Programowanie funkcyjne/Wstęp: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Kubica (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>”
 
(Nie pokazano 29 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Wstęp==
==Wstęp==
Celem tego przedmiotu jest przedstawienie programowania funkcyjnego – paradygmatu i stylu programowania, oraz towarzyszących mu technik programistycznych.  
Celem tego przedmiotu jest przedstawienie programowania funkcyjnego – paradygmatu i stylu programowania oraz towarzyszących mu technik programistycznych.  
W trakcie zajęć będziemy korzystać z języka progamowania  
W trakcie zajęć będziemy korzystać z języka progamowania  
[http://caml.inria.fr/ocaml Ocaml].
[http://caml.inria.fr/ocaml Ocaml].
(Nie jest to jednak w żadnej mierze kurs programowania w Ocamlu.)
(Nie jest to jednak w żadnej mierze kurs programowania w Ocamlu.)
Zaczniemy od krótkiego intuicyjnego porównania paradygmatu programowania funkcyjnego, oraz najpopularniejszego paradygmatu programowania – programowania imperatywnego.  
Zaczniemy od krótkiego intuicyjnego porównania paradygmatu programowania funkcyjnego oraz najpopularniejszego paradygmatu programowania – programowania imperatywnego.  
W kilju początkowych wykładach przedstawiamy podstawy programowania w Ocamlu.  
W kilku początkowych wykładach przedstawiamy podstawy programowania w Ocamlu.  
Następnie poznamy jedną z podstawowych koncepcji programowania funkcyjnego: procedury wyższych rzędów.  
Następnie poznamy jedną z podstawowych koncepcji programowania funkcyjnego: procedury wyższych rzędów.  
W kolejnym wykładzie zaprezentujemy (uproszczoną) semantykę operacyjną podstawowego fragmentu języka.  
W kolejnym wykładzie zaprezentujemy (uproszczoną) semantykę operacyjną podstawowego fragmentu języka.  
Następnie zajmiemy się modułami (strukturami) ich interfejsami (sygnaturami) oraz modułami sparametryzowanymi (funktorami).  
Następnie zajmiemy się modułami (strukturami), ich interfejsami (sygnaturami) oraz modułami sparametryzowanymi (funktorami).  
Poznamy też, jak w języku funkcyjnym mogą być zrealizowane konstrukcje imperatywne.  
Dowiemy się też, jak w języku funkcyjnym mogą być zrealizowane konstrukcje imperatywne.  
Zostaną one następnie zastosowane do zaimplementowania spamiętywania i uleniwiania obliczeń.
Zostaną one następnie zastosowane do zaimplementowania spamiętywania i uleniwiania obliczeń.
Te zaś techniki zostaną użyte do zaimplementowania strumieni.  
Te zaś techniki zostaną użyte do zaimplementowania strumieni.  
Na zakończenie przedstawimy krótki przegląd innych najpopularniejszych funkcyjnych języków programowania.  
Na zakończenie przedstawimy krótki przegląd innych najpopularniejszych funkcyjnych języków programowania: Haskella i Scheme'a (dialektu Lispu).


== Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego ==
== Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego ==
<p align="justify">
<p align="justify">
Najbardziej popularny paradygmat programowania, to programowanie imperatywne.  
Najbardziej popularny paradygmat programowania to programowanie imperatywne.  
Języki programowania takie, jak C, C++, Java, czy Pascal, to języki imperatywne.  
Języki programowania takie, jak C, C++, Java, czy Pascal, to języki imperatywne.  
(Dodatkowo, część z nich to języki obiektowe.)
(Dodatkowo, część z nich to języki obiektowe.)
Istotą programowania imperatywnego jest to, że program zawiera zmienne (lub obiekty) oraz operacje.
Istotą programowania imperatywnego jest to, że program zawiera zmienne (lub obiekty) oraz operacje.
Zmienne i obiekty charakteryzują się stanem, który może ulegać zmianie w czasie.  
Zmienne i obiekty charakteryzują się stanem, który może ulegać zmianie w czasie.  
Operacje służą wykonywaniu obliczeń, zmianie stanu zmiennych (przypisanie) lub obiektów, oraz kontrolują  
Operacje służą wykonywaniu obliczeń, zmianie stanu zmiennych (przypisanie) lub obiektów oraz kontrolują  
przepływ sterowania w obrębie programu.  
przepływ sterowania w obrębie programu.  
</p>
</p>
<p align="justify">
<p align="justify">
Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program tworzymy pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do osiągnięcia celu.  
Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program, tworzymy coraz bardziej skomplikowane pojęcia matematyczne, aż do osiągnięcia celu.  
Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa ''programowanie funkcyjne''.  
Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa ''programowanie funkcyjne''.  
Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości.  
Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości.  
Linia 40: Linia 40:
Na czym jednak polega paradygmat imperatywny?  
Na czym jednak polega paradygmat imperatywny?  
W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata.  
W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata.  
Świat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów.  
Świat ten składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów.  
Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty.  
Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty.  
Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu.  
Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu.  
Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może
Podobnie więc zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może
się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki.  
się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki.  
Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.  
Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.  
Linia 49: Linia 49:
<p align="justify">
<p align="justify">
Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych.  
Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych.  
Oczywiście, aby użyć jakiegoś pojęcia musimy je '''najpierw''' zdefiniować, a żeby uzyskać wynik funkcji  
Oczywiście, aby użyć jakiegoś pojęcia musimy je '''najpierw''' zdefiniować, a żeby uzyskać wynik funkcji,
musimy '''najpierw''' dostarczyć argumentów.  
musimy '''najpierw''' dostarczyć argumentów.  
W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej ani przypisania.  
W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej ani przypisania.  
Nie ma też pętli, jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą.
Nie ma też pętli jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą.
Tworzenie programu polega na tworzeniu coraz to bardziej złożonych funkcji i stałych, oraz na obliczaniu wartości wyrażeń.  
Tworzenie programu polega na tworzeniu coraz to bardziej złożonych funkcji i stałych oraz na obliczaniu wartości wyrażeń.  
</p>
</p>


