Zaawansowane algorytmy i struktury danych/Wykład 12
Abstrakt
W ramach tego wykładu przedstawimy dwa algorytmy obrazujące wykorzystanie dwóch technik konstrukcji algorytmów geometrycznych. Do konstrukcji algorytmu sprawdzającego, czy w zbiorze odcinków istnieją dwa przecinające się, użyjemy techniki zamiatania. Natomiast do konstrukcji algorytmu wyznaczającego najmniejszą odległość w zbiorze punktów użyjemy techniki dziel i zwyciężaj.
Przecinanie się zbioru odcinków
Problem jaki nas będzie interesował, to problem przecinania się zbioru odcinków, w którym mamy za zadanie sprawdzić, czy w danym zbiorze odcinków istnieją dwa odcinki, które się przecinają. Wykorzystamy tutaj algorytm sprawdzania, czy para odcinków się przecina zaprezentowany na poprzednim wykładzie (zobacz).
W celu uproszczenia prezentacji idei algorytmu poczynimy dwa upraszczające założenia. Po pierwsze załóżmy, że żaden z odcinków nie jest pionowy. Po drugie załóżmy, że żadne trzy odcinki nie przecinają się w jednym punkcie. Algorytm ten może być prosto zmieniony, tak aby działał bez tych założeń. Zadanie 1 i Zadanie 2 do tego wykładu polega na pokazaniu tej modyfikacji. Jednak nie zawsze jest tak prosto. Bardzo często największym kłopotem w dowiedzeniu poprawności działania algorytmu geometrycznego jest poradzenie sobie ze wszystkimi szczególnymi i brzegowymi przypadkami.
Ponieważ założyliśmy, że w zbiorze nie ma odcinków pionowych, to każdy z odcinków może przecinać miotłę w co najwyżej jednym punkcie. Dlatego dla każdego położenia miotły możemy uporządkować odcinki przecinające ją zgodnie z kolejnością przecięć. Niech i będą dwoma odcinakami. Powiemy, że są one porównywalne w jeżeli miotła umieszczona w przecina je obydwa. Mówimy, że jest powyżej w , i oznaczamy , jeżeli i są porównywalne w oraz przecięcie z miotłą w jest wyżej niż przecięcie z z tą miotłą.
Ćwiczenie
Pokaż jak sprawdzić, używając technik z poprzedniego wykładu, czy dwa odcinki i są porównywalne w ?
Ćwiczenie
Pokaż jak sprawdzić, używając technik z poprzedniego wykładu, czy dla dwóch porównywalnych nie przecinających się odcinków i zachodzi ?
Dla każdego porządek jest porządkiem całkowitym na odcinkach przecinających miotłę w . Jednak porządek ten może być różny dla różnych ponieważ:
- dla różnych położeń miotły różne odcinki ją przecinają,
- jeżeli odcinki się przecinają, to ich kolejność po obydwu stronach przecięcia jest różna.
Co więcej, ponieważ zakładamy, że żadne trzy odcinki nie przecinają się w tym samym punkcie, to dla każdej pary przecinających się odcinków i musi istnieć takie położenie miotły , dla którego i będą kolejne w porządku . Tę własność właśnie wykorzystamy w algorytmie, który za chwilę skonstruujemy.
Algorytm
Będziemy przechowywać informację o porządku na odcinkach aktualnie przecinających miotłę w strukturze , pozwalającej na wykonanie następujących operacji:
- WSTAW - wstawia odcinek do porządku ,
- USUŃ - usuwa odcinek z porządku ,
- POPRZEDNI - zwraca odcinek przed w porządku ,
- NASTĘPNY - zwraca odcinek po w porządku .
Jeżeli zaimplementujemy tę strukturę z użyciem zrównoważonych drzew wyszukiwania, to operacje te będziemy mogli zrealizować w czasie , gdzie to całkowita liczba odcinków. Poniższy algorytm zwraca wtedy i tylko wtedy, gdy zbiór przekazany jako argument zawiera parę przecinających się odcinków.
