Io-8-wyk-Slajd4

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 08:14, 21 sie 2006 autorstwa Bwalter (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Geneza wzorców

Geneza wzorców


Wzorce projektowe, choć obecnie znane przede wszystkim w kontekście inżynierii oprogramowania, wywodzą się z architektury. Twórcą tego pojęcia był amerykański architekt, Christopher Alexander, który postawił tezę, że piękno, funkcjonalność oraz inne cechy użytkowe lub konstrukcyjne można zapisać właśnie w postaci uogólnionych rozwiązań. Wzorce opisane przez Alexandra powstały na podstawie analizy decyzji podejmowanych przez architektów i budowniczych, którzy usiłowali osiągnąć określony efekt, z ich doświadczeń, błędów i odkryć.

Zdaniem Aleksandra, każdy wzorzec powinien być opisany przez następujące atrybuty:

  • układ sił działających na niego – czyli środowisko i jego wpływ
  • rozwiązanie – schemat konstrukcji, która uwzględnia działające siły, równoważy je i oferuje najlepsze osiągnięcie celu przy założonych czynnikach
  • kontekst - opis warunków, w których rozwiązanie można zastosować.

Taki wzorzec jest gotowym schematem postępowania, który można zastosować w wielu sytuacjach, łącząc go także z innymi wzorcami.

Wprawdzie idee Alexandra nie odbiły się szerokim echem w świecie architektury, jednak stanowiły silny impuls dla rozwoju technik projektowania oprogramowania.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>