ZAWWW-2st1.2-w11.tresc-1.0-Slajd3
Wzorzec
Pojęcie wzorca występującego w inżynierii i architekturze wprowadził w latach 70-tych XX wieku Ch.Alexander. Na grunt inżynierii oprogramowania ideę wzorców przenieśli w roku 1994 E.Gamma, R.Helm, R.Johnson i J.Vlissides (tak zwana "Banda Czworga", ang. "Gang of Four"). Od tego czasu wzorce projektowe na stałe zagościły w informatyce, a w szczególności w projektowaniu i implementacji aplikacji. Wzorce projektowe nabierają szczególnego znaczenia w kontekście aplikacji internetowych, gdzie wielokrotnie spotykane są te same problemy architektoniczne. Najczęściej wzorzec definiujemy jako trzyczęściową regułę reprezentującą związek między problemem, kontekstem, w którym problem wystąpił, a sprawdzonym rozwiązaniem. Celem wzorca jest wielokrotne użycie pewnego rozwiązania problemu występującego wielokrotnie w tym samym lub podobnym kontekście. Istotne jest rozróżnienie między wzorcem a strategią. Wzorzec to sposób rozwiązania problemu abstrahujący od konkretnej implementacji, natomiast strategia wyraża najczęściej spotykaną implementację wzorca i umożliwia rozszerzanie wzorca. Dla danego wzorca może istnieć wiele równorzędnych strategii implementacji. Mówimy też, że wzorce występują na wyższym poziomie abstrakcji niż strategie.