== Charakterystyka programowania funkcyjnego ==
== Charakterystyka programowania funkcyjnego ==
<p align="justify">
<p align="justify">
Jeśli nie ma zmiennych, przypisania, ani pętli, to co jest?
Jeśli nie ma zmiennych, przypisania ani pętli, to co jest?
Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń.
Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń.
Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji
Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji
Linia 76: Linia 76:
<p align="justify">
<p align="justify">
Specyfikacja programu może być mniej lub bardziej formalna.  
Specyfikacja programu może być mniej lub bardziej formalna.  
Jeśli jest sformalizowana, to zwykle ma postać relacji między danymi, a wynikami.  
Jeśli jest sformalizowana, to zwykle ma postać relacji między danymi a wynikami.  
Program, który tworzymy powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację.  
Program, który tworzymy, powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację.  
Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest.
Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest.
W przypadku programów funkcyjnych zarówno specyfikacja jak i program mają postać  
W przypadku programów funkcyjnych zarówno specyfikacja jak i program mają postać  
Linia 104: Linia 104:
Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest
Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest
pozbawione wad.
pozbawione wad.
Jedna z takich wad, którą zwykle programiści odczuwają boleśnie
Jedna z takich wad, którą zwykle programiści odczuwają boleśnie,
jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic.
jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic.
Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a
Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a
w najgorszym przypadku zastępując je słownikowych strukturami danych  
w najgorszym przypadku zastępując je słownikowymi strukturami danych  
(zwanymi mapami), co zwiększa złożoność czasową o czynnik
(zwanymi mapami), co zwiększa złożoność czasową o czynnik
<math> O(\log~n)</math>.
<math>O(\log~n)</math>.
</p>
</p>
<p align="justify">
<p align="justify">
Programowanie imperatywne można porównać do klucza francuskiego, a programowanie funkcyjne do kombinerek.  
Programowanie imperatywne można porównać do klucza francuskiego, a programowanie funkcyjne do kombinerek.  
Są to dwa narzędzia o podobnym, ale nie identycznym, przeznaczeniu.
Są to dwa narzędzia o podobnym, ale nie identycznym, przeznaczeniu.
Dobry programista powinien znać oba narzędzia i wiedzieć kiedy które zastosować.  
Dobry programista powinien znać oba narzędzia i wiedzieć, kiedy które zastosować.  
Czasami należy użyć jednego z tych podejść, czasami drugiego, a czasami można  
Czasami należy użyć jednego z tych podejść, czasami drugiego, a czasami można  
je łączyć, tak aby tworzyć programy łatwo i tworzyć programy łatwe do zrozumienia.
je łączyć, tak aby tworzyć programy łatwo i tworzyć programy łatwe do zrozumienia.
Linia 121: Linia 121:
== Ocaml ==
== Ocaml ==
<p align="justify">
<p align="justify">
W trakcie tego wykładu będziemy korzystać z języka Ocaml (Objective Caml).
W trakcie tego wykładu będziemy przede wszystkim korzystać z języka [http://en.wikipedia.org/wiki/OCaml Ocaml] (Objective Caml).
Jest on dostępny pod adresem [http://caml.inria.fr/ http://caml.inria.fr].
Jest on dostępny pod adresem [http://caml.inria.fr/ http://caml.inria.fr].
Ocaml to język:
Ocaml to język:
Linia 130: Linia 130:
* ze (statyczną) kontrolą typów,  
* ze (statyczną) kontrolą typów,  
* pozwalający na modularyzację programów,  
* pozwalający na modularyzację programów,  
* bogaty --- rozbudowany system typów, biblioteki (około 500 str. dokumentacji),
* zawierający konstrukcje imperatywne i wyjątki (tzn. konstrukcji imperatywnych można używać tylko w drodze wyjątku ;-),  
* zawierający konstrukcje imperatywne i wyjątki (tzn.&nbsp;konstrukcji imperatywnych można używać tylko w drodze wyjątku ;-),  
* obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
* obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
* inkrementacyjny (tzn. kompilator działa w cyklu: wczytaj, oblicz/zdefiniuj, wypisz).
 
== Haskell ==
<p align="justify">
Innym popularnym językiem funkcyjnym jest [http://en.wikipedia.org/wiki/Haskell_(programming_language) Haskell] ([http://www.haskell.org/haskellwiki/Haskell]).
Haskell to język:
</p>
* czysto funkcyjny (bez konstrukcji imperatywnych), 
* leniwy,
* z polimorfizmem,
* ze statycznym wiązaniem identyfikatorów,
* ze (statyczną) kontrolą typów,  
* pozwalający na modularyzację programów,
 
== Scheme ==
<p align="justify">
[http://en.wikipedia.org/wiki/Scheme_(programming_language)] to dialekt języka [http://en.wikipedia.org/wiki/Lisp_programming_language Lisp] opracowany na MIT.  
Jest to język:
</p>
* w pełni funkcyjny,
* minimalistyczny, 
* z polimorfizmem,
* z dynamicznym wiązaniem identyfikatorów,
* z dynamiczną kontrolą typów,
* zawierający konstrukcje imperatywne,


== Kilka poglądowych przykładów ==
== Kilka poglądowych przykładów ==
Linia 146: Linia 168:
Funkcję wyznaczającą wartość bezwzględną możemy opisać wzorem:
Funkcję wyznaczającą wartość bezwzględną możemy opisać wzorem:


<center><math>|x| = \begin{cases}x & \textrm{;\ gdy } x \ge 0 \\-x & \textrm{;\ gdy } x < 0\end{cases}</math></center>
<center><math>|x| =  
\begin{cases}
x & \text{; gdy } x \ge 0 \\
-x & \text{; gdy } x < 0
\end{cases}
</math></center>


W Pascalu możemy ją zaimplementować w następujący sposób:
W Pascalu możemy ją zaimplementować w następujący sposób:
Linia 159: Linia 186:
  '''let''' abs x =  
  '''let''' abs x =  
  &nbsp;&nbsp;'''if''' x >= 0.0 '''then''' x '''else''' -. x;;
  &nbsp;&nbsp;'''if''' x >= 0.0 '''then''' x '''else''' -. x;;
W Haskellu taką:
abs x | x > 0 = x
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;| x < 0 = -x
A w Scheme'ie taką:
('''define''' (abs x)
&nbsp;&nbsp;('''if''' (>= x 0) x (- x)))


