t^7}{63}+\frac{2t^{11}}{2079}+\frac{t^{15}}{59535},\\
\frac{t^3}3+\frac{t^7}{63}+\frac{2t^{11}}{2079}+\frac{t^{15}}{59535},\\
&\vdots
&\vdots
\endaligned
\end{align}
</math></center>
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|13.7.||
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
<math>h=0,1</math>
 
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{cases}</math> w
przedziale <math>\left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>x(1,5)</math>;
 
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{cases}</math> w
przedziale <math>\left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>x(0,4)</math>.
 
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Uzupełnijmy tabelkę
<center><math>
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\hline
t& x& t+x & (t+x)h\\
\hline\hline t_0=1,0&x_0=1& & \\ \hline t_1=1,1&x_1= & & \\
\hline
t_2=1,2&x_2= & & \\
\hline \vdots& \vdots & \vdots & \vdots\\ \hline t_5=1,5&x_5= & & \\
\hline
\end{array}
</math></center>
</math></center>
<br>
przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć  <math>x_5 \approx x(1,5)</math>.
b) Podobnie jak w punkcie a).


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.070|Uzupelnic z.am2.13.070|]] a) Uzupełnijmy tabelkę
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<center><math>\displaystyle
a) Uzupełnijmy tabelkę
<center><math>
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\hline
\hline
Linia 522: Linia 463:


Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu
Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu
Cauchy'ego w przedziale <math>\displaystyle \left[1;\ 1,5\right]</math> jest łamana o
Cauchy'ego w przedziale <math>\left[1;\ 1,5\right]</math> jest łamana o
węzłach <math>\displaystyle (t_0,x_0),...,(t_5,x_5)</math>. Mamy <math>\displaystyle x(1,5)\approx 2,33153</math>.<br>
węzłach <math>(t_0,x_0),\ldots,(t_5,x_5)</math>. Mamy <math>x(1,5)\approx 2,33153</math>.<br>


b)  Uzupełnijmy tabelkę
b)  Uzupełnijmy tabelkę
<center><math>\displaystyle
<center><math>
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\hline
\hline
Linia 540: Linia 481:


Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu
Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu
Cauchy'ego w przedziale <math>\displaystyle \left[0;\ 0,4\right]</math> jest łamana o
Cauchy'ego w przedziale <math>\left[0;\ 0,4\right]</math> jest łamana o
węzłach <math>\displaystyle (t_0,x_0),...,(t_4,x_4)</math>. Mamy <math>\displaystyle x(0,4)\approx
węzłach <math>(t_0,x_0),\ldots,(t_4,x_4)</math>. Mamy <math>x(0,4)\approx
0,06010006001</math>.
0,06010006001</math>.


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.080|Uzupelnic z.am2.13.080|]]
{{cwiczenie|13.8.||
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w
punkcie <math>0</math> funkcji <math>x</math>, będącej rozwiązaniem problemu
początkowego Cauchy'ego
 
a) <math>\begin{cases} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math>
 
b) <math>\begin{cases} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{cases}</math><br>
i obliczyć przybliżoną wartość <math>x(1)</math>.
 
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math>
daje nam bezpośrednio wartość <math>x(t_0)</math> oraz <math>x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>.
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>x''(t_0)</math> mając <math>x'(t)=f(t,x(t))</math> itd...


a) <center><math>\displaystyle \aligned
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) <center><math>\begin{align}
&&&x(0)=1,\\
&&&x(0)=1,\\
&x'=x^2-xt&&x'(0)=1,\\
&x'=x^2-xt&&x'(0)=1,\\
Linia 557: Linia 516:
6+16+14-8=28,\\
6+16+14-8=28,\\
&\vdots&&\vdots
&\vdots&&\vdots
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>


zatem wielomian Taylora funkcji <math>\displaystyle x</math> rzędu 5 o środku w punkcie <math>\displaystyle 0</math>
zatem wielomian Taylora funkcji <math>x</math> rzędu 5 o środku w punkcie <math>0</math>
ma postać
ma postać
<center><math>\displaystyle
<center><math>
T^5_0 x(t)= 1+t+\frac12t^2+\frac13t^3+\frac{7}{24}t^4+\frac{7}{30}t^5
T^5_0 x(t)= 1+t+\frac12t^2+\frac13t^3+\frac{7}{24}t^4+\frac{7}{30}t^5
</math></center>
</math></center>


oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math>\displaystyle x(1)\approx T^5_0 x(1)=
oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math>x(1)\approx T^5_0 x(1)=
1+1+\frac12+\frac13+\frac7{24}+\frac7{30}=3\frac{43}{120}.</math></center>
1+1+\frac12+\frac13+\frac7{24}+\frac7{30}=3\frac{43}{120}</math>.</center>


b) <center><math>\displaystyle \aligned
b) <center><math>\begin{align}
&&&x(0)=1,\\
&&&x(0)=1,\\
&x'=2x\cos{t}-3t&&x'(0)=2,\\
&x'=2x\cos{t}-3t&&x'(0)=2,\\
Linia 579: Linia 538:
-24-12+2=-34,\\
-24-12+2=-34,\\
&\vdots&&\vdots
&\vdots&&\vdots
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>


zatem wielomian Taylora funkcji <math>\displaystyle x</math> rzędu 5 o środku w punkcie <math>\displaystyle 0</math>
zatem wielomian Taylora funkcji <math>x</math> rzędu 5 o środku w punkcie <math>0</math>
ma postać
ma postać
<center><math>\displaystyle
<center><math>
T^5_0 x(t)= 1+2t+\frac12t^2-\frac{1}{2}t^4-\frac{17}{60}t^5
T^5_0 x(t)= 1+2t+\frac12t^2-\frac{1}{2}t^4-\frac{17}{60}t^5
</math></center>
</math></center>


oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math>\displaystyle
oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math>
x(1)\approx T^5_0 x(1)=
x(1)\approx T^5_0 x(1)=
1+2+\frac12+0-\frac12-\frac{17}{60}=2\frac{43}{60}.
1+2+\frac12+0-\frac12-\frac{17}{60}=2\frac{43}{60}</math></center>
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|13.9.||
Interpretując obraz pola wektorowego
<center><math>
\mathrm{dom}\, f\ni (t,x) \mapsto (t,x)+(1,f(t,x))\in\mathbb{R}^2
</math></center>
</math></center>


(lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania
równania różniczkowego <math>x'=f(t,x)</math>, jeśli
a) <math>f(t,x)=-2</math>
b) <math>f(t,x)=-t</math>,
c) <math>f(t,x)= t^2</math>,
d) <math>f(t,x)=-\frac1x</math>,
e) <math>f(t,x)=-\frac tx</math>}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji
<math>f</math>. Są to nie tylko zbiory, na których funkcja <math>f</math> jest stała, ale również zbiory, na których pole kierunków jest stałe.
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.090|Uzupelnic z.am2.13.090|]] a) Funkcja <math>\displaystyle f</math> jest stała na całej
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Funkcja <math>f</math> jest stała na całej
płaszczyźnie, więc również pole kierunków jest stałe. W każdym
płaszczyźnie, więc również pole kierunków jest stałe. W każdym
punkcie <math>\displaystyle (t,x)</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>. Każde rozwiązanie
punkcie <math>(t,x)</math> zaczepiamy wektor <math>[1,-2]</math>. Każde rozwiązanie
równania <math>\displaystyle x'=-2</math> jest funkcją liniową o współczynniku kierunkowym
równania <math>x'=-2</math> jest funkcją liniową o współczynniku kierunkowym
<math>\displaystyle -2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego
<math>-2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego
<math>\displaystyle \begincases x'(t)=-2\\x(0)=2\endcases </math> jest funkcja
<math>\begin{cases} x'(t)=-2\\x(0)=2\end{cases}</math> jest funkcja
<math>\displaystyle x(t)=-2t+2</math>.
<math>x(t)=-2t+2</math>.
<br>
<br>


{{red}{ Rysunek am2c13.0010}}<br>
b) Równania izoklin (por. wskazówkę) dla funkcji <math>f(t,x)=-t</math> mają
 
