Sztuczna inteligencja/SI Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rozwiązanie zadania 2 |
|||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 124: | Linia 124: | ||
'''Rozwiązanie''' | '''Rozwiązanie''' | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Poniżej znajdują się dwie funkcje, korzystające ze zdefiniowanych wcześniej struktur danych, zmiennych globalnych i funkcji pomocnicznych. Pełna treść programu znajduje się w tym pliku: [[Media:Labirynt.cc]]. | |||
/* Przeszukiwanie w głąb. Funkcja jest rekurencyjna, dzięki czemu dane z każdego | |||
* kroku trzymane są bezpośrednio na stosie - nie potrzeba kontenera dla | |||
* przetwarzanych węzłów przestrzeni przeszukiwań. | |||
*/ | |||
void labirynt_wglab (const Pole & poczatek) | |||
{ | |||
odwiedzone (poczatek); | |||
if (jestGorny(poczatek) && !czyOdwiedzone(gorny(poczatek))) | |||
labirynt_wglab (gorny(poczatek)); | |||
if (jestLewy(poczatek) && !czyOdwiedzone(lewy(poczatek))) | |||
labirynt_wglab (lewy(poczatek)); | |||
if (jestDolny(poczatek) && !czyOdwiedzone(dolny(poczatek))) | |||
labirynt_wglab (dolny(poczatek)); | |||
if (jestPrawy(poczatek) && !czyOdwiedzone(prawy(poczatek))) | |||
labirynt_wglab (prawy(poczatek)); | |||
} | |||
/* Przeszukiwanie wszerz. Węzły trzymane są w zwykłej kolejce (FIFO). */ | |||
void labirynt_wszerz (const Pole & poczatek) | |||
{ | |||
queue<Pole> kolejka; | |||
kolejka.push (poczatek); | |||
odwiedzone (poczatek); | |||
while (!kolejka.empty()) { | |||
Pole & pole = kolejka.front(); | |||
if (jestGorny(pole) && !czyOdwiedzone(gorny(pole))) { | |||
kolejka.push (gorny(pole)); | |||
odwiedzone (gorny(pole)); | |||
} | |||
if (jestLewy(pole) && !czyOdwiedzone(lewy(pole))) { | |||
kolejka.push (lewy(pole)); | |||
odwiedzone (lewy(pole)); | |||
} | |||
if (jestDolny(pole) && !czyOdwiedzone(dolny(pole))) { | |||
kolejka.push (dolny(pole)); | |||
odwiedzone (dolny(pole)); | |||
} | |||
if (jestPrawy(pole) && !czyOdwiedzone(prawy(pole))) { | |||
kolejka.push (prawy(pole)); | |||
odwiedzone (prawy(pole)); | |||
} | |||
kolejka.pop(); | |||
} | |||
} | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Linia 134: | Linia 188: | ||
'''Rozwiązanie''' | '''Rozwiązanie''' | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Przeszukując graf zgodnie z kierunkiem krawędzi (od rodziców do dzieci) przy każdym węźle możemy mieć inny stopień rozgałęzienia, który odpowiada licznie potomków danej osoby (danego węzła). W zależności od średniej ilości dzieci w drzewie średni stopień rozgałęzienia wynosił będzie od 0 do pewnej wartości <math>\alpha</math>. Odległość, którą należy pokonać w głąb grafu wynosi w tym przypadku <math>n=4\,</math>. Zgodnie z punktem [[Sztuczna_inteligencja/SI_Modu%C5%82_5_-_Wnioskowanie_jako_metoda_przeszukiwania#Wyb.C3.B3r_metody_wnioskowania|wybór metody wnioskowania]] ilość węzłów ostatniego poziomu do sprawdzenia jest rzędu <math>\alpha^4</math>. | |||
Przeszukując graf przeciwnie do kierunku krawędzi otrzymujemy zawsze stopień rozgałęzienia równy dwa. W tym przypadku odległość wynosi <math>n=3\,</math>. Ilość węzłów ostatniego poziomu do spradzenia wynosi więc <math>8\,</math>. | |||
Jeśli <math>\alpha > 8^{1 \over 4} \approx 1.68</math>, to lepiej jest przeszukiwać drzewo przeciwnie do kierunku krawędzi. | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Aktualna wersja na dzień 20:38, 28 sie 2006
Zadanie 1
Zaimplementować w języku PROLOG predykat rozwiązujący problem plecakowy.
Rozwiązanie
Zadanie 2
Zaimplementować w języku PROLOG predykat rozwiązujący problem poszukiwania najkrótszej drogi w grafie.
Rozwiązanie
Zadanie 3
Napisać program poszukujący drogi w labiryncie metodą w głąb i wszerz.
Rozwiązanie
Zadanie 4
Rozważmy drzewo genealogiczne. Załóżmy, że krawędzie są skierowane od rodziców w kierunku dzieci. W którym kierunku - zgodnie czy przeciwnie do skierowania krawędzi - lepiej jest prowadzić przeszukiwanie drzewa, chcąc stwierdzić, że X jest prapradziadkiem Y?
Rozwiązanie