Zaawansowane CPP/Wykład 8: Metaprogramowanie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Pbialas (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==7.1 Metaprogramowanie==
==Metaprogramowanie==


Ogólnie rzecz biorąc metaprogramowanie oznacza pisanie programów, które
Ogólnie rzecz biorąc metaprogramowanie oznacza pisanie programów, które
Linia 13: Linia 13:
zagadnieniu i przeanalizujemy kolejne przykłady.
zagadnieniu i przeanalizujemy kolejne przykłady.


==7.2 Potęgi==
==Potęgi==


Zaczniemy od bardzo prostego przykładu (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis:''"C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty"'', rozdz. 17).
Zaczniemy od bardzo prostego przykładu (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis <i>"C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty"</i>, rozdz. 17).
Napiszemy szablon który ma za zadanie obliczać potęgi liczby 3.
Napiszemy szablon który ma za zadanie obliczać potęgi liczby 3.
Ponieważ w programowaniu za pomocą szablonów musimy posługiwać się
Ponieważ w programowaniu za pomocą szablonów musimy posługiwać się
Linia 21: Linia 21:
rekurencyjny. To akurat jest bardzo proste:
rekurencyjny. To akurat jest bardzo proste:


{{przyklad|7.1||
{{kotwica|prz.8.1|}}{{przyklad|8.1||}}
<center><math>3^N=3*3^{N-1},\quad 3^0 = 1</math>
<center><math>3^N=3*3^{N-1},\quad 3^0 = 1</math>
</center>
</center>
}}


Za pomocą szablonów implementujemy to tak ([http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/91/Pow.cpp Źródło:Pow.cpp]):
 
Za pomocą szablonów implementujemy to tak ([[media:Pow.cpp | Źródło: Pow.cpp]]):
      
      
  template<int  N> struct Pow3 { <br>
  template<int  N> struct Pow3 {
  &nbsp; enum {val<nowiki>=</nowiki>3*Pow3<N-1>::val}; <br>
  &nbsp; enum {val<nowiki>=</nowiki>3*Pow3<N-1>::val};
  };<br>
  };
  template<> struct Pow3<0> {<br>
  template<> struct Pow3<0> {
  &nbsp; enum {val<nowiki>=</nowiki>1}; <br>
  &nbsp; enum {val<nowiki>=</nowiki>1};  
  };
  };


Linia 47: Linia 47:
Można też zastosować szablon funkcji:
Można też zastosować szablon funkcji:


  template<int N> int pow3() {<br>
  template<int N> int pow3() {
  &nbsp; return 3*pow3<N-1>();<br>
  &nbsp; return 3*pow3<N-1>();
  };<br>
  };
  template<> int pow3<0>() {return 1;}<br>
  template<> int pow3<0>() {return 1;}
  cout<<pow3<4>()<<endl;
  cout<<pow3<4>()<<endl;
<span style="color:red">{mod07/code/powf.cpp}{powf.cpp
([[media:Powf.cpp | Źródło: Powf.cpp]])
/* {mod07/code/powf.cpp}{powf.cpp}*/}</span>.


Nietrudno jest uogólnić powyższy kod tak aby wyliczał potęgi dowolnej
Nietrudno jest uogólnić powyższy kod tak aby wyliczał potęgi dowolnej
liczby:
liczby:


  template<int K,int N> struct Pow { enum <br>
  template<int K,int N> struct Pow { enum  
  &nbsp;{val<nowiki>=</nowiki>K*Pow<K,N-1>::val}; };<br>
  &nbsp;{val<nowiki>=</nowiki>K*Pow<K,N-1>::val}; };
  template<int K> struct Pow<K,0> {<br>
  template<int K> struct Pow<K,0> {
  &nbsp;enum {val<nowiki>=</nowiki>1};<br>
  &nbsp;enum {val<nowiki>=</nowiki>1};
  };
  };
<span style="color:red">{mod07/code/pow.cpp}{pow.cpp}</span>
([[media:Pow.cpp | Źródło: Pow.cpp]])
/* {mod07/code/pow.cpp}{pow.cpp}*/


Tutaj już nie można wykorzystać szablonu funkcji, bo nie zezwala on na
Tutaj już nie można wykorzystać szablonu funkcji, bo nie zezwala on na
Linia 73: Linia 71:
pomocą opcji i defaultowo wynosi 500, dlatego już konkretyzacja <tt>Pow<1,500>::val</tt> się nie powiedzie.   
pomocą opcji i defaultowo wynosi 500, dlatego już konkretyzacja <tt>Pow<1,500>::val</tt> się nie powiedzie.   
Konkretyzacja szablonów wymaga też pamięci i może się zdarzyć, że
Konkretyzacja szablonów wymaga też pamięci i może się zdarzyć, że
kompilator wyczerpie limit pamięci lub czasu. <br> &nbsp;Kolejne ograniczenie to konieczność rachunków na liczbach całkowitych.
kompilator wyczerpie limit pamięci lub czasu. <br> Kolejne ograniczenie to konieczność rachunków na liczbach całkowitych.
Wiąże się to z faktem, że tylko stałe całkowitoliczbowe mogą być
Wiąże się to z faktem, że tylko stałe całkowitoliczbowe mogą być
parametrami szablonów.
parametrami szablonów.


