Io-6-wyk-Slajd19

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 08:04, 21 sie 2006 autorstwa Bwalter (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Przejście między stanami

Przejście między stanami


Stany są powiązane ze sobą przejściami. Przejścia definiują warunki, jakie muszą zaistnieć, aby obiekt zmienił swój stan z źródłowego na docelowy. Formalnie opis przejścia składa się z czterech elementów:

  • wyzwalacza (ang. trigger ) – zdarzenia, które może spowodować przejście i zmianę stanu
  • dozoru (ang. guard condition ) – warunku, jaki musi być spełniony, aby przejście zostało wykonane; warunek ten jest ewaluowany w momencie pojawienia się wyzwalacza
  • akcji (ang. action ) – operacji wykonywanej w momencie przejścia ze stanu do stanu; nawet jeżeli akcja przejścia jest złożona z wielu akcji elementarnych, jest ona wykonywana niepodzielnie
  • zdarzenia (ang. event ) – wysyłanego w momencie wykonania przejścia.

W podanym przykładzie, reprezentującym dwa stany klasy Książka, zdarzenie Przegląd może spowodować zmianę stanu z Dostępnej na Zniszczoną, jeżeli jej stan zostanie oceniony na mniej niż 10%. Efektem przejścia będzie zmiana atrybutu dostępna na false oraz wysłanie zdarzenia zablokowania książki w katalogu.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>