Metody realizacji języków programowania/MRJP Wykład 8

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Wprowadzenie

Jeszcze nie ma...

Podstawowe przekształcenia poprawiające kod

Propagacja kopii

Instrukcja postaci X=Y jest instrukcją kopiowania. Naturalne jest zastąpienie wystąpień zmiennej X przez Y.

Przykład:

x = y
a = x + y
b = a + x

Zastępujemy przez:

x = y
a = y + y
b = a + y

Po wykonaniu propagacji kopii, instrukcja kopiująca jest martwym kodem. Ostatecznie otrzymamy:

a = y + y
b = a + y

Eliminacja wspólnych podwyrażeń

Wyrażenie E postaci XopY jest nazywane wspólnym podwyrażeniem jeśli występuje ono w kilku miejscach oraz wartości zmiennych X i Y użytych w kolejnych wystąpieniach E nie zmieniły się po poprzednim obliczeniu E. W takiej sytuacji można zastąpić kolejne wystąpienia E przez wartość wyliczoną za pierwszym razem.

Przykład:

a = 4 * i
b = 4 * i
c = a + b

Drugie wyliczenie 4*i można zastąpić przez b. Przekształcony blok:

a = 4 * i
b = a
c = a + b

Eliminację wspólnych podwyrażeń można stosować

  • lokalnie - gdy przeszukujemy jeden blok bazowy,
  • globalnie - dla całego grafu przepływu (trudniejsze z powodu pętli).

Usuwanie martwego kodu

Zmienną nazywamy żywą w danym miejscu programu, jeżeli jej wartość może zostać użyta. W pozostałych przypadkach nazywamy zmienną martwą w tym miejscu. Analogicznie definiujemy kod martwy, tzn. taki który oblicza wartości bezużyteczne. Na przykład wyliczenie wartości dla zmiennej martwej lub instrukcja postaci

if (false) ...

to kod martwy.

W oczywisty sposób kod martwy usuwamy.

Często kod martwy powstaje po propagacji kopii lub po zwijaniu stałych.

Zwijanie stałych

Jest to proces upraszczania wyrażeń stałych. Przykład:

x = 30 * 2

można zastąpić przez

x = 60

Zwijanie stałych czasem wykonuje się na wcześniejszych etapach kompilacji.


Propagacja stałych

Jest to proces zastępowania wystąpień stałych przez ich wartości. Przykład

x = 60
y = 3 * x

można zastąpić przez

x = 60
y = 3 * 60

i dalej po zwinięciu wartości w drugim przypisaniu otrzymamy

x = 60
y = 180

W wyniku propagacji stałych instrukcja definiująca stałą staje się martwym kodem, który można usunąć w trakcie eliminacji martwego kodu.

Optymalizacja pętli

Wstępniak!

Przemieszczenie kodu

Polega na zmiejszeniu ilości kodu w pętli, przez przemieszczenie obliczeń niezmienniczych przed pętle.

Przykład:

i = 0
do {
   a = 13
   i = i + 1
} while (i < 15) 

przedstawiamy w postaci SSA:

(0) i1 = 0
(1) i2 = ϕ(i1,i3)
(2) a = 13
(3) i3 = i2 + 1
(4) if (i3 < 15) goto (1)

Wyrażeniem niezmienniczym jest instrukcja przypisania w linii (2). Możemy ją przemieścić przed pętlę:

(0) i1 = 0
(1) a = 13
(2) i2 = ϕ(i1,i3)
(3) i3 = i2 + 1
(4) if (i3 < 15) goto (2)

Zmienne indukcyjne

Redukcja mocy