Zio-09-wyk-Slajd4

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 13:53, 8 wrz 2006 autorstwa MOchodek (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Wprowadzenie(1)

Wprowadzenie(1)


Tworzenie „udanego oprogramowania” jest dziś więc trudniejsze niż kiedykolwiek. Oprogramowanie jest wszechobecne i trudno jest znaleźć urządzenie, które jest go pozbawione, a bez którego każdy z nas mógłby się bez trudu obejść. Nie chodzi tu oczywiście o tradycyjnie komputery, ale o sprzęt gospodarstwa domowego (np. pralki, kuchenki, zmywarki), czy samochody. Kiedyś anegdotyczne, ale dziś jak najbardziej poważne są porady użytkowników niektórych modeli samochodów, którzy sugerują aktualizację oprogramowania komputera pokładowego w celu zmniejszenia zużycia paliwa, czy usunięcia nieprawidłowego zachowania się auta w przypadku gwałtownego przyspieszenia. Naprawa niemal każdego urządzenia w serwisie rozpoczyna się od podłączenia jego elektroniki do komputera serwisowego, który diagnozuje usterkę.

Sytuacja ta stawia twórców oprogramowania w wyjątkowo trudnej pozycji. W początkach rozwoju informatyki oprogramowanie było pisane i wykorzystywane przez jego autorów: naukowców i inżynierów. W konsekwencji usterki i błędy często nie były zgłaszane, bo użytkownicy, albo byli ich świadomi i potrafili je „obejść”, albo własnoręcznie je usuwali.

Obecnie, grono użytkowników oprogramowania jest bardzo szerokie i coraz bardziej wymagające. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, ale i także możliwości, które może im zaoferować tworzone przez programistów oprogramowanie. Nakłada to na twórców programów obowiązek szczegółowej analizy potrzeb i oczekiwań użytkowników, ale również starannego tworzenia oprogramowania, jako produktu, bo skala wykorzystywania i krytyczne obszary zastosowania mogą powodować bardzo poważne konsekwencje.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>