Zwróćmy uwagę na funkcyjny <tt>if</tt>.  
Zwróćmy uwagę na funkcyjny <tt>if</tt>.  
Nie obejmuje on '''instrukcji''', ale '''wyrażenia'''.  
Nie obejmuje on '''instrukcji''', ale '''wyrażenia'''.  
Powyższy kod w Ocamlu jest bliższy podanemu wzorowi, niż programowi w Pascalu.  
Powyższy kod w językach funkcyjnych jest bliższy podanemu wzorowi niż programowi w Pascalu.


=== Silnia ===
=== Silnia ===
Linia 182: Linia 220:
  '''end''';
  '''end''';


W Ocamlu iteracja jest wyrażona za pomocą rekurencji:
W językach funkcyjnych iteracja jest wyrażona za pomocą rekurencji.
W Ocamlu:


  '''let''' '''rec''' silnia n =  
  '''let''' '''rec''' silnia n =  
  &nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' 1 '''else''' n * silnia (n - 1);;
  &nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' 1 '''else''' n * silnia (n - 1);;


Znowu, program w Ocamlu bardziej przypomina wzór niż program w Pascalu.  
W Haskellu:
 
silnia 0 = 1
silnia n = n * silnia (n - 1)
 
W Scheme'ie:
 
('''define''' (factorial n)
&nbsp;&nbsp;('''if''' (= n 0) 1 (* n (factorial (- n 1)))))
 
Znowu, program funkcyjny bardziej przypomina wzór niż program w Pascalu.


=== Liczby Fibonacciego ===
=== Liczby Fibonacciego ===
Linia 215: Linia 264:
  '''let rec''' fib n =  
  '''let rec''' fib n =  
  &nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' n '''else''' fib (n - 1) + fib (n - 2);;
  &nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' n '''else''' fib (n - 1) + fib (n - 2);;
W Haskellu:
fib n = '''if''' n < 2 '''then''' n '''else''' fib (n - 1) + fib (n - 2)
W Scheme'ie:
('''define''' (fib n)
&nbsp;&nbsp;('''if''' (< n 2) n (+ (fib (- n 1)) (fib (- n 2)))))


<p align="justify">
<p align="justify">
Linia 224: Linia 282:
Iteracja jest tu wyrażona za pomocą rekurencji.
Iteracja jest tu wyrażona za pomocą rekurencji.
</p>
</p>
W Ocamlu:


  '''let''' '''rec''' fibpom n =  
  '''let''' '''rec''' fibpom n =  
Linia 231: Linia 291:
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''let''' (a, b) = fibpom (n - 1)
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''let''' (a, b) = fibpom (n - 1)
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''in''' (b, a + b);;
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''in''' (b, a + b);;
Procedura pomocnicza <tt>fibpom</tt> spełnia specyfikację: <tt>fibpom n</tt>&nbsp;<math>=(\mbox{Fib}_n, \mbox{Fib}_{n+1})</math>.


  '''let''' fib n =
  '''let''' fib n =
Linia 238: Linia 296:
  &nbsp;&nbsp;'''in''' a;;
  &nbsp;&nbsp;'''in''' a;;


W trakcie wykładu poznamy inne sposoby definiowania funkcji obliczającej iczby Fibonacciego.
W Haskellu:
 
fibpom n =
&nbsp;&nbsp;'''if''' n == 0 '''then'''
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;(0, 1)
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''else'''
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''let''' (a, b) = fibpom (n - 1)
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''in''' (b, a + b)
       
fib n =
&nbsp;&nbsp;'''let''' (a, b) = fibpom n
&nbsp;&nbsp;'''in''' a
 
W Scheme'ie:
 
('''define''' (fibpom n)
&nbsp;&nbsp;('''if''' (= n 0)
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;(cons 0 1)
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;('''let''' ((p (fibpom (- n 1))))
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;(cons (cdr p) (+ (car p) (cdr p))))))
('''define''' (fib n) (car (fibpom n)))
 
Procedura pomocnicza <tt>fibpom</tt> spełnia specyfikację: <tt>fibpom n</tt>&nbsp;<math>=(\mbox{Fib}_n, \mbox{Fib}_{n+1})</math>.
 
