Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:
a)
b)
c)
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu , . Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania poza pierwiastkiem . Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno , , czyli
Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym.
c) Równanie spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych , . Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku i promieniu jednostkowym.
Są to liczbyZauważmy, że
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć oraz , a także oraz
Wobec tego