Io-5-wyk-Slajd15

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 07:52, 21 sie 2006 autorstwa Bwalter (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Klasa i obiekt

Klasa i obiekt


Klasa jest reprezentowana przez prostokąt z wydzielonymi przedziałami: nazwą, atrybutami i operacjami. W celu zwiększenia czytelności, dowolny z nich można ukryć bądź dodać nowy (np. przechowujący zdarzenia lub wyjątki), choć zwykle są to właśnie trzy przedziały. Tradycyjnie nazwa klasy zaczyna się z dużej litery, jest wytłuszczona, a w przypadku klasy abstrakcyjnej – także pochyła.

Obiekt jest instancją klasy, podobnie jak w przypadku programowania obiektowego. Nazwa obiektu jest umieszczana przed nazwą klasy i oddzielana od niej dwukropkiem.

Cechy klasy reprezentują informację, jaką klasa przechowuje. Mogą zostać zapisane w postaci dwóch, w zasadzie równoważnych notacji: jako atrybuty klasy (umieszczane w przedziale atrybutów) lub jako relacje pomiędzy klasami (zapisywane w postaci linii łączącej klasy). Zwykle pierwsza notacja jest stosowana do typów prostych lub obiektów reprezentujących wartości, natomiast druga do typów złożonych.

Operacje reprezentują usługi, jakie klasa oferuje. Ich realizacje – metody – dostarczają implementacji tych usług.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>