==7.3 Ciąg Fibonacciego==
==Ciąg Fibonacciego==


Po opanowaniu powyższych przykładów obliczanie wyrazów ciągu
Po opanowaniu powyższych przykładów obliczanie wyrazów ciągu
Linia 84: Linia 82:
pomocą szablonów. Ciąg Fibonacciego jest definiowany rekurencyjnie:
pomocą szablonów. Ciąg Fibonacciego jest definiowany rekurencyjnie:


{{przyklad|7.2||
{{kotwica|prz.8.2|}}{{przyklad|8.2||}}
<center><math>f_n=f_{n-1}+f_{n-2},\quad f_1=f_2=1</math>
<center><math>f_n=f_{n-1}+f_{n-2},\quad f_1=f_2=1</math>
</center>
</center>
}}
 
więc jego implementacja jest natychmiastowa:
więc jego implementacja jest natychmiastowa:


  template<int N> struct Fibonacci {<br>
  template<int N> struct Fibonacci {
  &nbsp;enum {val <nowiki>=</nowiki> Fibonacci<N-1>::val+Fibonacci<N-2>::val};<br>
  &nbsp;enum {val <nowiki>=</nowiki> Fibonacci<N-1>::val+Fibonacci<N-2>::val};
  };<br>
  };
  template<> struct Fibonacci<1> {<br>
  template<> struct Fibonacci<1> {
  &nbsp;enum {val <nowiki>=</nowiki> 1};<br>
  &nbsp;enum {val <nowiki>=</nowiki> 1};
  };<br>
  };
  template<> struct Fibonacci<2> {<br>
  template<> struct Fibonacci<2> {
  &nbsp;enum {val <nowiki>=</nowiki> 1};<br>
  &nbsp;enum {val <nowiki>=</nowiki> 1};
  };
  };
<span style="color:red">{mod07/code/fibonacci_template.cpp}{fibonaccitemplate.cpp}</span>
 
/*{mod07/code/fibonacci_template.cpp}{fibonaccitemplate.cpp}*/
([[media:Fibonacci_template.cpp | Źródło: fibonacci_template.cpp]])


Przykład ten nie wart byłby może i wspomnienia gdyby nie fakt, że
Przykład ten nie wart byłby może i wspomnienia gdyby nie fakt, że
Linia 106: Linia 104:
Jeśli zaimplementujemy ją w zwykłym kodzie
Jeśli zaimplementujemy ją w zwykłym kodzie


  int fibonacci(int n) {<br>
  int fibonacci(int n) {
  &nbsp;if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>1) return 1;<br>
  &nbsp;if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>1) return 1;
  &nbsp;if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>2) return 1;<br>
  &nbsp;if(n<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>2) return 1;
  &nbsp;return fibonacci(n-1)+fibonacci(n-2);<br>
  &nbsp;return fibonacci(n-1)+fibonacci(n-2);
  }
  }
<span style="color:red">{mod07/code/fibonacci.cpp}{fibonacci.cpp}</span>


/*{mod07/code/fibonacci.cpp}{fibonacci.cpp}*/
([[media:Fibonacci.cpp | Źródło: fibonacci.cpp]])


to obliczanie <tt>fibonacci(45)</tt> zajmie np.na moim komputerze ok. 8
to obliczanie <tt>fibonacci(45)</tt> zajmie np.na moim komputerze ok. 8
Linia 131: Linia 128:
bezpośrednio wspiera taki mechanizm jest <tt>Mathematica</tt>.
bezpośrednio wspiera taki mechanizm jest <tt>Mathematica</tt>.


==7.4 Pierwiastek kwadratowy==
==Pierwiastek kwadratowy==


Rozważymy teraz trudniejszy przykład szablonu obliczającego
Rozważymy teraz trudniejszy przykład szablonu obliczającego
pierwiastek kwadratowy ([1] rozdz. 17), choć tak naprawdę
pierwiastek kwadratowy (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis: <i>"C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty"</i>, rozd. 17), choć tak naprawdę
ten kod jest bardziej uniwersalny i, jak zobaczymy, łatwo za jego pomocą
ten kod jest bardziej uniwersalny i, jak zobaczymy, łatwo za jego pomocą
zaimplementować inne funkcje. Ponieważ jesteśmy ograniczeni do
zaimplementować inne funkcje. Ponieważ jesteśmy ograniczeni do
Linia 141: Linia 138:
W tym celu zastosujemy algorytm przeszukiwania binarnego:
W tym celu zastosujemy algorytm przeszukiwania binarnego:


