Algorytmy i struktury danych/Wyszukiwanie
Wyszukiwanie
W niniejszym wykładzie opiszemy podstawowe techniki dotyczące wyszukiwania.
Zajmiemy się również prostymi strukturami słownikowymi, które oprócz
wyszukiwania, umożliwiają dodawanie i usuwanie elementów.
Wyszukiwanie liniowe
TODO
function Szukaj(x, A[1..n]) begin for i:=1 to n do if A[i]=x return i; return brak poszukiwanego elementu; end
Wyszukiwanie binarne
TODO
function WyszukiwanieBinarne(x, A[1..n]) { zakładamy, że tablica A, jest uporządkowana rosnąco } begin l:=1;r:=n; while (l<=r) do begin m:=(l+r) div 2; if (A[m]<x) then l:=m+1 else if (A[m]>x) then r:=m-1 else return m; { ponieważ A[m]=x } end; return brak poszukiwanego elementu; end;
Drzewa poszukiwań binarnych
Drzewa poszukiwań binarnych, to zwykłe drzewa binarne, których klucze spełniają następujące własności:
Dla dowolnego węzła x:
- wszystkie klucze w lewym poddrzewie węzła x, mają wartości mniejsze niż klucz węzła x,
- wszystkie klucze w lewym poddrzewie węzła x, mają wartości większe lub równe niż klucz węzła x.
TODO -- przykładowe drzewo
Dodatkowe wymaganie dotyczące kluczy, umożliwia nam efektywne wszyskiwanie elementów w drzewie.
function Szukaj(wezel, klucz) if (wezel==nil) return BRAK ELEMENTU if (wezel.klucz=klucz) then return ELEMENT ISTNIEJE else if (klucz < wezel.klucz) then return Szukaj(wezel.lewePoddrzewo, klucz) else if (klucz > wezel.klucz) then return Szukaj(wezel.prawPoddrzewo, klucz) end;
Wstawianie do drzewa jest bardzo zbliżone do wyszukiwania, musimy przejść po drzewie (rozpoczynająć w korzeniu) aby odnaleźć wolne miejsce w którym możemy dodać nową wartość.
procedure Dodaj(wezel, klucz) if (klucz < wezel.klucz) then if wezel.lewePoddrzewo=nil then utwórz nowy węzeł z wartością klucz wskaźnik do nowego węzła zapisujemy w wezel.lewePoddrzewo else Dodaj(wezel.lewePoddrzewo, klucz) else if (klucz >= wezel.klucz) then if wezel.prawePoddrzewo=nil then utwórz nowy węzeł z wartością klucz wskaźnik do nowego węzła zapisujemy w wezel.prawePoddrzewo else Dodaj(wezel.prawePoddrzewo, klucz) end;
Możemu również usuwać wartości z drzewa, niestety ta operacja jest bardziej skomplikowana.
procedure Usun(wezel, klucz) if (klucz < wezel.klucz) then Usun(wezel.lewePoddrzewo, klucz) else if (klucz > wezel.klucz) then Usun(wezel.prawePoddrzewo, klucz) else begin { klucz = wezel.klucz jeśli wezel jest liściem, to: { usuń wezel z drzewa } UsunProstyPrzypadek(wezel) wpp. * jeśli wezel.lewePoddrzewo <> nil, to: niech $x$ oznacza skrajnie prawy węzeł w poddrzewie wezel.lewePoddrzewo wezel.klucz:=x.klucz; UsunProstyPrzypadek(x); * wpp. analogiczne postępowanie dla wezel.prawPoddrzewo (jednak poszukujemy węzła na skrajnie lewej ścieżce) end
Procedura UsunProstyPrzypadek oznacza usuwanie z drzewa węzła, który ma co najwyżej jednego syna.
procedure UsunProstyPrzypadek(wezel) poddrzewo:=nil; ojciec:=wezel.ojciec; if (wezel.lewePoddrzewo) then poddrzewo:=wezel.lewePoddrzewo; else poddrzewo:=wezel.prawePoddrzewo; if (ojeciec=nil) then korzen:=poddrzewo; else if ojciec.lewePoddrzewo=wezel then { węzeł jest lewym synem } ojciec.lewePoddrzewo:=podrzewo; else { węzeł jest prawym synem } ojciec.prawePoddrzewo:=podrzewo;
Haszowanie
TODO