W trakcie wykładu poznamy inne sposoby definiowania funkcji obliczającej liczby Fibonacciego.


== Literatura ==
== Literatura ==
* H.Abelson, G.J.Sussman, ''Struktura i interpretacja programów komputerowych'', WNT 2002.
* [AS]  H. Abelson, G. J. Sussman, ''Struktura i interpretacja programów komputerowych'', [http://www.wnt.pl/product.php?action=0&prod_id=347&hot=1 WNT 2002].
* E.Chailloux, P.Manoury, B.Pagano,''Developing Applications with Objective Caml'',<br/>http://caml.inria.fr/oreilly-book/.
* [L]    X. Leroy, ''The Objective Caml system'', [http://caml.inria.fr/pub/docs/manual-ocaml/index.html]
* Didier Rémy, ''Using, Understanding and Unraveling the Ocaml Language'',<br/>http://caml.inria.fr/pub/docs/u3-ocaml/.
* [ChMP] E. Chailloux, P. Manoury, B. Pagano, ''Developing Applications with Objective Caml'', [http://caml.inria.fr/oreilly-book/]
* X.Leroy,''The Objective Caml system'',<br/>http://caml.inria.fr/pub/docs/manual-ocaml/index.html.
* [R]    D. Rémy, Using, ''Understanding and Unraveling the Ocaml Language'', [http://caml.inria.fr/pub/docs/u3-ocaml/]
* M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski,''Tajny skrypt lab ML'',<br/>http://zls.mimuw.edu.pl/~mikon/ftp/TSLS.
* [GIH]  P. Hudak, J. Peterson, J. Fasel, ''A Gentle Introduction to Haskell'', [http://www.haskell.org/tutorial/]
* [RWH]  B. O'Sullivan, D. Stewart, J. Goerzen, ''Real World Haskell'', O'Reilly 2008, [http://book.realworldhaskell.org/]
 
== [[Programowanie funkcyjne/Wytyczne | Wytyczne dotyczące sposobu prowadzenia ćwiczeń]] ==
 
== [[Programowanie funkcyjne/Zadania egzaminacyjne|Propozycje zadań egzaminacyjnych]] ==
 
== [[Programowanie funkcyjne/Tematy programów zaliczeniowych|Przykładowe tematy programów zaliczeniowych]] ==
 
== Podziękowania ==
Niniejsze materiały powstały na podstawie notatek do prowadzonych przeze mnie, na przestrzeni kilku lat, wykładów z ''Programowania funkcyjnego'', oraz ze ''Wstępu do programowania'' i ''Metod programowania'' (w ramach ''potoku funkcyjnego'').
Chciałbym gorąco podziękować moim kolegom, którzy w tym czasie prowadzili ćwiczenia z tych przedmiotów, a w szczególności:
Jackowi Chrząszczowi,
Grzegorzowi Grudzińskiemu i
Mikołajowi Konarskiemu.
Ich uwagi miały wpływ na postać prowadzonych zajęć, a więc i również na te materiały.
W szczególności część zamieszczonych tu zadań pochodzi od nich.