  int sqrt(int n,int low, int high) {<br>
  int sqrt(int n,int low, int high) {
  &nbsp;if(low<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>high) return low;<br>
  &nbsp;if(low<nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki>high) return low;
  &nbsp;int mid<nowiki>=</nowiki>(low+high+1)/2;<br>
  &nbsp;int mid<nowiki>=</nowiki>(low+high+1)/2;
  &nbsp;if(mid*mid > n ) <br>
  &nbsp;if(mid*mid > n )  
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;return sqrt(n,low,mid-1);<br>
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;return sqrt(n,low,mid-1);
  &nbsp;else<br>
  &nbsp;else
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;return sqrt(n,mid,high);<br>
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;return sqrt(n,mid,high);
  }
  }


co już łatwo przetłumaczyć na szablon:
co już łatwo przetłumaczyć na szablon:


  template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{<br>
  template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{
  &nbsp;enum  {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2};<br>
  &nbsp;enum  {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2};
  &nbsp;enum  {res<nowiki>=</nowiki> (mid*mid> N)? (int)Sqrt<N,L,mid-1>::res :<br>
  &nbsp;enum  {res<nowiki>=</nowiki> (mid*mid> N)? (int)Sqrt<N,L,mid-1>::res :
  &nbsp;&nbsp;(int)Sqrt<N,mid,H>::res};<br>
  &nbsp;&nbsp;(int)Sqrt<N,mid,H>::res};
};<br>
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> {<br>
&nbsp;enum {res<nowiki>=</nowiki>L};<br>
  };
  };
/* {mod07/code/sqrt.cpp}{sqrt.cpp}*/
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> {
&nbsp;enum {res<nowiki>=</nowiki>L};
};
([[media:Sqrt.cpp | Źródło: sqrt.cpp]])


Łatwo sprawdzić, że kod ten działa poprawnie. Niestety posiada on
Łatwo sprawdzić, że kod ten działa poprawnie. Niestety posiada on
Linia 171: Linia 168:


Na szczęście istnieje rozwiązanie - należy użyć szablonu <tt>If_then_else</tt>  
Na szczęście istnieje rozwiązanie - należy użyć szablonu <tt>If_then_else</tt>  
(zob. [[Zaawansowane CPP/Wykład 5: Funkcje typów i inne sztuczki|rozdział 5.2.1]]):
(zob. [[Zaawansowane CPP/Wykład 6: Funkcje typów i inne sztuczki#prz.6.2.1|wykład 6.2.1]]):


  template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{<br>
  template<int N,int L<nowiki>=</nowiki>1,int H<nowiki>=</nowiki>N> struct Sqrt{
  &nbsp;enum  {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2};<br>
  &nbsp;enum  {mid<nowiki>=</nowiki>(L+H+1)/2};
  &nbsp;typedef typename If_then_else<<br>
  &nbsp;typedef typename If_then_else<
  &nbsp;&nbsp;(mid*mid> N),<br>
  &nbsp;&nbsp;(mid*mid> N),
  &nbsp;&nbsp;Sqrt<N,L,mid-1>,<br>
  &nbsp;&nbsp;Sqrt<N,L,mid-1>,
  &nbsp;&nbsp;Sqrt<N,mid,H> >::Result tmp;<br>
  &nbsp;&nbsp;Sqrt<N,mid,H> >::Result tmp;
  &nbsp;enum  {res<nowiki>=</nowiki> tmp::res};<br>
  &nbsp;enum  {res<nowiki>=</nowiki> tmp::res};
};<br>
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> {<br>
&nbsp;enum {res<nowiki>=</nowiki>L};<br>
  };
  };
/* {mod07/code/sqrt_ifte.cpp}{sqrtifte.cpp}*/
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> {
&nbsp;enum {res<nowiki>=</nowiki>L};
};
([[media:Sqrt_ifte.cpp | Źródło: sqrt_ifte.cpp]])


Ten kod powoduje już tylko konkretyzację rzeczywiście wymaganych
Ten kod powoduje już tylko konkretyzację rzeczywiście wymaganych
Linia 190: Linia 187:
kompilacja wyrażenia <tt>Sqrt<10000></tt> powiedzie się bez trudu.
kompilacja wyrażenia <tt>Sqrt<10000></tt> powiedzie się bez trudu.


==7.5 Pow(x)==
==Pow(x)==


Jak dotąd używaliśmy metaprogramowania do wyliczania wartości stałych.
Jak dotąd używaliśmy metaprogramowania do wyliczania wartości stałych.
Linia 199: Linia 196:
zmiennoprzecinkowej:
zmiennoprzecinkowej:


  double pow_int(double x,int n) {<br>
  double pow_int(double x,int n) {
  double res<nowiki>=</nowiki>1.0;<br>
  double res<nowiki>=</nowiki>1.0;
  for(int i<nowiki>=</nowiki>0;i<n;++i)<br>
  for(int i<nowiki>=</nowiki>0;i<n;++i)
  &nbsp;res*<nowiki>=</nowiki>x;<br>
  &nbsp;res*<nowiki>=</nowiki>x;
  return res;<br>
  return res;
  };
  };
/*{mod07/code/powx.cpp}{powx.cpp}*/
([[media:Powx.cpp | Źródło: powx.cpp]])