postać <math>-t=k</math>. Zatem izoklinami są proste pionowe (prostopadłe do
b) Równania izoklin (por. wskazówkę) dla funkcji <math>\displaystyle f(t,x)=-t</math> mają
osi <math>Ot</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej <math>t=0</math> zaczepiamy
postać <math>\displaystyle -t=k</math>. Zatem izoklinami są proste pionowe (prostopadłe do
wektor <math>[1,0]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>t=1</math> - wektor
osi <math>\displaystyle Ot</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy
<math>[1,-1]</math>; <math>t=-1</math> - wektor <math>[1,1]</math>, <math>t=2</math> - wektor <math>[1,-2]</math>,
wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=1</math> -- wektor
<math>t=-2</math> - wektor <math>[1,2]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>x'=-t</math> jest
<math>\displaystyle [1,-1]</math>; <math>\displaystyle t=-1</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>, <math>\displaystyle t=2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>,
funkcją kwadratową postaci <math>x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład
<math>\displaystyle t=-2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,2]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=-t</math> jest
funkcją kwadratową postaci <math>\displaystyle x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład
rozwiązaniem problemu Cauchy'ego
rozwiązaniem problemu Cauchy'ego
<math>\displaystyle \begincases x'=-t\\x(0)=2\endcases </math> jest funkcja
<math>\begin{cases} x'=-t\\x(0)=2\end{cases}</math> jest funkcja
<math>\displaystyle x(t)=-\frac12t^2+2</math>.
<math>x(t)=-\frac12t^2+2</math>.
<br>
<br>


{{red}{ Rysunek am2c13.0020}}<br>
{| border="0" align="center" cellspacing="10"
|[[File:am2c13.0010.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(a)]]
|[[File:am2c13.0020.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(b)]]
|}


c) Równania izoklin dla funkcji <math>\displaystyle f(t,x)=t^2</math> mają postać <math>\displaystyle t^2=k</math>,
c) Równania izoklin dla funkcji <math>f(t,x)=t^2</math> mają postać <math>t^2=k</math>,
zatem <math>\displaystyle t=\pm\sqrt{k}</math>, jeśli <math>\displaystyle k\geq 0</math>. W szczególności izokliną
zatem <math>t=\pm\sqrt{k}</math>, jeśli <math>k\geq 0</math>. W szczególności izokliną
dla <math>\displaystyle k=0</math> jest prosta pionowa <math>\displaystyle t=0</math>, natomiast jeśli <math>\displaystyle k>0</math>, to
dla <math>k=0</math> jest prosta pionowa <math>t=0</math>, natomiast jeśli <math>k>0</math>, to
mamy sumę mnogościową dwóch prostych pionowych.  Na przykład w
mamy sumę mnogościową dwóch prostych pionowych.  Na przykład w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>t=0</math> zaczepiamy wektor <math>[1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=1</math> i prostej <math>\displaystyle t=-1</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>;
dowolnym punkcie prostej <math>t=1</math> i prostej <math>t=-1</math> - wektor <math>[1,1]</math>;
<math>\displaystyle t=2</math> i <math>\displaystyle t=-2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,4]</math>, <math>\displaystyle t=3</math> i <math>\displaystyle t=-3</math> -- wektor
<math>t=2</math> i <math>t=-2</math> - wektor <math>[1,4]</math>, <math>t=3</math> i <math>t=-3</math> - wektor
<math>\displaystyle [1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=t^2</math> jest funkcją
<math>[1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>x'=t^2</math> jest funkcją
kwadratową postaci <math>\displaystyle x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem
kwadratową postaci <math>x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem
problemu Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=t^2\\x(0)=0\endcases </math>
problemu Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=t^2\\x(0)=0\end{cases}</math>
jest funkcja <math>\displaystyle x(t)=\frac13t^3</math>.
jest funkcja <math>x(t)=\frac13t^3</math>.
<br>
<br>


{{red}{ Rysunek am2m13.0030}}<br>
d) Tym razem <math>\mathrm{dom}\, f=\{(t,x): x\neq 0\}</math>. Izokliny dla funkcji
 
