Sr-1-wyk-1.0-Slajd34
Architektury klient-serwer
Rozróżnienie funkcji klienta i serwera może mieć różne przełożenie na implementację. W przypadku komputerów typu mainframe , gdzie całość przetwarzania odbywa się na centralnym serwerze, zadania klienta sprowadzają się jedynie do prezentacji tego, co wyśle serwer. Mówi się w tym przypadku o tzw. cieńkim kliencie (ang. thin client ). Z drugiej jednak strony duża część przetwarzania może zostać przeniesiona z serwera do klienta celem odciążenia tego pierwszego. W takim przypadku mamy do czynienia z grubym lub bogatym klientem (ang. fat/rich client ). Można też rozważać różne rozwiązania pośrednie. Na przedstawionym powyżej rysunku skrajnie po lewej mamy np. architekturę terminalową, gdzie klient realizuje tylko część interfejsu użytkownika (a). W przypadku (b) klient obsługuje w całości interfejs z użytkownikiem. Jeżeli część przetwarzania jest realizowana po stronie klienta, to dostajemy realizację z rys. (c). Przykładem takiej organizacji jest formularz HTML z kodem JavaScript dokonującym wstępnej weryfikacji danych wprowadzanych w przeglądarce. Aplikacja może realizować swoje zadania całkowicie po stronie klienta odwołując się tylko do bazy danych po stronie serwera (d). Przykładem takiej organizacji może być aplet Java pracujący w przeglądarce. W skrajnym przypadku również część danych może być składowana po stronie klienta realizując schemat z rys. (e). Sytuacja taka może mieć miejsce w przypadku aplikacji mobilnych, które mają łączność z serwerem tylko czasowo.
<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>