Patrząc na ten kod widzimy, że w pętli wykonywana jest bardzo prosta
Patrząc na ten kod widzimy, że w pętli wykonywana jest bardzo prosta
Linia 218: Linia 215:
np.:  
np.:  


  double pow2(double x) {return x*x;}<br>
  double pow2(double x) {return x*x;}
  double pow3(double x) {return x*x*x;}<br>
  double pow3(double x) {return x*x*x;}
  double pow4(double x) {return x*x*x*x;}<br>
  double pow4(double x) {return x*x*x*x;}
  ...
  ...


Linia 227: Linia 224:
szablonu funkcji:
szablonu funkcji:


  template<int N> inline double pow(x) {return x*pow<N-1>(x);}<br>
  template<int N> inline double pow(x) {return x*pow<N-1>(x);}
  template<>  inline double pow<0>(x) {return 1.0;}
  template<>  inline double pow<0>(x) {return 1.0;}
/*{mod07/code/powx.cpp}{powx.cpp}*/
([[media:Powx.cpp | Źródło: powx.cpp]])


pod warunkiem, że kompilator rozwinie wszystkie wywołania.
pod warunkiem, że kompilator rozwinie wszystkie wywołania.


Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów wykonania 100 milionów wywołań
Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów wykonania 100 milionów wywołań
każdej funkcji ({mod07/code/powx.cpp}{powx.cpp}). Czas jest
każdej funkcji ([[media:Powx.cpp | Źródło: powx.cpp]]). Czas jest
podany w sekundach. Zamieściłem wyniki dla różnych ustawień
podany w sekundach. Zamieściłem wyniki dla różnych ustawień
optymalizacji.
optymalizacji.
Linia 267: Linia 264:
optymalizacja ręczna ciągle ma sens.
optymalizacja ręczna ciągle ma sens.


==7.6 Sortowanie bąbelkowe==
==Sortowanie bąbelkowe==


Zakończymy ten wykład bardziej skomplikowanym przykładem pokazującym,
Zakończymy ten wykład bardziej skomplikowanym przykładem pokazującym,
Linia 273: Linia 270:
numerycznych. Popatrzmy na kod implementujący sortowanie bąbelkowe:
numerycznych. Popatrzmy na kod implementujący sortowanie bąbelkowe:


  inline void swap (int &a,int &b) {int      tmp<nowiki>=</nowiki>a;a<nowiki>=</nowiki>b;b<nowiki>=</nowiki>tmp;};<br>
  inline void swap (int &a,int &b) {int      tmp<nowiki>=</nowiki>a;a<nowiki>=</nowiki>b;b<nowiki>=</nowiki>tmp;};
  void bubble_sort_function (int* data, int N) {<br>
  void bubble_sort_function (int* data, int N) {
  &nbsp;for(int i <nowiki>=</nowiki> N-1; i>0; --i)<br>
  &nbsp;for(int i <nowiki>=</nowiki> N-1; i>0; --i)
  &nbsp;&nbsp;for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<i;++j)<br>
  &nbsp;&nbsp;for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<nowiki><</nowiki>i;++j)
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;if(data[j]>data[j+1]) <br>
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;if(data[j]>data[j+1])  
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;swap(data[j],data[j+1]);<br>
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;swap(data[j],data[j+1]);
  }
  }
/* {mod07/code/bubble_template.cpp}{bubbletemplate.cpp} */
([[media:Bubble_template.cpp | Źródło: bubble_template.cpp]])


Znów widzimy tu dwie pętle i wszystkie uwagi dotyczące funkcji
Znów widzimy tu dwie pętle i wszystkie uwagi dotyczące funkcji
Linia 286: Linia 283:
który dokona rozwinięcia tych obu pętli. Np. dla <tt>N<nowiki>=</nowiki>3</tt> chcielibyśmy otrzymać następujący kod:
który dokona rozwinięcia tych obu pętli. Np. dla <tt>N<nowiki>=</nowiki>3</tt> chcielibyśmy otrzymać następujący kod:


  //i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>0<br>
  //i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>0
  if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);<br>
  if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);
  //i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>1<br>
  //i<nowiki>=</nowiki>2 j<nowiki>=</nowiki>1
  if(data[1]>data[2]) swap(data[1],data[2]);<br>
  if(data[1]>data[2]) swap(data[1],data[2]);
  //i<nowiki>=</nowiki>1 j<nowiki>=</nowiki>0<br> 
  //i<nowiki>=</nowiki>1 j<nowiki>=</nowiki>0
  if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);
  if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);


