MIMINF:Architektura komputerów i sieci

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Forma zajęć

wykład (30 godzin)

Opis

Strukturą, budowa i zasady działania współczesnych komputerów i sieci komputerowych.

Sylabus

Autor

  • Marcin Peczarski — Uniwersytet Warszawski, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki, Uniwersytet Warszawski

Wymagania wstępne

  • Wstęp do programowania

Zawartość

  • Podstawy techniki cyfrowej
    • Logika dwuwartościowa, poziomy logiczne, logika dodatnia, logika ujemna.
    • Podstawowe bramki logiczne: AND, OR, NOT, NAND, NOR, EX-OR, EX-NOR.
    • Pomocnicze układy cyfrowe: bramka transmisyjna, bufor trójstanowy, bramka Schmidta.
    • Prawa de Morgana dla bramek - "przepychanie kółeczek".
    • Układy kombinacyjne.
      • Twierdzenie, że każdy układ kombinacyjny można zbudować tylko z bramek NAND lub tylko z bramek NOR.
      • Przykłady układów kombinacyjnych: sumator, multiplekser, demultiplekser.
    • Układy sekwencyjne.
      • Przykłady układów sekwencyjnych: przerzutniki, rejestry.
    • Technologie wytwarzania układów cyfrowych.
    • Ograniczenia technologiczne: fan-in, fan-out, czas propagacji, margines zakłóceń, rodzaje zależności mocy przełączania od częstotliwoœci przełączania.
    • Prawo Moore'a.
    • Układy wrażliwe na ładunki elektrostatyczne.
  • Architektura komputera
    • Model von Neumanna, architektura harwardzka.
    • Jednostka arytmetyczno logiczna.
    • Sterowanie, mikrokod.
    • Reprezentacja danych: kod U2, arytmetyka zmiennopozycyjna IEEE-754, ASCII, EBCDIC, itp.
    • Maszyny little-endian, big-endian, bi-endian.
    • Długość słowa - maszyny 8, 16, 32, 64 bitowe.
      • Co tak naprawdę w informatyce oznaczają przedroski kilo, mega, giga.
    • Mikroprocesor.
      • Cykl rozkazowy, cykl procesora, cykl zegara.
      • Metody zwiększania wydajności: zwiększanie czestotliwości taktowania - problemy z chłodzeniem, przetwarzanie potokowe.
      • Architektura superskalarna, architektura wektorowa.
      • Zależności danych i sterowania przy przetwarzaniu potokowym.
      • Procesory z bardzo długim słowem instrukcji (VLIW).
      • Rejestry, typy instrukcji, tryby adresowania pamięci, przestrzeń adresowa.
      • Architektury CISC i RISC - czy to nadal obowiązuje?
    • Pamięci.
      • Pamięci nieulotne: ROM, PROM, EPROM, EEPROM, FLASH.
      • Pamięci o dostępie swobodnym RAM: statyczne SRAM; dynamiczne DRAM; dynamiczne asynchroniczne np. EDO-RAM; dynamiczne synchroniczne SDRAM, DDR-RAM, Rambus.
      • Pamięci podręczne: skojarzeniowość, algorytmy pracy, problem zgodności pamięci podręcznych w systemach wieloprocesorowych.
    • Mikroprecesor, cd.
      • Szyny systemowe.
      • System przerwań.
      • Sprzętowe wsparcie dla systemów operacyjnych: segmentacja i stronicowanie,

poziomy pracy/ochrony, instrukcje uprzywilejowane, wyjątki, wywoływanie usług systemu operacyjnego.

      • Adresowanie urządzeń wejścia/wyjścia, przerwania sprzętowe, transmisja procesorowa PIO, DMA.
      • Sterowniki urządzeń.
    • Pamięci masowe.
      • Dyski magnetyczne, optyczne, magneto-optyczne, dyskietki, roboty taœmowe, pamięci flash.
      • Macierze RAID, Storage Area Network.
      • Interfejsy: SCSI, ATA, SATA.
    • Interfejsy szeregowe: RS-232, USB, FireWire, iLink, IEEE-1394, Fibre Channel, Blutooth, DVI, HDMI (do wyboru w zależności od pozostałego czasu).
      • Inne urządzenia peryferyjne: monitory, modemy, itp. (do wyboru w zależności od pozostałego czasu).
  • Sieci komputerowe
    • Sieci lokalne i rozległe.
      • Model warstwowy - teoria i praktyka.
      • Model warstwowy Internetu.
      • Struktura Internetu: sieci fizyczne, rutery, systemy autonomiczne, sieci prywatne.
      • Organizacje zajmujące się standaryzacją, dokumenty RFC.
    • Warstwa fizyczna.
      • Transmisja przewodowa i bezprzewodowa.
      • Charakterystyki różnych mediów: światłowód wielomodowy i jednomodowy, kabel koncentryczny, skrętka, fale radiowe.
      • Podstawy Ethernetu, xDSL, Wi-Fi, SDH/SONET.
    • Adresy IP, maska podsieci, adresowanie klasowe i bezklasowe.
      • Podstawowe usługi dostarczania danych w intersieciach: zawodne pakietowe IP i UDP, niezawodna strumieniowa TCP.
      • Przyszłość IP - IPv6.
    • Przegląd podstawowych usług sieciowych i programów (linuksowych): telnet, ssh, ftp, scp, http(s), snmp, pop3, dns (dig), icmp (ping, traceroute), ifconfig.


Literatura

  • D.E. Comer, Sieci komputerowe i intersieci, WNT 2003.
  • W. Stallings, Organizacja i architektura systemu komputerowego, WNT 2004.