Zpo-6-wyk-Slajd38

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 11:10, 17 paź 2006 autorstwa Bwalter (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

State/Strategy: struktura

State/Strategy: struktura


W przypadku wzorca State centralnym obiektem jest Context. Jego metody wywoływane przez klientów delegują żądania do skojarzonego z nim relacją kompozycji obiektu typu State, reprezentującego jego stan. Metody obiektu State są polimorficzne, czyli wraz ze zmianą tego obiektu zmienia się też ich funkcjonalność. W ten sposób, gdy zachodzi zmiana skojarzonego z obiektem Context obiektu State, zmieniają się też zachowanie metod kontekstu. Pozornie zatem obiekt Context zmienia klasę, do której należy.

Wzorzec Strategy stosuje podobne rozwiązanie, tylko na nieco większą skalę. Obiekt Context realizuje pewien algorytm, którego poszczególne kroki mogą zmieniać się w zależności od wyboru konkretnego algorytmu. Z obiektem tym skojarzony jest (także za pomocą kompozycji) obiekt algorytmu, którego metody implementują zmieniające się kroki. Zmiana obiektu algorytmu powoduje zmianę zachowania obiektu Context.

W obu przypadkach najważniejszą zaletą jest możliwość zmiany skojarzonego obiektu (stanu lub algorytmu) w trakcie działania programu, bez potrzeby jego rekompilacji.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>