Aktualna wersja na dzień 22:17, 11 wrz 2023

Wstęp

Celem tego przedmiotu jest przedstawienie programowania funkcyjnego – paradygmatu i stylu programowania oraz towarzyszących mu technik programistycznych. W trakcie zajęć będziemy korzystać z języka progamowania Ocaml. (Nie jest to jednak w żadnej mierze kurs programowania w Ocamlu.) Zaczniemy od krótkiego intuicyjnego porównania paradygmatu programowania funkcyjnego oraz najpopularniejszego paradygmatu programowania – programowania imperatywnego. W kilku początkowych wykładach przedstawiamy podstawy programowania w Ocamlu. Następnie poznamy jedną z podstawowych koncepcji programowania funkcyjnego: procedury wyższych rzędów. W kolejnym wykładzie zaprezentujemy (uproszczoną) semantykę operacyjną podstawowego fragmentu języka. Następnie zajmiemy się modułami (strukturami), ich interfejsami (sygnaturami) oraz modułami sparametryzowanymi (funktorami). Dowiemy się też, jak w języku funkcyjnym mogą być zrealizowane konstrukcje imperatywne. Zostaną one następnie zastosowane do zaimplementowania spamiętywania i uleniwiania obliczeń. Te zaś techniki zostaną użyte do zaimplementowania strumieni. Na zakończenie przedstawimy krótki przegląd innych najpopularniejszych funkcyjnych języków programowania: Haskella i Scheme'a (dialektu Lispu).

Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego

Najbardziej popularny paradygmat programowania to programowanie imperatywne. Języki programowania takie, jak C, C++, Java, czy Pascal, to języki imperatywne. (Dodatkowo, część z nich to języki obiektowe.) Istotą programowania imperatywnego jest to, że program zawiera zmienne (lub obiekty) oraz operacje. Zmienne i obiekty charakteryzują się stanem, który może ulegać zmianie w czasie. Operacje służą wykonywaniu obliczeń, zmianie stanu zmiennych (przypisanie) lub obiektów oraz kontrolują przepływ sterowania w obrębie programu.

Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program, tworzymy coraz bardziej skomplikowane pojęcia matematyczne, aż do osiągnięcia celu. Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa programowanie funkcyjne. Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości.

Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to, że funkcje są "obywatelami pierwszej kategorii", tzn. przysługują im wszystkie te prawa, co innego rodzaju wartościom. W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić. Można jednak śmiało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych zasad programowania funkcyjnego. Jak zobaczymy, zasada ta jest jak konstytucja i wiele innych cech programowania funkcyjnego będzie z niej wynikać.

Porównajmy zastosowanie paradygmatów funkcyjnego i imperatywnego do tworzenia programów. Programowanie imperatywne jest powszechnie znane. Na czym jednak polega paradygmat imperatywny? W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata. Świat ten składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów. Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty. Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu. Podobnie więc zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki. Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.

Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych. Oczywiście, aby użyć jakiegoś pojęcia musimy je najpierw zdefiniować, a żeby uzyskać wynik funkcji, musimy najpierw dostarczyć argumentów. W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej ani przypisania. Nie ma też pętli jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą. Tworzenie programu polega na tworzeniu coraz to bardziej złożonych funkcji i stałych oraz na obliczaniu wartości wyrażeń.

Charakterystyka programowania funkcyjnego

Jeśli nie ma zmiennych, przypisania ani pętli, to co jest? Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń. Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji (funkcje to w pewnym sensie też stałe, tylko o bardziej skomplikowanej naturze). Zamiast pętli mamy rekurencję.

Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest to, że często bardzo łatwo jest napisać poprawny program, przepisując sformułowanie problemu, choć zwykle nie jest to najefektywniejszy program. Efektywny program jest dużo trudniejszy do napisania i nie zawsze jest tak przejrzysty jak jego nieefektywny odpowiednik. Mimo wszystko, łatwiej jest weryfikować programy funkcyjne niż imperatywne.

Specyfikacja programu może być mniej lub bardziej formalna. Jeśli jest sformalizowana, to zwykle ma postać relacji między danymi a wynikami. Program, który tworzymy, powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację. Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest. W przypadku programów funkcyjnych zarówno specyfikacja jak i program mają postać obiektów matematycznych. Stąd łatwiej wykazać poprawność programu.

W przypadku programów imperatywnych, musimy wnioskować o zachodzących zmianach stanów zmiennych lub obiektów. Jeżeli mamy do czynienia z aliasingiem lub strukturami wskaźnikowymi, musimy wiedzieć, co ulega zmianie na skutek każdego przypisania, a co nie. Narażeni jesteśmy na błędy typu: czemu ta zmienna zmieniła wartość? czy te dwie instrukcje powinny być wykonywane w tej, czy odwrotnej kolejności? W przypadku programowania funkcyjnego takie problemy w ogóle nie powstają, co poprawia czytelność programów i ułatwia ich weryfikację.

