Metody realizacji języków programowania/MRJP Wykład 10

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Wyjątki

  • Pojęcie wyjątek oznacza błąd (nietypową, niepożądaną

sytuację).

  • Obsługa wyjątków oznacza reakcję programu na wykryte błędy.
  • Funkcja, która napotkała problem zgłasza (rzuca)

wyjątek.

  • Wyjątek jest przekazywany do miejsca wywołania funkcji, gdzie

może być wyłapany i obsłużony albo przekazany wyżej. Innymi słowy poszukiwania bloku obsługi wyjątku dokonywane są połańcuchu DL.

  • Przy wychodzeniu z funkcji i bloków usuwane są obiekty automatyczne.


Składnia

Dla ustalenia uwagi przyjmiemy składnię C++ (składnia Jav y jest w tej kwestii bardzo podobna) Zgłoszenie wyjątku:

 throw <wyrażenie>

Obsługa wyjątków:

 try {
   <instrukcje>
 } catch(<parametr 1>) {
   <obsługa wyjątku 1>
 //...
 } catch(<parametr n>) {
   <obsługa wyjątku n>
 }


Semantyka

  • Gdy któraś z instrukcji w części try przekazała

wyjątek, przerywamy wykonanie tego ciągu i szukamy catch z odpowiednim parametrem.

  • Jeśli znajdziemy, to wykonujemy obsługę tego wyjątku, a po jej

zakończeniu instrukcje po wszystkich blokach catch.

  • Jeśli nie znajdziemy, przechodzimy do miejsca wywołania

(usuwając obiekty automatyczne bieżącej funkcji) i kontynuujemy poszukiwanie.

  • Jeśli nie znajdziemy w żadnej z aktywnych funkcji, wykonanie

programu zostanie przerwane.

Implementacja obsługi wyjątków

Obsługę wyjątków można zrealizować na wiele różnych sposobów. Bardzo istotne jest jednak to, aby narzut (dodatkowy czas wykonania programu i zużyta pamięć) przy normalnym (tj. bez wystąpienia wyjątków) wykonaniu programu był minimalny, a w miarę możności zerowy. Z tego punktu widzenia realizacje wymagające wykonania dodatkowych czynności na początku i końcu bloku try można uznać za nieefektywne.

Bliższe spojrzenie na semantykę wyjątków, ujawnia, że w momencie zgłoszenia wyjątku muszą zostać wykonane następujące czynności:

  • stwierdzenie, czy nastąpiło ono wewnątrz bloku try
  • identyfikacja odpowiednich bloków try - moze być więcej niż jeden, np.
try {
  f();
  try {
    g(); // tu wyjątek
  }
  catch E1 { ... }
catch E2 { ... }
  • rozpoznanie typu zgłoszonego wyjątku
  • próba dopasowania do typu wyjątku jednego z bloków catch
  • w wypadku powodzenia wykonanie tego bloku
  • w przeciwnym wypadku przekazanie wyjątku w górę DL