Io-6-wyk-Slajd19
Z Studia Informatyczne
Przejście między stanami
Stany są powiązane ze sobą przejściami. Przejścia definiują warunki, jakie muszą zaistnieć, aby obiekt zmienił swój stan z źródłowego na docelowy. Formalnie opis przejścia składa się z czterech elementów:
- wyzwalacza (ang. trigger ) – zdarzenia, które może spowodować przejście i zmianę stanu
- dozoru (ang. guard condition ) – warunku, jaki musi być spełniony, aby przejście zostało wykonane; warunek ten jest ewaluowany w momencie pojawienia się wyzwalacza
- akcji (ang. action ) – operacji wykonywanej w momencie przejścia ze stanu do stanu; nawet jeżeli akcja przejścia jest złożona z wielu akcji elementarnych, jest ona wykonywana niepodzielnie
- zdarzenia (ang. event ) – wysyłanego w momencie wykonania przejścia.
W podanym przykładzie, reprezentującym dwa stany klasy Książka, zdarzenie Przegląd może spowodować zmianę stanu z Dostępnej na Zniszczoną, jeżeli jej stan zostanie oceniony na mniej niż 10%. Efektem przejścia będzie zmiana atrybutu dostępna na false oraz wysłanie zdarzenia zablokowania książki w katalogu.