Programowanie funkcyjne daje nam również do ręki pewne techniki programistyczne, które nie występują w imperatywnych językach programowania, jak: funkcje wyższych rzędów, strumienie, czy funktory. Poznamy je w trakcie tego wykładu.

Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest pozbawione wad. Jedna z takich wad, którą zwykle programiści odczuwają boleśnie, jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic. Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a w najgorszym przypadku zastępując je słownikowymi strukturami danych (zwanymi mapami), co zwiększa złożoność czasową o czynnik O(logn).

Programowanie imperatywne można porównać do klucza francuskiego, a programowanie funkcyjne do kombinerek. Są to dwa narzędzia o podobnym, ale nie identycznym, przeznaczeniu. Dobry programista powinien znać oba narzędzia i wiedzieć, kiedy które zastosować. Czasami należy użyć jednego z tych podejść, czasami drugiego, a czasami można je łączyć, tak aby tworzyć programy łatwo i tworzyć programy łatwe do zrozumienia.

Ocaml

W trakcie tego wykładu będziemy przede wszystkim korzystać z języka Ocaml (Objective Caml). Jest on dostępny pod adresem http://caml.inria.fr. Ocaml to język:

  • w pełni funkcyjny,
  • z polimorfizmem,
  • ze statycznym wiązaniem identyfikatorów,
  • ze (statyczną) kontrolą typów,
  • pozwalający na modularyzację programów,
  • zawierający konstrukcje imperatywne i wyjątki (tzn. konstrukcji imperatywnych można używać tylko w drodze wyjątku ;-),
  • obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),

Haskell

Innym popularnym językiem funkcyjnym jest Haskell ([1]). Haskell to język:

  • czysto funkcyjny (bez konstrukcji imperatywnych),
  • leniwy,
  • z polimorfizmem,
  • ze statycznym wiązaniem identyfikatorów,
  • ze (statyczną) kontrolą typów,
  • pozwalający na modularyzację programów,

Scheme

[2] to dialekt języka Lisp opracowany na MIT. Jest to język:

  • w pełni funkcyjny,
  • minimalistyczny,
  • z polimorfizmem,
  • z dynamicznym wiązaniem identyfikatorów,
  • z dynamiczną kontrolą typów,
  • zawierający konstrukcje imperatywne,

Kilka poglądowych przykładów

Przyjrzyjmy się kilku bardzo prostym przykładom. Skoro mówimy o programowaniu funkcyjnym, spróbujmy zaprogramować kilka prostych funkcji.

Uwaga
Od tej pory będziemy używać słowa funkcja na określenie pojęcia matematycznego, a słowa procedura na określenie pojęcia programistycznego


Wartość bezwzględna

Funkcję wyznaczającą wartość bezwzględną możemy opisać wzorem:

|x|={x; gdy x0x; gdy x<0

W Pascalu możemy ją zaimplementować w następujący sposób:

function abs(x : real) : real;
begin
  if x >= 0.0 then abs := x else abs := -x
end;

Natomiast w Ocamlu jej definicja będzie miała taką postać:

let abs x = 
  if x >= 0.0 then x else -. x;;

W Haskellu taką:

abs x | x > 0 = x
      | x < 0 = -x

A w Scheme'ie taką:

(define (abs x) 
  (if (>= x 0) x (- x)))


Zwróćmy uwagę na funkcyjny if. Nie obejmuje on instrukcji, ale wyrażenia. Powyższy kod w językach funkcyjnych jest bliższy podanemu wzorowi niż programowi w Pascalu.

Silnia

Wzór opisujący silnię ma postać:

0!=1(n+1)!=(n+1)n!

