Ćwiczenia do Modułu 1

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 07:44, 11 lip 2006 autorstwa Chrzaszcz (dyskusja | edycje) (plus czy minus?)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ta strona będzie zawierać podstawowe zadania na tablice.

Zadanie 1 (Flaga polska)

Tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0) wypełniona zerami i jedynkami reprezentuje ciąg N urn w których znajdują się żetony białe (0) i czerwone (1). Należy podać algorytm działania automatu przestawiającego żetony w urnach tak, by najpierw były żetony białe, potem czerwone. Robot może wykonywać dwa rodzaje operacji:

  • Kol(i) - podaje kolor żetonu w i-tej urnie (1 ≤ i ≤ n)
  • Z(i,j) - zamienia żetony z i-tej i j-tej urny (1 ≤ i,j ≤ n)

Uwagi:

  1. Operacja Kol jest bardzo kosztowna, więc zależy nam na tym by kolor każdego żetonu był sprawdzany co najwyżej raz.
  2. Robot potrafi zapamiętać tylko kilka wartości z przedziału 0..N+1.
  3. Nie można założyć, że występuje choć jeden żeton w każdym z kolorów.

Możliwe rozwiązania zadania 1

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 1 optymalizuje liczbę sprawdzeń kolorów, ale może niepotrzebnie zamieniać czerwone z czerwonymi. Mozna tego uniknąć wprowadzając dodatkową pętlę po czerwonych od końca tablicy.

Rozwiązanie 2

W rozwiązaniu 2 są dwie zagnieżdżone pętle while. Trzeba zwrócić uwagę, że gdyby nie warunek b<c to w przypadku tablicy zawierającej same białe żetony doszłoby do wyjścia poza zakres (odwołanie do Kol(0)). Można uniknąć zagnieżdżonych while'i; trzeba jednak uważać aby nie sprawdzać kilka razy koloru tego samego żetonu.

Rozwiązanie 3

W rozwiązaniu 3 każdy żeton jest sprawdzany co najwyżej raz, a każda zamiana ustawia na dobrych miejscach 2 żetony (czyli zamian jest co najwyżej N div 2). Alternatywne rozwiązanie, unikające zagnieżdżonych pętli jest poniżej. Jednak dla tablicy złożonej z jednego żetonu czerwonego i potem samych białych będzie potrzeba N-1 zamian.

Rozwiązanie 4

Zadanie 2 (Flaga holenderska)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0). Należy tak poprzestawiać w niej elementy, żeby najpierw były elementy <0, potem =0, a na końcu >0.

Rozwiązanie 1

Zadanie 3 (Najdłuższe plateau)

Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, długość najdłuższego stałego segmentu (spójnego fragmentu tablicy).

Możliwe rozwiązania zadania 3

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

A co by było gdyby tablica A była posortowana ?

Zadanie 4 (Segment o maksymalnej sumie)

Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, maksymalną sumę segmentu (spójnego fragmentu tablicy). Przyjmujemy, że segment pusty ma sumę 0.

Możliwe rozwiązania zadania 4

Rozwiązanie trywialne, o kwadratowej złożoności:

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie liniowe:

Rozwiązanie 1

Zadanie 5 (Część wspólna zbiorów)

Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) cześć wspólną tych zbiorów.

Rozwiązanie 1

Zadanie 6 (Suma zbiorów)

Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) sumę tych zbiorów.

Możliwe rozwiązania zadania 6

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

Zadanie 7 (Podciąg)

Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 1. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).

Rozwiązanie 1

Zadanie 8 (Odwracanie tablicy)

Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.

Rozwiązanie 1

Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne)

Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N.

Możliwe rozwiązania zadania

Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.

Rozwiązanie 1

Można też skorzystać z rozkladu na cykle elementów tablicy. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.

Rozwiązanie 2

Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo realizuje się porzez trzy odwrócenia pewnych segmentów w tablicy. Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.

Rozwiązanie 3


Zadanie 10 (Następna permutacja)

Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera pewną permutację liczb 1.. N. Napisz program wpisujący do A następną leksykograficznie permutację. Zakładamy, że permutacja w A nie jest ostatnia leksykograficznie.

Rozwiązanie 1

Najpierw szukamy od tyłu pierwszego elementu, takiego że A[i] < A[i+1] (tu korzystamy z zalożenia że to nie ostatnia permutacja), potem szukamy na prawo od i najmniejszego większego od niego elementu k (uwaga: dużo wygodniej to robic od prawej strony!), potem zamieniamy te elementy i odwracamy kolejność elementów na prawo od i.

Zadanie 11 (Segment o zadanej sumie)

Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera tylko liczby dodatnie. Napisz program który dla danego W typu integer sprawdza czy w A istnieje segment o sumie W (czyli czy istnieją p, k takie, że W = \Sum_i \in [p ..k-1] A[i])

Rozwiązanie 1

Zadanie 12 (Głosowanie większościowe)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy sprawdzić czy jest w niej element wystepujący więcej niż N/2 razy i jeśli tak wskazać go.

Możliwe rozwiązania zadania

Najprościej jest dla każdego elementu policzyć liczbę wystąpień w tablicy. Jest to oczywiście rozwiązanie o kwadratowym koszcie czasowym.

Rozwiązanie 1

To zadanie ma też (piękne) rozwiązanie liniowe. Składa się ono z dwu faz. W pierwszej wyznaczamy takie a, że jeśli jest zwycięzca, to jest nim a, w drugiej (banalnej) sprawdzamy czy a wygrał.

Rozwiązanie 2


Zadanie 13 (Arytmetyka liczb wielocyfrowych)

Liczby wielocyfrowe będą reprezentowane w tablicach typu liczba=array[0..N-1] of integer w taki sposób, że najmniej znacząca cyfra jest pod indeksem 0. Rozpatrujemy liczby przy podstawie b ≥ 1. Napisz procedury obliczające:

  • sumę liczb A i B do C. Jeśli wynik nie zmieści się w C to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna przepełnienie wskazuje czy do niego doszło czy nie.
  • różnicę A i B do C. Jeśli wynik miałby byc liczbą ujemną to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna ujemny wskazuje jaki jest znak wyniku.
  • iloczyn A i B do C (C powinno być tablicą dwa razy dłuższą niż A i B, żeby móc pomieścić wynik).

Rozwiązanie 1

Zadanie INNE (Najdłuższy podciąg niemalejący)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy obliczyć długość najdłuższego podciągu niemalejącego w A.

Rozwiązanie 1

Kluczowe jest użycie dodatkowej tablicy B rozmiaru N, w której pod indeksem i przechowuje się minimalną wartość kończącą podciąg niemalejący o długości i w dotychczas przejrzanej części tablicy A, od 1 do k. Żeby uwzględnić A[k+1] należy w tablicy B odnależć miejsce na A[k+1] (najlepiej binarnie).


Zadanie ()

Rozwiązanie 1

Zadanie ()

Możliwe rozwiązania zadania

Rozwiązanie 1