Algorytm sprawdza, w zbiorze istnieją dwa przecinające się odcinki
ZBIÓR-ODCINKÓW-SIĘ-PRZECINA 1 2 niech będzie posortowanym zbiorem końców odcinków z od lewej do prawej 3 foreach do 4 begin 5 if to lewy koniec odcinka then 6 begin 7 WSTAW 8 POPRZEDNI 9 NASTĘPNY 10 if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle s_p \neq NIL \mbox{ \bf i }} ODCINKI-SIĘ-PRZECINAJĄ then return 11 if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle s_n \neq NIL \mbox{ \bf i }} ODCINKI-SIĘ-PRZECINAJĄ then return 12 end 13 if to prawy koniec odcinka then 14 begin 15 POPRZEDNI 16 NASTĘPNY 17 if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle s_p \neq NIL \mbox{ \bf i } s_n \neq NIL \mbox{ \bf i }} ODCINKI-SIĘ-PRZECINAJĄ then return 18 USUŃ 19 end 20 end 21 return
Następująca animacja przedstawia działania tego algorytmu.
Twierdzenie 1
Dowód
Załóżmy, że w jest co najmniej jedno przecięcie. Niech będzie tym najbardziej na lewo spośród nich. Niech i będą odcinkami przecinającymi się w . Ponieważ po lewej stronie nie ma żadnych przecięć, to porządek przechowywany w jest poprawny do momentu przekroczenia . Jak zauważyliśmy poprzednio, istnieje takie położenie miotły, dla którego i są kolejne w porządku . Co więcej, istnieje takie , że miotła w jest na lewo od . Takie istnieje, ponieważ założyliśmy, że trzy odcinki nie przecinają się w jednym punkcie. W takim razie widzimy, że w porządek w poprawnie reprezentuje porządek . Odcinki i mogły się stać kolejne w :
Algorytm ten działa w czasie gdyż na jego czas działania składa się:
- wykonanie linii 2 w czasie ,
- wykonanie pętli foreach w liniach 4-20 w całkowitym czasie - w każdym obrocie pętli wywoływana jest stała liczba operacji na strukturze .
Najmniej odległa para punktów
Będziemy się teraz zajmować problemem znalezienia najmniej odległej pary punktów w zbiorze , gdzie . Interesować nas tutaj będzie odległość euklidesowa, którą dla punktów , oznaczamy przez , oraz definiujemy jako:
Dwa punkty w zbiorze mogą mieć te same współrzędne. W takim przypadku odległość między nimi wynosi . Informacja o najbliższej parze punktów może być przydatna w wypadku, gdy chcemy wykrywać kolizję między obiektami np. w systemach kontroli ruchu. Wyznaczając wszystkie odległości między parami punktów, możemy ten problem rozwiązać w czasie . Pokażemy teraz, jak wykorzystując technikę dziel i zwyciężaj problem ten można rozwiązać w czasie .
Algorytm
W celu uniknięcia wielokrotnego sortowania punktów w wywołaniach rekurencyjnych, wykorzystamy dwie tablice i , które zawierały będą wszystkie punkty z posortowane odpowiednio po 'owej współrzędnej i 'owej współrzędnej. Jeżeli podzielimy zbiór na dwie części: i , to odpowiednie tablice i , zawierające posortowane elementy z i można wyznaczyć w czasie . Musimy po prostu, przeglądając tablicę oraz , kopiować elementy w napotkanej kolejności do mniejszych tablic.
Algorytm znajduje najmniejszą odległość między parą punktów w
NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA 1 if then return 2 if then return 3 korzystając z tablicy znajdź pionową prostą taką, że po jej lewej i prawej stronie jest punktów 4 niech i to będą punkty odpowiednio po lewej i prawej stronie 5 wyznacz tablice oraz 6 NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA 7 NAJMNIEJ-ODLEGŁA-PARA 8 9 niech będzie tablicą po usunięciu z niej punktów odległych od o więcej niż 10 for to do 11 for to do 12 if then 13 return
Działanie tej procedury przedstawione jest na poniższej animacji.
Nie wliczając wywołań rekurencyjnych, procedura ta działa w czasie liniowym. Zakładając, że , otrzymujemy równanie rekurencyjne na czas działania w postaci
którego rozwiązaniem jest . Zauważmy, że czas potrzebny na posortowanie po raz pierwszy tablic i także wynosi . Całkowity czas potrzebny na znalezienie najmniejszej odległości między parą punktów w -elementowym zbiorze wynosi więc .
Twierdzenie 2
Dowód
Rozważmy teraz prostokąt rozmiaru ułożony centralnie na linii . W prostokącie tym może znajdować się co najwyżej punktów z i , gdyż odległość między nimi jest co najmniej . Zauważmy, że punktów mieszczących się w tym prostokącie znajdujących się poniżej danego punktu jest co najwyżej 7 (zobacz rysunek poniżej).
