Systemy mobilne wyklad 3-Slajd5

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 12:31, 28 sie 2006 autorstwa Msobczak (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Kurs a namiar

Kurs a namiar


Kurs jest to kat zawarty miedzy diametralna pojazdu (statku) a pólnoca. W zaleznosci od wybranego kierunku pólnocnego rozrózniamy:

  • Kurs kompasowy – kat pomiedzy diametralna a pólnoca kompasowa (wskazywana przez kompas)
  • Kurs magnetyczny – kat pomiedzy diametralna a pólnoca magnetyczna (wskazywana przez kompas i po uwzglednieniu dewiacji)
  • Kurs rzeczywisty – kat pomiedzy diametralna a pólnoca rzeczywista (wskazywana przez kompas i uwzglednieniu dewiacji i deklinacji)

Namiar rzeczywisty jest to kat zawarty pomiedzy linia pojazd-obiekt a pólnoca geograficzna (rzeczywista).

W praktyce jednak, na urzadzenie pomiarowe (kompas) maja wplyw deklinacja i dewiacja magnetyczna, stad wprowadza sie pojecie namiaru kompasowego. Namiar kompasowy jest kat pomiedzy linia pojazd-obiekt a pólnoca wskazywana przez kompasStosowanie zyrokompasów, obarczonych stalym znanym bledem, wprowadza pojecie namiaru i kursu zyrokompasowego, niepodatnego na wplyw deklinacji i dewiacji magnetycznych.

Przez kat kursowy okreslamy kat zawarty miedzy linia namiaru i kursu.



<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>