Sr-2-wyk-1.0-Slajd34
Jakość usług – specyfikacja
Wymaganą przez obie strony jakość usługi najczęściej specyfikuje się w dokumencie nazywanym specyfikacją przepływu (ang. flow specification ). Jest to kontrakt pomiędzy aplikacją a systemem komunikacyjnym, zobowiązujący obie strony do zachowania określonych parametrów jakościowych transmisji. Po jednej stronie opisana jest charakterystyka wejścia, to znaczy ruch dostarczany przez aplikację na wejście systemu komunikacyjnego. Charakterystyka wejścia jest zazwyczaj zgodna z modelem algorytmu wiadra z żetonami.
Po drugiej zaś stronie określone są wymogi stawiane systemowi komunikacyjnemu przez aplikację. Wśród najważniejszych parametrów wyróżnia się tu:
- Podatność na straty , która w połączeniu z przedziałem strat określa maksymalne akceptowalne tempo strat (przykładowo, 1 bajt na minutę)
- Podatność na straty skokowe - mówi, jak wiele następujących po sobie jednostek danych może zostać utraconych
- Minimalne zauważalne opóźnienie - określa, jak długo sieć może opóźniać dostarczenie jednostki danych, zanim zauważy to odbiorca. Z tym parametrem wiąże się również maksymalne wahanie opóźnienia , określające maksymalne akceptowane wahanie opóźnienia
- Wreszcie, jakość gwarancji jest parametrem liczbowym wskazującym, jak poważnie wszystkie te wymogi powinny być traktowane. Im większa jest jego wartość, tym większe są potencjalne straty klienta na wypadek niedotrzymania przez system komunikacyjny ustalonych wartości parametrów.
Ponieważ użytkownikowi aplikacji na ogół trudno jest zaproponować specyfikację przepływu, w praktyce stosuje się podejście uproszczone. Polega ono na tym, że użytkownik najpierw po prostu klasyfikuje jakość swojego strumienia, a następnie zostaje mu zaproponowana specyfikacja usług z domyślnymi wartościami parametrów dla wskazanego przez niego poziomu jakości.