<math>f(t,x)=-\frac1x</math> to proste poziome <math>x=-\frac1k</math>
d) Tym razem <math>\displaystyle \mathrm{dom}\, f=\{(t,x): x\neq 0\}</math>. Izokliny dla funkcji
(oczywiście <math>k\neq 0</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej
<math>\displaystyle \displaystyle f(t,x)=-\frac1x</math> to proste poziome <math>\displaystyle x=-\frac1k</math>
<math>x=1</math> zaczepiamy wektor <math>[1,-1]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>x=2</math>
(oczywiście <math>\displaystyle k\neq 0</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej
- wektor <math>[1,-\frac12]</math>; <math>x=3</math> - wektor <math>[1,-\frac13]</math>, <math>x=-1</math>
<math>\displaystyle x=1</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,-1]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle x=2</math>
- wektor <math>[1,1]</math>; <math>x=-2</math> - wektor <math>[1,\frac12]</math>. Zauważmy pewną
-- wektor <math>\displaystyle [1,-\frac12]</math>; <math>\displaystyle x=3</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-\frac13]</math>, <math>\displaystyle x=-1</math>
symetrię (względem osi <math>x=t</math>) w stosunku do przypadku b).  Każde
-- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>; <math>\displaystyle x=-2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,\frac12]</math>. Zauważmy pewną
rozwiązanie równania <math>x'=-\frac1x</math> jest postaci <math>
symetrię (względem osi <math>\displaystyle x=t</math>) w stosunku do przypadku b).  Każde
f_C(t)=\sqrt{C-2t}</math> lub <math>g_C(t)=-\sqrt{C-2t}</math> (<math>t<\frac C2</math>).  Na
rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=-\frac1x</math> jest postaci <math>\displaystyle
f_C(t)=\sqrt{C-2t} </math> lub <math>\displaystyle g_C(t)=-\sqrt{C-2t}</math> (<math>\displaystyle t<\frac C2</math>).  Na
przykład rozwiązaniem problemu Cauchy'ego
przykład rozwiązaniem problemu Cauchy'ego
<math>\displaystyle \begincases x'(t)=-\frac1{x(t)}\\x(0)=1\endcases </math> jest funkcja
<math>\begin{cases} x'(t)=-\frac1{x(t)}\\x(0)=1\end{cases}</math> jest funkcja
<math>\displaystyle f_{1}</math>.
<math>f_{1}</math>.
<br>
<br>


{{red}{ Rysunek am2m13.0040}}<br>
e) Podobnie, jak w poprzednim przypadku, <math>\mathrm{dom}\, f=\{(t,x): x\neq
 
0\}</math>. Izokliny dla funkcji <math>f(t,x)=-\frac tx</math> to
e) Podobnie, jak w poprzednim przypadku, <math>\displaystyle \mathrm{dom}\, f=\{(t,x): x\neq
0\}</math>. Izokliny dla funkcji <math>\displaystyle \displaystyle f(t,x)=-\frac tx</math> to
proste
proste
<math>\displaystyle x=-\frac1kt</math>, gdy <math>\displaystyle k\neq 0</math>, oraz prosta pionowa <math>\displaystyle t=0</math>, gdy <math>\displaystyle k=0</math>. Na przykład w
<math>x=-\frac1kt</math>, gdy <math>k\neq 0</math>, oraz prosta pionowa <math>t=0</math>, gdy <math>k=0</math>. Na przykład w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>t=0</math> zaczepiamy wektor <math>[1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle x=t</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-1]</math>; <math>\displaystyle x=-t</math> --
dowolnym punkcie prostej <math>x=t</math> - wektor <math>[1,-1]</math>; <math>x=-t</math> -
wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>, <math>\displaystyle x=\frac12t</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>; <math>\displaystyle x=-\frac12t</math> --
wektor <math>[1,1]</math>, <math>x=\frac12t</math> - wektor <math>[1,-2]</math>; <math>x=-\frac12t</math> -
wektor <math>\displaystyle [1,2]</math>. Zauważmy, że każdy taki wektor jest prostopadły do
wektor <math>[1,2]</math>. Zauważmy, że każdy taki wektor jest prostopadły do
prostej, na której go zaczepiamy. Zatem krzywymi całkowymi są tu
prostej, na której go zaczepiamy. Zatem krzywymi całkowymi są tu
okręgi o środku <math>\displaystyle (0,0)</math>. To one są krzywymi, do których każda
okręgi o środku <math>(0,0)</math>. To one są krzywymi, do których każda
prosta  przechodząca przez punkt <math>\displaystyle (0,0)</math> jest prostopadła.
prosta  przechodząca przez punkt <math>(0,0)</math> jest prostopadła.
Rozwiązania równania <math>\displaystyle x'=-\frac tx</math> są dane w postaci uwikłanej
Rozwiązania równania <math>x'=-\frac tx</math> są dane w postaci uwikłanej
wzorem <math>\displaystyle t^2+x^2(t)=a^2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu
wzorem <math>t^2+x^2(t)=a^2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu
Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=-\frac t{x(t)}\\x(0)=1\endcases </math>
Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=-\frac t{x(t)}\\x(0)=1\end{cases}</math>
jest funkcja <math>\displaystyle x(t)=\sqrt{1-t^2}</math> (<math>\displaystyle t\in (-1,1)</math>).
jest funkcja <math>x(t)=\sqrt{1-t^2}</math> (<math>t\in (-1,1)</math>).
<br>
<br>
 
{| border="0" align="center" cellspacing="10"
{{red}{ Rysunek am2m13.0050}}<br>
|[[File:am2c13.0030.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(c)]]
 
|[[File:am2c13.0040.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(d)]]
|[[File:am2c13.0050.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(e)]]
|}
</div></div>
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 21:57, 15 wrz 2023

Równania różniczkowe zwyczajne

Ćwiczenie 13.1.