Linia 296: Linia 293:
pierwszym krokiem musi być przepisanie kodu sortowania na postać rekurencyjną:
pierwszym krokiem musi być przepisanie kodu sortowania na postać rekurencyjną:


  void bubble_sort_function (int* data, int N) {<br>
  void bubble_sort_function (int* data, int N) {
  &nbsp;for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<N-1;++j)<br>
  &nbsp;for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<N-1;++j)
  &nbsp;&nbsp;if(data[j]>data[j+1]) <br>
  &nbsp;&nbsp;if(data[j]>data[j+1])  
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;swap(data[j],data[j+1]);<br>
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;swap(data[j],data[j+1]);
  &nbsp;if(N>2)<br>
  &nbsp;if(N>2)
  &nbsp;&nbsp;bubble_sort_function(data,N-1);<br>
  &nbsp;&nbsp;bubble_sort_function(data,N-1);
  }
  }


To jeszcze nie to co trzeba bo musimy zapisać pętle w postaci
To jeszcze nie to co trzeba, bo musimy zapisać pętle w postaci
rekurencyjnej. Jeśli oznaczymy sobie:
rekurencyjnej. Jeśli oznaczymy sobie:


  void loop(int * data,int N) {<br>
  void loop(int * data,int N) {
  &nbsp;for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<N-1;++j)<br>
  &nbsp;for(int j<nowiki>=</nowiki>0;j<N-1;++j)
  &nbsp;&nbsp;if(data[j]>data[j+1]) <br>
  &nbsp;&nbsp;if(data[j]>data[j+1])
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;swap(data[j],data[j+1]);<br>
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;swap(data[j],data[j+1]);
  }
  }


to łatwo zauważyć, że <tt>loop</tt> można zdefiniować następująco:
to łatwo zauważyć, że <tt>loop</tt> można zdefiniować następująco:


  loop(int *data,int N) {<br>
  loop(int *data,int N) {
  &nbsp;if(N>0) {<br>
  &nbsp;if(N>0) {
  &nbsp;&nbsp;if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);<br>
  &nbsp;&nbsp;if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);
  &nbsp;&nbsp;loop(++data,N-1);<br>
  &nbsp;&nbsp;loop(++data,N-1);
  &nbsp;}<br>
  &nbsp;}
  }
  }


co natychmiast tłumaczy się na szablony:
co natychmiast tłumaczy się na szablony:


  template<int N> inline void loop(int *data) {<br>
  template<int N> inline void loop(int *data) {
  &nbsp;if(data[0]>data[1]) std::swap(data[0],data[1]);<br>
  &nbsp;if(data[0]>data[1]) std::swap(data[0],data[1]);
  &nbsp;loop<N-1>(++data);<br>
  &nbsp;loop<N-1>(++data);
  }<br>
  }
  template<> inline void loop<0>(int *data) {};
  template<> inline void loop<0>(int *data) {};


Szablon funkcji <tt>bubble_sort_template</tt> ma więc postać:
Szablon funkcji <tt>bubble_sort_template</tt> ma więc postać:


  template<int N>  inline void bubble_sort_template(int * data) {<br>
  template<int N>  inline void bubble_sort_template(int * data) {
  &nbsp;loop<N-1>(data);<br>
  &nbsp;loop<N-1>(data);
  &nbsp;bubble_sort_template<N-1>(data);<br>
  &nbsp;bubble_sort_template<N-1>(data);
  }<br>
  }
  template<>  inline void bubble_sort_template<2>(int * data) {<br>
  template<>  inline void bubble_sort_template<2>(int * data) {
  &nbsp;loop<1>(data);<br>
  &nbsp;loop<1>(data);
  };
  };
/* {mod07/code/bubble_template.cpp}{bubbletemplate.cpp} */
([[media:Bubble_template.cpp | Źródło: bubble_template.cpp]])


Poniżej znów podaję porównanie czasu wykonywania się 100 milionów  
Poniżej znów podaję porównanie czasu wykonywania się 100 milionów  
Linia 379: Linia 376:
dla czytelników :).
dla czytelników :).


==7.7 Rozmiar kodu==
==Rozmiar kodu==


Jak pokazałem, kod generowany przez szablon <tt>bubble_sort_template</tt> jest
Jak pokazałem, kod generowany przez szablon <tt>bubble_sort_template</tt> jest
Linia 421: Linia 418:
nawet monotoniczna. Wynika to pewnie z tego, że dla większych <math>N</math>
nawet monotoniczna. Wynika to pewnie z tego, że dla większych <math>N</math>
kompilator nie dokonuje całkowitego rozwiniecią kodu.
kompilator nie dokonuje całkowitego rozwiniecią kodu.
==7.8 Podsumowanie==

Aktualna wersja na dzień 19:17, 2 paź 2006

Metaprogramowanie

Ogólnie rzecz biorąc metaprogramowanie oznacza pisanie programów, które piszą programy lub pisania programu, który pisze się sam. W naszym kontekście będzie to oznaczało wykonywanie obliczeń za pomocą szablonów, przy czym obliczenia te są wykonywane podczas kompilacji. Podstawą do tych obliczeń jest rekurencyjna konkretyzacja szablonów. Taką metodą można generować w czasie kompilacji całkiem skomplikowane fragmenty kodu, stąd określenie metaprogramowanie. Przykłady takich "metaszablonów" poznaliśmy już na wykładzie o funkcjach typów. W szczególności działanie na listach typów to właśnie przykłady metaprogramowania. W tym wykładzie przyjrzymy się dokładniej temu zagadnieniu i przeanalizujemy kolejne przykłady.

