ED-4.2-m02-1.0-Slajd23

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 15:16, 2 wrz 2006 autorstwa ALesniewska (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Reguły asocjacyjne – miary (2)

Reguły asocjacyjne – miary (2)


Wsparcie jest istotną miarą wartościującą daną regułę asocjacyjną, gdyż określa liczbę transakcji w analizowanym zbiorze D, które potwierdzają daną regułę. Odwołując się do przykładu supermarketu, wsparcie reguły określa liczbę klientów, którzy zachowują się zgodnie z daną regułą. Łatwo zauważyć, że miara wsparcia jest symetryczna względem zbiorów stanowiących poprzednik i następnik reguły, to znaczy, jeżeli reguła asocjacyjna posiada w zbiorze D wsparcie s, to takie samo wsparcie w zbiorze D posiada reguła asocjacyjna. Reguły o niewielkim wsparciu są mało reprezentatywne, gdyż opisują zachowanie niewielkiej grupy klientów. Z drugiej strony, reguły o wysokim wsparciu są, najczęściej, mało interesujące dla użytkowników, gdyż ze względu na swoją powszechność są użytkownikom dobrze znane i nie wnoszą niczego nowego do ich wiedzy o świecie. Ufność reguły określa na ile odkryta reguła asocjacyjna jest "pewna"'. Reguły o niskiej ufności są mało wiarygodne, natomiast reguły charakteryzujące się wysoką ufnością są "prawie pewne"'. Miara ufności, w przeciwieństwie do wsparcia, jest asymetryczna względem zbiorów stanowiących poprzednik i następnik reguły w tym sensie, że ufność(X -> Y) <> ufność(Y->X).


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>