Grafika komputerowa i wizualizacja: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 43 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
= | == Forma zajęć == | ||
Wykład (15 godzin) + projekt (15 godzin) | |||
==Opis== | |||
= | Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej a także zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe w ramach laboratorium pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych. | ||
= | |||
Celem | |||
Zadanie projektowe pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych. | |||
=Wymagania wstępne= | ==Sylabus== | ||
Algorytmy i struktury danych | |||
= | === Autor === | ||
*Dariusz Sawicki — Politechnika Warszawska | |||
=== Wymagania wstępne === | |||
* Algorytmy i struktury danych | |||
=== Zawartość === | |||
*Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej. | *Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej. | ||
*Podstawowe operacje rastrowe. | *Podstawowe operacje rastrowe. | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
*Światło i barwa w grafice komputerowej. | *Światło i barwa w grafice komputerowej. | ||
*Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie. | *Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie. | ||
*Oświetlenie globalne. Dążenie do realizmu w grafice komputerowej. | *Oświetlenie globalne. Metoda śledzenia promieni. Metoda energetyczna. | ||
*Dążenie do realizmu w grafice komputerowej. Animacja. | |||
=== Literatura === | |||
*P. Shirley, ''Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed.'' A K Peters, 2005 | |||
*J.D. Foley, A. van Dam, St.K.Feiner, J.F. Hughes, ''Computer Graphics, Principles and Practice'', Addison-Wesley Publ.Co.1996 | |||
*D. Hearn, P. Baker, ''Computer Graphics'', Prentice Hall 1997 | |||
*J. Zabrodzki i inni, ''Grafika komputerowa, metody i narzędzia'', WNT 1994 | |||
*M. Jankowski, ''Elementy grafiki komputerowej'', WNT 1990 | |||
==Moduły== | |||
* [[GKIW Moduł 0 - Wstęp| Moduł 0 - Wstęp]] | |||
* | * [[GKIW Moduł 1 - Wprowadzenie do grafiki komputerowej| Moduł 1 - Wprowadzenie do grafiki komputerowej]] | ||
* | * [[GKIW Moduł 2 - Światło i barwa w grafice komputerowej| Moduł 2 - Światło i barwa w grafice komputerowej]] | ||
* | * [[GKIW Moduł 3 - Podstawowe operacje rastrowe| Moduł 3 - Podstawowe operacje rastrowe]] | ||
* | * [[GKIW Moduł 4 - Przekształcenia geometryczne| Moduł 4 - Przekształcenia geometryczne]] | ||
* | * [[GKIW Moduł 5 - Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie| Moduł 5 - Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie]] | ||
* [[GKIW Moduł 6 - Modelowanie obiektów| Moduł 6 - Modelowanie obiektów]] | |||
* [[GKIW Moduł 7 - Eliminacja powierzchni zasłoniętych| Moduł 7 - Eliminacja powierzchni zasłoniętych]] | |||
* [[GKIW Moduł 8 - Modelowanie oświetlenia| Moduł 8 - Modelowanie oświetlenia]] | |||
* [[GKIW Moduł 9 - Oświetlenie globalne| Moduł 9 - Oświetlenie globalne]] | |||
* [[GKIW Moduł 10 - Dążenie do realizmu| Moduł 10 - Dążenie do realizmu, animacja]] |
Aktualna wersja na dzień 19:24, 1 lis 2007
Forma zajęć
Wykład (15 godzin) + projekt (15 godzin)
Opis
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej a także zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe w ramach laboratorium pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.
Sylabus
Autor
- Dariusz Sawicki — Politechnika Warszawska
Wymagania wstępne
- Algorytmy i struktury danych
Zawartość
- Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.
- Podstawowe operacje rastrowe.
- Współrzędne jednorodne. Opis macierzowy przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych.
- Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. Rzutowanie, kamera i wirtualne studio.
- Modelowanie brył. Modelowanie krzywych i powierzchni.
- Eliminacja elementów zasłoniętych.
- Światło i barwa w grafice komputerowej.
- Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
- Oświetlenie globalne. Metoda śledzenia promieni. Metoda energetyczna.
- Dążenie do realizmu w grafice komputerowej. Animacja.
Literatura
- P. Shirley, Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed. A K Peters, 2005
- J.D. Foley, A. van Dam, St.K.Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics, Principles and Practice, Addison-Wesley Publ.Co.1996
- D. Hearn, P. Baker, Computer Graphics, Prentice Hall 1997
- J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994
- M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990
Moduły
- Moduł 0 - Wstęp
- Moduł 1 - Wprowadzenie do grafiki komputerowej
- Moduł 2 - Światło i barwa w grafice komputerowej
- Moduł 3 - Podstawowe operacje rastrowe
- Moduł 4 - Przekształcenia geometryczne
- Moduł 5 - Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie
- Moduł 6 - Modelowanie obiektów
- Moduł 7 - Eliminacja powierzchni zasłoniętych
- Moduł 8 - Modelowanie oświetlenia
- Moduł 9 - Oświetlenie globalne
- Moduł 10 - Dążenie do realizmu, animacja