Oto iteracyjny program w Pascalu obliczający silnię:

function silnia (n : integer): integer;
var
  i, a : integer;
begin
  a := 1;
  for i := 1 to n do
     a := a * i;
  silnia := a
end;

W językach funkcyjnych iteracja jest wyrażona za pomocą rekurencji. W Ocamlu:

let rec silnia n = 
  if n < 2 then 1 else n * silnia (n - 1);;

W Haskellu:

silnia 0 = 1
silnia n = n * silnia (n - 1)

W Scheme'ie:

(define (factorial n) 
  (if (= n 0) 1 (* n (factorial (- n 1)))))

Znowu, program funkcyjny bardziej przypomina wzór niż program w Pascalu.

Liczby Fibonacciego

Wzór:

Fib0=0Fib1=1Fibn=Fibn2+Fibn1

Program w Pascalu:

function fib (n : integer) : integer;
var
  a, b, c, i : integer;
begin
  a := 0;
  b := 1;
  for i := 1 to n do begin
    c := a + b;
    a := b;
    b := c
  end;
  fib := a
end;

Program w Ocamlu:

let rec fib n = 
  if n < 2 then n else fib (n - 1) + fib (n - 2);;

W Haskellu:

fib n = if n < 2 then n else fib (n - 1) + fib (n - 2)

W Scheme'ie:

(define (fib n) 
  (if (< n 2) n (+ (fib (- n 1)) (fib (- n 2)))))

Taki program jest prostym przełożeniem wzoru na język programowania. Jest on jednak nieefektywny. Możemy zapisać program działający podobnie do powyższego programu w Pascalu, gdzie w każdym kroku iteracji pamiętamy dwie kolejne liczby Fibonacciego. Iteracja jest tu wyrażona za pomocą rekurencji.

W Ocamlu:

let rec fibpom n = 
  if n = 0 then
    (0, 1)
  else
    let (a, b) = fibpom (n - 1)
    in (b, a + b);;
let fib n =
  let (a, b) = fibpom n
  in a;;

W Haskellu:

fibpom n = 
  if n == 0 then 
    (0, 1) 
    else 
    let (a, b) = fibpom (n - 1)
    in (b, a + b)
       
fib n = 
  let (a, b) = fibpom n
  in a

W Scheme'ie:

(define (fibpom n)
  (if (= n 0) 
      (cons 0 1) 
      (let ((p (fibpom (- n 1))))
           (cons (cdr p) (+ (car p) (cdr p))))))

(define (fib n) (car (fibpom n)))

Procedura pomocnicza fibpom spełnia specyfikację: fibpom n =(Fibn,Fibn+1).

W trakcie wykładu poznamy inne sposoby definiowania funkcji obliczającej liczby Fibonacciego.

Literatura

  • [AS] H. Abelson, G. J. Sussman, Struktura i interpretacja programów komputerowych, WNT 2002.
  • [L] X. Leroy, The Objective Caml system, [3]
  • [ChMP] E. Chailloux, P. Manoury, B. Pagano, Developing Applications with Objective Caml, [4]
  • [R] D. Rémy, Using, Understanding and Unraveling the Ocaml Language, [5]
  • [GIH] P. Hudak, J. Peterson, J. Fasel, A Gentle Introduction to Haskell, [6]
  • [RWH] B. O'Sullivan, D. Stewart, J. Goerzen, Real World Haskell, O'Reilly 2008, [7]

Wytyczne dotyczące sposobu prowadzenia ćwiczeń

Propozycje zadań egzaminacyjnych

Przykładowe tematy programów zaliczeniowych

Podziękowania

Niniejsze materiały powstały na podstawie notatek do prowadzonych przeze mnie, na przestrzeni kilku lat, wykładów z Programowania funkcyjnego, oraz ze Wstępu do programowania i Metod programowania (w ramach potoku funkcyjnego). Chciałbym gorąco podziękować moim kolegom, którzy w tym czasie prowadzili ćwiczenia z tych przedmiotów, a w szczególności: Jackowi Chrząszczowi, Grzegorzowi Grudzińskiemu i Mikołajowi Konarskiemu. Ich uwagi miały wpływ na postać prowadzonych zajęć, a więc i również na te materiały. W szczególności część zamieszczonych tu zadań pochodzi od nich.