Zgodnie z prawem rozpadu promieniotwórczego, liczba N atomów izotopu pierwiastka promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie uległa rozpadowi. Definiuje się okres połowicznego rozpadu jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany literą T (lub T12) jest stałą wielkością charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych).

a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu (z wykorzystaniem czasu połowicznego rozpadu).

b) Jaki czas musi upłynąć, by promieniotwórczy stront (90) zredukował liczbę swoich atomów do 1/16 jej wartości początkowej? Okres połowicznego rozpadu strontu wynosi 28 lat.

c) Polon-210 ma okres połowicznego rozpadu równy 140 dni. Jaki procent początkowej liczby jego atomów pozostanie po 100 dniach?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.2.

Bank prowadzi konta z ciągłą kapitalizacją odsetek. Niech K(t) oznacza wartość w chwili t kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech r będzie roczną stopą procentową.

a) Pokazać, że zachodzi równanie K(t)=rK(t).

b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową 8%, by go podwoić?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.3.

Niech t0,x0 będą liczbami rzeczywistymi, a,b dodatnimi i niech

D=(t0a,t0+a)×(x0b,x0+b)

Udowodnić, że jeśli funkcja f:D(t,x)f(t,x) jest ciągła, jej pochodna cząstkowa względem zmiennej x istnieje, jest ciągła i ograniczona w zbiorze D, to problem początkowy Cauchy'ego

{x(t)=f(t,x(t))x(t0)=x0

ma rozwiązanie i jest ono jedyne.

Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów (t0,x0), dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie problemu Cauchy'ego

a) {x=tln(xt)x(t0)=0,

b) {x=t2x+4tx(t0)=0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.4.

Pokazać, że dla dowolnej stałej C funkcje

fC(t)={0, dla tC(tC)3, dla t>C
gC(t)={(tC)3, dla t<C0, dla tC

i h0, są rozwiązaniami równania różniczkowego x=3x23. Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty (t0,x0), dla których problem początkowy

{x(t)=3x23(t)x(t0)=x0

a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale (t0δ,t0+δ) dla pewnego δ>0,

b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale (t0δ,t0+δ) dla dowolnego δ>0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.5.

Pokazać, że dla dowolnej stałej C funkcje

fC(t)={0, dla t0Cexp(1t2), dla t>0igC(t)={Cexp(1t2), dla t<00, dla t0

są rozwiązaniami równania różniczkowego t3x=2x. Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Wskazać wszystkie takie punkty (t0,x0), dla których problem początkowy

{t3x(t)=2x(t)x(t0)=x0

a) nie ma rozwiązania,

b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale (t0δ,t0+δ) dla pewnego δ>0,

c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale (t0δ,t0+δ) dla dowolnego δ>0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.6.

Wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń Picarda, znaleźć rozwiązanie problemu początkowego Cauchy'ego

a) {x(t)=t+x(t)x(0)=1,

b) {x(t)=t2+x2(t)x(0)=1.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.7.

Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla h=0,1

a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego {x(t)=t+x(t)x(1)=1 w przedziale [1; 1,5] i obliczyć przybliżoną wartość x(1,5);

b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego {x(t)=t+x2(t)x(0)=0 w przedziale [0; 0,4] i obliczyć przybliżoną wartość x(0,4).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.8.

Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w punkcie 0 funkcji x, będącej rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego

a) {x(t)=x2(t)x(t)tx(0)=1,

b) {x(t)=2x(t)cost3tx(0)=1
i obliczyć przybliżoną wartość x(1).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.9.

Interpretując obraz pola wektorowego

domf(t,x)(t,x)+(1,f(t,x))2

(lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania równania różniczkowego x=f(t,x), jeśli


a) f(t,x)=2

b) f(t,x)=t,

c) f(t,x)=t2,

d) f(t,x)=1x,

e) f(t,x)=tx
Wskazówka
Rozwiązanie