MIMINF:Wstęp do programowania (potok funkcyjny)
Z Studia Informatyczne
Forma zajęć
Wykład (60 godzin) + ćwiczenia (60 godzin) + laboratorium (30 godzin)
Opis
Jest to podstawowy przedmiot wprowadzający w dziedzinę informatyki. Poświęcony jest on głównie programowaniu i podstawom tworzenia algorytmów. Kurs obejmuje:
- podstawowe pojęcia, takie jak: algorytm, program, specyfikacja, weryfikacja,
- zasady projektowania i tworzenia algorytmów: zasady abstrakcji, dekompozycji problemów,
- podstawy wnioskowania o programach: weryfikacja programów, analiza złożoności programów,
- podstawowe struktury danych,
- techniki tworzenia algorytmów: dziel i zwyciężaj, programowanie zachłanne, dynamiczne i przeszukiwanie z nawrotami.
Całości towarzyszy nauka wybranego funkcyjnego języka programowania (Ocaml).
Sylabus
Autor
- Marcin Kubica — Uniwersytet Warszawski, Instytut Informatyki
Zawartość
- Pojęcie algorytmu:
- historia powstania pojęcia algorytmu,
- bliższe spojrzenie na przykładowy algorytm (rozwiązywanie równań kwadratowych metodą Al-Chuwarizmiego),
- przykłady algorytmów i języków programowania w otaczającym nas Świecie,
- pojęcie dziedziny algorytmicznej.
- Podstawy języka programowania:
- sposób opisu składni języka programowania -- formalizm Backusa-Naura (wariant gramatyk bezkontekstowych dostosowany do praktycznych zastosowań),
- przyrostowy tryb pracy kompilatora,
- wyrażenia i sposób ich obliczania,
- wartości logiczne i wyrażenia warunkowe if-then-else,
- definicje procedur:
- -abstrakcja,
- procedury rekurencyjne,
- rekurencja ogonowa,
- definicje lokalne.
- Dekompozycja problemu, specyfikacja i weryfikacja programów funkcyjnych:
- warunek początkowy i końcowy,
- zasady dowodzenia poprawności,
- dowodzenie poprawności procedur rekurencyjnych:
- poprawność pełna i częściowa, własność stopu,
- funkcja miary dla wywołań rekurencyjnych,
- przykłady weryfikacji.
- Typy danych:
- proste typy wbudowane,
- konstruktory i wzorce,
- produkty kartezjańskie,
- listy,
- deklaracje typów,
- rekordy,
- typy wariantowe (drzewa),
- wyjątki.
- Budowanie abstrakcji za pomocą danych:
- .......
- Procedury wyższych rzędów:
- przykłady,
- procedury wyższych rzędów i listy,
- zastosowania procedur wyższych rzędów.
Poniżej under construction
- Zmienne i wyrażenia:
- typ zmiennej i wartościowanie zmiennych
- wyrażenia arytmetyczne i logiczne: składnia i semantyka
- Instrukcje while-programów:
- pusta, przypisania, warunkowa, iteracji, wyboru, czytania, pisania, wywołania procedury
- składnia i semantyka powyższych instrukcji
- obliczenia skończone i nieskończone
- błędy obliczeń
- przykłady algorytmów
- Asercje w programach i niezmienniki pętli:
- formuły Hoare'a
- uzasadnianie poprawności programów
- własność stopu i metody jej dowodzenia
- Typy danych:
- tablice
- rekordy
- zbiory
- pliki
- typy wyliczeniowe i okrojone
- typy wskaźnikowe
- Pliki:
- pliki o dostępie bezpośrednim
- pliki tekstowe
- Funkcje i procedury:
- składnia i semantyka
- sposoby przekazywania parametrów: przez wartość i przez zmienną
- widoczność zmiennych w zagnieżdżonych procedurach
- Miary złożoności algorytmów:
- koszty algorytmu: czasowy i pamięciowy, pesymistyczny i średni
- rozmiar danych
- przykłady wyznaczania kosztów
- koszt zamortyzowany
- Rekurencja:
- rekurencyjne wyrażanie pojęć
- zastosowania i implementacja
- dowodzenie poprawności procedur rekurencyjnych
- Programowanie z nawrotami:
- przeszukiwanie pełnej przestrzeni stanów
- ucinanie rekursji
- Metoda dziel i rządź:
- metoda inkrementacyjna
- podział binarny
- Dynamiczne struktury danych:
- typy wskaźnikowe
- wskaźnikowa realizacja list
- podstawowe operacje na listach
- listy jednokierunkowe, dwukierunkowe i cykliczne
- atrapy i strażnicy
- Liniowe struktury danych: stosy i kolejki:
- implementacja tablicowa i listowa
- implementacja grafu za pomocą list sąsiedztwa
- algorytmy DFS i BFS
- Drzewa:
- implementacja drzew dowolnego rzędu
- drzewa binarne
- obiegi drzew
- konwersja wyrażeń z postaci infiksowej na prefiksową i postfiksową (ONP)
- Programowanie zachłanne:
- algorytm Huffmana
- Metoda spamiętywania:
- programowanie dynamiczne
- problem plecakowy
- optymalne mnożenie wielu macierzy
Literatura
- S.Alagić, M.Arbib, Projektowanie programów poprawnych i dobrze zbudowanych, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 1982
- L. Banachowski, A.Kreczmar, Elementy analizy algorytmów, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 1987
- T.H.Cormen, Ch.E.Leiserson, R.L.Rivest, Wprowadzenie do algorytmiki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
- D.E.Knuth, Sztuka programowania komputerów tom 3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002.
- N.Wirth, Wstęp do programowania systematycznego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 1999.
- N.Wirth, Algorytmy+Struktury danych=Programy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2001.