Dopiski

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 01:10, 27 mar 2008 autorstwa Janusz (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Dalsze uwagi o widoczności, klasach i dziedziczeniu

Już wiemy jak wyglądają klasy, wiemy też jaką mają strukturę. Przyjrzymy się teraz nieco dokładniej ich budowie, głębiej wnikając w rozwiązania przyjęte w Javie. Ale nie zapominajmy, że o najważniejszym - o przeznaczeniu klas. Są one narzędziem do wyrażania abstrakcji pojęć występujących w implementowanym (opisywanym) systemie. Udostępniane przez klasę metody stanowią jej interfejs<ref>Słowo interfejs zostało tu użyte w szeroko rozumianym sensie informatycznym, a nie jako jeden z elemnentów składni Javy.</ref> oferowany reszcie tworzonego systemu. Mówimy o kontrakcie pomiędzy klasą a resztą systemu. Omawiane tu narzędzia pozwalają lepiej ów kontrakt wyrażać i realizować, ale nie zmieniają w zasadniczy sposób naszego rozumienia pojęcia klasy.

Deklarując klasę możemy podać trzy rodzaje jej składników:

  • pola
  • metody
  • zagnieżdżone klasy i interfejsy

Deklarację klasy możemy poprzedzić tzw. modyfikatorami. Kolejność podawania modyfikatorów jest bez znaczenia.