Potęgi

Zaczniemy od bardzo prostego przykładu (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis "C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty", rozdz. 17). Napiszemy szablon który ma za zadanie obliczać potęgi liczby 3. Ponieważ w programowaniu za pomocą szablonów musimy posługiwać się rekurencją to zaczynamy od sformułowania problemu w sposób rekurencyjny. To akurat jest bardzo proste:

Przykład 8.1

3N=3*3N1,30=1


Za pomocą szablonów implementujemy to tak ( Źródło: Pow.cpp):

template<int  N> struct Pow3 {
  enum {val=3*Pow3<N-1>::val};
};
template<> struct Pow3<0> {
  enum {val=1}; 
};

teraz możemy już użyć w programie np. wyrażenie:

 i=Pow3<4>::val;

Podstawową zaletą metaprogramowania i głównym powodem jego używania jest fakt, że to wyrażenie jest obliczane w czasie kompilacji i efekt jest taki sam jak podstawienia:

 i=81;

Można też zastosować szablon funkcji:

template<int N> int pow3() {
  return 3*pow3<N-1>();
};
template<> int pow3<0>() {return 1;}
cout<<pow3<4>()<<endl;

( Źródło: Powf.cpp)

Nietrudno jest uogólnić powyższy kod tak aby wyliczał potęgi dowolnej liczby:

template<int K,int N> struct Pow { enum 
 {val=K*Pow<K,N-1>::val}; };
template<int K> struct Pow<K,0> {
 enum {val=1};
};

( Źródło: Pow.cpp)

Tutaj już nie można wykorzystać szablonu funkcji, bo nie zezwala on na specjalizację częściową.
Ograniczeniem dla takich obliczeń jest implementacja kompilatora, przede wszystkim założony limit głebokości rekurencyjnego konkretyzowania szablonów. Dla kompilatora g++ jest on ustawiany za pomocą opcji i defaultowo wynosi 500, dlatego już konkretyzacja Pow<1,500>::val się nie powiedzie. Konkretyzacja szablonów wymaga też pamięci i może się zdarzyć, że kompilator wyczerpie limit pamięci lub czasu.
Kolejne ograniczenie to konieczność rachunków na liczbach całkowitych. Wiąże się to z faktem, że tylko stałe całkowitoliczbowe mogą być parametrami szablonów.

Ciąg Fibonacciego

Po opanowaniu powyższych przykładów obliczanie wyrazów ciągu Fibonacciego jest prostym zadaniem. Przytoczymy je jednak tutaj, aby zaprezentować pewną bardzo sympatyczną cechę metaprogramowania za pomocą szablonów. Ciąg Fibonacciego jest definiowany rekurencyjnie:

Przykład 8.2

fn=fn1+fn2,f1=f2=1

więc jego implementacja jest natychmiastowa:

template<int N> struct Fibonacci {
 enum {val = Fibonacci<N-1>::val+Fibonacci<N-2>::val};
};
template<> struct Fibonacci<1> {
 enum {val = 1};
};
template<> struct Fibonacci<2> {
 enum {val = 1};
};

( Źródło: fibonacci_template.cpp)

Przykład ten nie wart byłby może i wspomnienia gdyby nie fakt, że rekurencyjna implementacja ciągu Fibonacciego jest bardzo nieefektywna. Jeśli zaimplementujemy ją w zwykłym kodzie

int fibonacci(int n) {
 if(n==1) return 1;
 if(n==2) return 1;
 return fibonacci(n-1)+fibonacci(n-2);
}

( Źródło: fibonacci.cpp)

to obliczanie fibonacci(45) zajmie np.na moim komputerze ok. 8 sekund. Tymczasem szablon kompiluje sie poniżej jednej sekundy! Skąd taka różnica? Czyżby kompilator był bardziej wydajny niż generowany przez niego kod? W przypadku zwykłego kodu długi czas wykonania bierze się z ogromnej liczby wywołań funkcji fibonacci. Liczba ta rośnie wykładniczo z n i większość czasu jest marnowana na wielokrotne wywoływanie funkcji z tymi samymi argumentami.

 W przypadku użycia metaprogramu szablony konkretyzowane są tylko raz. Więc jeśli już raz policzymy np. Fibonacci<25>::val to kolejne żądanie nie spowoduje już rozwinięcia rekurencyjnego, a tylko podstawienie istniejącej wartości. Jak widzieliśmy zysk jest ogromny. Takie pamiętanie wyników raz wywołanych funkcji nazywane jest też programowaniem dynamicznym. Jedynym znanym mi językiem, który bezpośrednio wspiera taki mechanizm jest Mathematica.

