Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 8: Funkcje tworzące w zliczaniu obiektów kombinatorycznych

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Zliczanie obiektów

Ćwiczenie 1

Na ile sposobów można rozmienić 1zł używając jedynie monet: 5gr, 10gr, 20gr, 50gr.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Niech fn,k,(l) będzie liczbą podziałów liczby n na sumę składników nie większych od l , przy czym składników o tej samej wartości jest co najwyżej k . Pokaż, że dla ustalonego k funkcja tworząca ciągu fn,k,(l) , wyraża się wzorem


Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \sum_{n=0}^{\infty}f_{n,k,\left( l \right)}x^n &=\prod_{j=1}^{l}\frac{1-x^{j\left( k+1 \right)}}{1-x^j}\\ &=\left( 1+x+\ldots+x^k \right)\cdot\ldots\cdot\left( 1+x^l+\ldots+x^{lk} \right). \endaligned}


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

Niech fn,k będzie liczbą podziałów liczby n na składniki wykorzystujących co najwyżej k składników o tej samej wartości. Pokaż, że dla ustalonego k funkcja tworząca ciągu fn,k , wyraża się wzorem


n=0fn,kxn=j=11xj(k+1)1xj=(1+x++xk)(1+x2++x2k).


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4

Używając funkcji tworzących pokaż, że liczba podziałów liczby n składająca się z liczb nieparzystych jest równa liczbie podziałów n na różne składniki.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Policz ile jest drzew binarnych o n węzłach, a ile o szerokości nie większej niż n .

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6

Będziemy poruszać się po punktach zbioru 2 w ten sposób, że w jednym ruchu z punktu (a,b) można się przejść jedynie do (a+1,b) lub (a,b+1) , czyli możliwy jest ruch w "prawo" o 1 lub w "górę" o 1 . Policz na ile sposobów można przejść z punktu (0,0) do punktu (n,n) poruszając się zgodnie z powyższymi zasadami jedynie po punktach ze zbioru {(a,b)2: ab} .

Wskazówka
Rozwiązanie

Niech

  • Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathscr{P}_n } będzie rodziną ścieżek z punktu (0,0) do punktu (n,n) przechodzących poniżej prostej opisanej funkcją f(x)=x, czyli zawierających punkty ze zbioru {(a,b): ab} ,
  • Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle c_n=\left\vert \mathscr{P}_n \right\vert } będzie szukaną liczbą ścieżek.

Dla ścieżki Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle P\in\mathscr{P}_n } niech (k,k) będzie pierwszym punktem prostej f(x)=x na ścieżce P .

Oznacza to, że odwiedzone pozycje pomiędzy punktami (0,0) oraz (k,k) były poniżej prostej g(x)=x1 . Ścieżkę P można więc rozłożyć na dwie ścieżki:

  • ścieżkę P1 z punktu (1,0) do (k,k1) poniżej prostej g(x)=x1 , oraz
  • ścieżkę P2 z punktu (k,k) do (n,n) poniżej prostej f(x)=x .

Z kolei para (P1,P2) jednoznacznie wyznacza ścieżkę P . Rodzina Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathscr{P}_{n,k}\subseteq\mathscr{P}_n } ścieżek, na których punkt (k,k) jest pierwszym spotkaniem z prostą f(x)=x jest więc równoliczna z produktem Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathscr{P}_{k-1}\times\mathscr{P}_{n-k} } . Zachodzi więc


Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\vert \mathscr{P}_{n,k} \right\vert=\left\vert \mathscr{P}_{k-1} \right\vert\cdot\left\vert \mathscr{P}_{n-k} \right\vert. }


Ponieważ zbiór ścieżek z (0,0) do (n,n) jest rozłączną sumą Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathscr{P}_n=\mathscr{P}_{n,1}\cup\mathscr{P}_{n,2}\cup\ldots\cup\mathscr{P}_{n,n} } , to


Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \left\lbrace \aligned c_0&=1,\\ c_n&=c_{n-1}c_0 + c_{n-2}c_1 + \ldots + c_0c_{n-1},\quad\textrm{dla}\ n>1. \endaligned \right. }


A zatem ciąg cn przedstawia kolejne liczby Catalana, czyli szukana liczba ścieżek z (0,0) do (n,n) , to


Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\vert \mathscr{P}_n \right\vert=c_n=\frac{1}{n+1}{2n \choose n}. }


Ćwiczenie 7

Policz ile jest słów złożonych z liter a,b,c o długości n , w których nie występuje podsłowo ab .

Wskazówka
Rozwiązanie