Zio-09-wyk-Slajd15
Z Studia Informatyczne
Standard ISO 9126(1)
Nieco inne podejście zaproponował Ian Sommerville w swojej książce z 1982 roku „Software Engineering”. Podzielił on wymagania pozafunkcjonalne na trzy grupy:
- Wymagania Organizacyjne, będące konsekwencją polityk i procedur organizacyjnych przyjętych w firmie rozwijającej oprogramowanie. Przykładami wymagań organizacyjnych mogą być wymagania dotyczące dostarczenia oprogramowania na rynek (jak modele cyklu życia oprogramowania, czy metodyki projektowe), definicje procesu rozwojowego (np. opis procesu testowania, wymagania co do przeglądów, inspekcji, czy audytów), czy standardy (takie jak standard kodowania, zestawy i szablony dokumentacji projektowej, standardy tworzenia instrukcji użytkownika, etc.)
- Wymagania dla Produktu, opisujące własności i sposób zachowania się systemu, takie jak dostępność skrótów klawiaturowych lub standardowego menu (użyteczność), prędkość uruchomienia raportu płacowego, czy nawiązania połączenia z Internetem (wydajność), „apetyt” na zasoby komputera, takie jak pamięć operacyjna, miejsce na dysku, czy moc obliczeniowa procesora
- Wymagania Zewnętrzne, obejmujące szerokie spektrum wymagań dotyczących czynników niezależnych zarówno od samego systemu, jak i od procesu rozwoju oprogramowania w organizacji. Obejmują między innymi wymagania prawne, dotyczące poufności informacji (np. Ustawa o Ochronie Danych Osobowych), bezpieczeństwa (np. szyfrowanie danych podczas transmisji, czy długość hasła użytkownika), interoperacyjności z systemami zewnętrznymi (w organizacji i poza nią, np. komunikacja z systemem kadrowo płacowym, czy ZUS Płatnik), czy wreszcie wymagania etyczne, stawiane przed aplikacjami przez użytkowników i całe społeczeństwo (np. mechanizmy bezpieczeństwa wbudowane w system kontroli broni, czy aparaturę medyczną)