Pierwiastek kwadratowy

Rozważymy teraz trudniejszy przykład szablonu obliczającego pierwiastek kwadratowy (zob. D. Vandervoorde, N. Josuttis: "C++ Szablony, Vademecum profesjonalisty", rozd. 17), choć tak naprawdę ten kod jest bardziej uniwersalny i, jak zobaczymy, łatwo za jego pomocą zaimplementować inne funkcje. Ponieważ jesteśmy ograniczeni do arytmetyki liczb całkowitych, tak naprawdę nie liczymy pierwiastka z n ale jego przybliżenie: największą liczbę całkowitą k, taką że k*k<=n. W tym celu zastosujemy algorytm przeszukiwania binarnego:

int sqrt(int n,int low, int high) {
 if(low==high) return low;
 int mid=(low+high+1)/2;
 if(mid*mid > n ) 
   return sqrt(n,low,mid-1);
 else
   return sqrt(n,mid,high);
}

co już łatwo przetłumaczyć na szablon:

template<int N,int L=1,int H=N> struct Sqrt{
 enum  {mid=(L+H+1)/2};
 enum  {res= (mid*mid> N)? (int)Sqrt<N,L,mid-1>::res :
  (int)Sqrt<N,mid,H>::res};
};
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> {
 enum {res=L};
};

( Źródło: sqrt.cpp)

Łatwo sprawdzić, że kod ten działa poprawnie. Niestety posiada on istotną wadę. W trakcie konkretyzacji szablonu konkretyzowane są oba szablony występujące w wyrażeniu warunkowym, nawet ten, który nie będzie potem używany. Tak więc wykonywana jest duża liczba konkretyzacji, z których tylko ułamek jest potrzebny (zob. rysunek). Jakie to obciążenie dla kompilatora to łatwo sprawdzić kompilując kod, w którym wywołujemy Sqrt<10000>. Ja nie doczekałem się na koniec kompilacji.

Na szczęście istnieje rozwiązanie - należy użyć szablonu If_then_else (zob. wykład 6.2.1):

template<int N,int L=1,int H=N> struct Sqrt{
 enum  {mid=(L+H+1)/2};
 typedef typename If_then_else<
  (mid*mid> N),
  Sqrt<N,L,mid-1>,
  Sqrt<N,mid,H> >::Result tmp;
 enum  {res= tmp::res};
};
template<int N,int L> struct Sqrt<N,L,L> {
 enum {res=L};
};

( Źródło: sqrt_ifte.cpp)

Ten kod powoduje już tylko konkretyzację rzeczywiście wymaganych szablonów, a tych jest dużo mniej: rzędu O(logN). Tym razem kompilacja wyrażenia Sqrt<10000> powiedzie się bez trudu.

Pow(x)

Jak dotąd używaliśmy metaprogramowania do wyliczania wartości stałych. Teraz postaramy się wygenerować funkcje. Zacznijmy od pytania: po co? Pomijając syndrom Mount Everestu (wchodzę na niego bo jest), to głównym powodem jest nadzieja uzyskania bardziej wydajnego kodu. Weźmy dalej za przykład liczenie potęgi, tym razem dowolnej liczby zmiennoprzecinkowej:

double pow_int(double x,int n) {
double res=1.0;
for(int i=0;i<n;++i)
 res*=x;
return res;
};

( Źródło: powx.cpp)

Patrząc na ten kod widzimy, że w pętli wykonywana jest bardzo prosta instrukcja. Możemy więc się obawiać, że instrukcje związane z obsługą pętli mogą stanowić spory narzut. Co więcej, ich obecność utrudnia kompilatorowi optymalizację kodu oraz może uniemożliwić rozwinięcie funkcji w miejscu wywołania. Najlepiej by było zaimplementować tę funkcję w ten sposób:

pow(x,n)= x*...*x; /*n razy*/

np.:

double pow2(double x) {return x*x;}
double pow3(double x) {return x*x*x;}
double pow4(double x) {return x*x*x*x;}
...

Wymaga to jednak kodowania ręcznego dla każdej potęgi, której potrzebujemy. Ten sam efekt możemy osiągnąc za pomocą następującego szablonu funkcji:

template<int N> inline double pow(x) {return x*pow<N-1>(x);}
template<>  inline double pow<0>(x) {return 1.0;}

( Źródło: powx.cpp)

pod warunkiem, że kompilator rozwinie wszystkie wywołania.

Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów wykonania 100 milionów wywołań każdej funkcji ( Źródło: powx.cpp). Czas jest podany w sekundach. Zamieściłem wyniki dla różnych ustawień optymalizacji.

pow_int(x,5) pow<5>(x)
-O0 7.22 14.78
-O1 0.37 0.04
-O2 0.42 0.05
-O3 0.42 0.05

Widać dramatyczną różnicę po włączeniu optymalizacji. Wiąże się to prawdopodobnie z umożliwieniem rozwijania funkcji inline. Potem wyniki już się nie zmieniają ale widać, że szablon pow wygenerował funkcję 10 razy szybszą od pozostałych. Pokazuje to dobitnie, że optymalizacja ręczna ciągle ma sens.

