Systemy mobilne wyklad 9-Slajd9

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 15:33, 28 sie 2006 autorstwa Msobczak (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Pozycje niepewne w sieci miejskiej

Pozycje niepewne w sieci miejskiej


Lokalizacje obiektu mobilnego pomiedzy kolejnymi komunikatami pozycyjnymi mozna w przyblizeniu okreslic, w których moze znajdowac sie obiekt. W tym celu nalezy znac:

  • czas ostatniej znanej pozycji tp ,
  • ostatnia dokladna pozycja pojazdu P
  • maksymalna predkosc

Jesli obiekt porusza sie z maksymalna predkoscia i jego trajektoria jest linia prosta to pozycja po czasie tp bedzie wewnatrz okregu o srodku w punkcie P i promieniu:

r = vm*tp

Punkty na okregu reprezentuja maksymalna odleglosc jaka obiekt moze przebyc w czasie tp . Jesli jego predkosc bedzie mniejsza niz vm lub trajektoria nie bedzie linia prosta to pozycja pojazdu bedzie lezec we wnetrzu tego okregu.


Metoda okregu, stosowana czasami na morzu, polegajaca na estymacji niepewnego polozenia ta figura geometryczna, zupelnie nie zdaje egzaminu w sieciach miejskich, generujac zbyt duzo bledów ilosciowych i jakosciowych, gdzie uzytkownicy korzystaja jedynie z dróg. W miescie trajektoria pojazdu niemal nigdy nie jest linia prosta, chyba ze jedzie sie dlugim odcinkiem prostej drogi. Chcac dojechac z jednego punktu miasta do drugiego nie mozna obrac najkrótszej drogi, jaka jest odcinek laczacy te dwa punkty. Pojazd musi sie poruszac zgodnie z przepisami, co wiaze sie z tym, ze jedzie po ulicach, skreca na skrzyzowaniach i nie moze jechac pod prad ulicami jednokierunkowymi. Po drugie w miescie trudno rozwinac maksymalna predkosc. Nie chodzi tu nawet o maksymalna predkosc pojazdu, lecz o predkosc dozwolona w terenie zabudowanym – 50 km/h. Na ulicach wystepuja tez rózne utrudnienia ruchu: korki zwiazane z godzinami szczytu, awarie. Wszystko to prowadzi do ograniczenia predkosci pojazdu i do tego, ze trudno jest przyjac na stale, do obliczen, jedna jej wartosc. Raczej powinna byc ona dynamicznie zmieniana zgodnie z sytuacja na drodze.

Metoda okregu nie jest zatem dobra dla predykcji polozenia pojazdów w miejskiej sieci ulic. Opracowano metode, która uzywajac danych przestrzennych zapisanych w bazie danych i kilku parametrów wejsciowych pozwala na wyznaczenie zbioru mozliwych lokalizacji uzytkownika w sieci ulic.

Proponowana metoda ma wiele zastosowan praktycznych, którymi sa na przyklad: automatyczne wyznaczanie pozycji blokad w przypadku poscigu w miejskiej sieci dróg, automatyczne przyporzadkowanie pojazdów do zadan oraz dzialania ratownicze.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>