Zpo-1-wyk-Slajd9

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 06:24, 21 sie 2006 autorstwa Bwalter (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Obiektowość a podejście strukturalne(2)

Obiektowość a podejście strukturalne(2)


Podejście obiektowe polega na podziale odpowiedzialności za wykonanie określonego zadania pomiędzy obiekty. Linia podziału może przebiegać w różnych miejscach (dlatego nie istnieje jeden projekt obiektowy dla każdego zadania), w zależności od wielu czynników (np. wydajności, sposobu komunikacji między obiektami etc.). Oto przykładowe rozwiązanie:

Nauczyciel, podobnie jak w poprzednim przypadku, tworzy listę uczniów i ocen, oraz oddzielną informację na temat postępowania w zależności od otrzymanej oceny. Jednak kolejny krok polega nie na przekazaniu informacji, a na jej udostępnieniu. W ten sposób odpowiedzialność za zdobycie informacji spada na Ucznia.

Uczeń musi zatem znaleźć swoją ocenę, określić sposób swojego dalszego działania, oraz postąpić zgodnie z nim.

Warto zwrócić uwagę, że rozwiązanie to, przenosząc część zadań na Ucznia, jednocześnie zmniejsza stopień powiązań pomiędzy Uczniem i Nauczycielem i wiedzy, jaką muszą posiadać o sobie nawzajem. Nauczyciel nie musi już znać adresu każdego Ucznia, aby przekazać mu ocenę, co więcej – Nauczyciel w ogóle nie musi kontaktować się z Uczniem, ponieważ lista Uczniów służy wyłącznie do określenia ich ocen.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>