Sw3.6-m3-1.2-Slajd7

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 10:15, 4 wrz 2006 autorstwa PZakrzewski (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Systemy wbudowane(6)

Systemy wbudowane(6)


Wśród KSS można wyróżnić pewne klasy rozwiązań. Klasyfikacji KSS dokonamy ze względu na dwa główne kryteria. Pierwszym kryterium klasyfikacyjnym niech będzie powiązanie komputera jako urządzenia sterującego z procesem sterowanym. Klasyfikację odniesiemy tylko do takich systemów, w których mamy do czynienia z bezpośrednim połączeniem z procesem sterowanym, czyli do tak zwanych systemów bezpośrednich. Połączenie to jednak może być zrealizowane od strony zbierania i/lub od strony oddziaływania na proces. W przypadku gdy realizowane są tylko pomiary zmiennych procesowych i na tej podstawie określa się stan procesu wówczas mówimy o systemach monitorowania procesu (Monitoring Systems – MS). Wcześniejsze rozwiązania tego typu określano mianem systemu Centralnej Rejestracji i Przetwarzania Danych. Bardzo rozbudowane systemy monitorowania stosuje się w celu zbierania danych ze złożonych doświadczeń i eksperymentów naukowo-badawczych. W popularnych rozwiązaniach systemy monitorowania wykorzystuje się do celów wspomagania operatorów procesów. Zwykle systemy monitorowania występują razem z systemami sterowania automatycznego.

Te ostatnie mają miejsce gdy KSS posiada powiązania zarówno po stronie układu pomiarowo-przetwarzającego jak i po stronie oddziaływania na proces. Wyróżnia się tu zwykle dwie klasy systemów: systemy sterowania bezpośredniego (Direct Digital Control - DDC) oraz systemy sterowania nadrzędnego (Supervisory Control – SPC). Szczegółową charakterystykę tych systemów przedstawimy w dalszej części wykładu.

Trzecią grupę KSS stanowią systemy wbudowane (Embedded Systems – ES), powiązanie integralnie z procesem sterowanym, najczęściej bez możliwości oddzielenia komputerowego systemu sterującego.



<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>