Sortowanie bąbelkowe

Zakończymy ten wykład bardziej skomplikowanym przykładem pokazującym, że metaprogramowanie można stosować nie tylko do obliczeń numerycznych. Popatrzmy na kod implementujący sortowanie bąbelkowe:

inline void swap (int &a,int &b) {int       tmp=a;a=b;b=tmp;};
void bubble_sort_function (int* data, int N) {
 for(int i = N-1; i>0; --i)
  for(int j=0;j<i;++j)
   if(data[j]>data[j+1]) 
    swap(data[j],data[j+1]);
}

( Źródło: bubble_template.cpp)

Znów widzimy tu dwie pętle i wszystkie uwagi dotyczące funkcji pow_int tu też się stosują. Postaramy się więc zdefiniować szablon, który dokona rozwinięcia tych obu pętli. Np. dla N=3 chcielibyśmy otrzymać następujący kod:

//i=2 j=0
if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);
//i=2 j=1
if(data[1]>data[2]) swap(data[1],data[2]);
//i=1 j=0
if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);

Jeśli Państwo śledzili wykład (przynajmniej ten), to już Państwo wiedzą, że pierwszym krokiem musi być przepisanie kodu sortowania na postać rekurencyjną:

void bubble_sort_function (int* data, int N) {
 for(int j=0;j<N-1;++j)
  if(data[j]>data[j+1]) 
   swap(data[j],data[j+1]);
 if(N>2)
  bubble_sort_function(data,N-1);
}

To jeszcze nie to co trzeba, bo musimy zapisać pętle w postaci rekurencyjnej. Jeśli oznaczymy sobie:

void loop(int * data,int N) {
 for(int j=0;j<N-1;++j)
  if(data[j]>data[j+1])
   swap(data[j],data[j+1]);
}

to łatwo zauważyć, że loop można zdefiniować następująco:

loop(int *data,int N) {
 if(N>0) {
  if(data[0]>data[1]) swap(data[0],data[1]);
  loop(++data,N-1);
 }
}

co natychmiast tłumaczy się na szablony:

template<int N> inline void loop(int *data) {
 if(data[0]>data[1]) std::swap(data[0],data[1]);
 loop<N-1>(++data);
}
template<> inline void loop<0>(int *data) {};

Szablon funkcji bubble_sort_template ma więc postać:

template<int N>  inline void bubble_sort_template(int * data) {
 loop<N-1>(data);
 bubble_sort_template<N-1>(data);
}
template<>  inline void bubble_sort_template<2>(int * data) {
 loop<1>(data);
};

( Źródło: bubble_template.cpp)

Poniżej znów podaję porównanie czasu wykonywania się 100 milionów wywołań funkcji bubble_sort_function i bubble_sort_template dla tablicy zawierającej 12 liczb całkowitych w kolejności malejącej.

bubblesortfunction(a,12) bubblesorttemplate<12>(a)
-O0 43.3 42.2
-O1 21.0 4.8
-O2 20.0 3.5
-O3 20.0 3.6

Widać, że wersja na szablonach jest ok. 4-5 razy szybsza. Zachęcam do własnych eksperymentów.
Zaprojektowany szablon działa tylko dla tablic liczb całkowitych. Jest to ewidentne ograniczenie, które powinniśmy zlikwidować poprzez dodanie doatkowego parametru szablonu. Niestety, prowadzi to do konieczności dokonania specjalizacji częściowej, która nie jest dozwolona dla szablonów funkcji. Na szczeście nie jest trudno przepisać naszą implementację używając szablonów klas. Pozostawiam to jako ćwiczenie dla czytelników :).

Rozmiar kodu

Jak pokazałem, kod generowany przez szablon bubble_sort_template jest bardziej efektywny. Dzieje się to jednak kosztem jego rozmiaru. Są ku temu dwa powody. Po pierwsze podwójna pętla wewnątrz procedury bubble_sort_function wykonuje (N1)*(N2)/2 iteracji i tyle linijek powinien mieć w pełni rozwinięty kod w szablonie bubble_sort_template. Po drugie każda instancja szablonu jest osobną funkcją, stąd bubble_sort_template<50> i bubble_sort_template<51> generują osobny kod każda. W celu sprawdzenia tych przewidywań przedstawiam poniżej rozmiar wynikowego kodu w bajtach dla programu, który kompilował funkcję bubble_sort_template<N>.

N size
10 9333
30 17846
50 21847
70 40399
90 33296
100 53606

Widać, że choć rozmiar w zasadzie rośnie z N, to ta zależność nie jest nawet monotoniczna. Wynika to pewnie z tego, że dla większych N kompilator nie dokonuje całkowitego rozwiniecią kodu.