MRJP Wykład 15
Obiekty aktywne: współbieżne i rozproszone
W niektórych językach programowania obiektowego pewne obiekty mogą być aktywne tzn. wykonywać swoje własne instrukcje równocześnie z innymi obiektami aktywnymi.
Przypomnijmy, że zwykle obiekt jest kolekcją swych atrybutów: pól i metod. Taki obiekt nie wykonuje swoich własnych poleceń. W odróżnieniu od zwykłych obiektów klas istnieć mogą obiekty aktywne odpowiednio zadeklarowanych klas. W języku Java są to obiekty podklas klasy Thread. W Loglanie są to obiekty procesów. W Adzie ... TODO
Obiekty aktywne (alias procesy albo wątki) są więc dla nas obiektami, które posiadają możliwość wykonywania instrukcji równocześnie z innymi procesami. Mówiąc dokładniej obliczenia procesów mogą być wykonywane:
- Współbieżnie (wiele procesów wykonywanych na jednym procesorze fizycznym),
- W rozproszeniu (na maszynach połączonych siecią),
- Równolegle (na maszynie z wieloma procesorami, które dzielą się wspólną pamięcią).
Nie opanowałem jszcze wstawiania obrazków Plik:AliencallII.pdf
Chcę zrobić animację protokołu aien call.
Jednolicie czy oddzielnie?
Pytanie takie pojawia sie bardzo wcześnie gdy zamierzamy w języku programowania zawrzeć narzędzia programowania rozproszonego i współbieżnego. W Javie mamy dwie odrębne koncepcje: procesy współbieżne realizowane są jako obiekty pokdlas klasy Thread. Procesy rozproszone wymagają użycia mechanizmu [RMI]link title. W języku Loglan pierwszy z argumantów wyrażenia new MojProces(nr, ...) ma być wyrażeniem typu integer. Wartość tego argumentu wskazuje na którym procesorze ma byc alokowany nowo utworzony proces. Jeśli ta wartość wynosi 0 to alokacja odbywa się na bieżącym procesorze i stary i nowy proces działają współbieżnie. Jeśli wartość ta jest różna od zera to nowy proces jest alokowany na procesorze o wskazanym numerze i dalsze obliczenia odbywają sie w rozproszeniu. Łatwo dostrzec, że model ten dpouszcza wiele różnych odmian wykonywania obliczeń w rozproszeniu wymieszanym ze współbieżnościa.
Statyczna czy dynamiczna konfiguracja systemu procesów
Mechanizmy komunikacji procesów rozproszonych
Obce wołanie metod w procesach
Opis realizacji mechanizmu obcego wołania metod
Sieciowe wskaźniki do obiektów procesów
Struktury
Pamięć procesów
Deskryptory procesów
Kolejka procesów gotowych
Komunikaty
Globalna kolejka komunikatów
Stos masek metod
Algorytmy
Inicjowanie maszyny wirtualnej
Zarządzanie procesami
Generowanie procesu
Powrót z generacji procesu Zakończenie procesu
Usuwanie procesu
podział czasu
Obce wołanie metod
Rozpoczęcie
Instrukcja accept
Operacje na maskach metod
Obsługa błędów
Wysyłanie komunikatu