Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów
{tw}{Twierdzenie}[section] {fa}[tw]{Fakt} {AZbioruPustego}{Aksjomat Zbioru Pustego} {APary}{Aksjomat Pary} {ASumy}{Aksjomat Sumy}
{}{0pt} {}{0pt} {}{0in} {}{-0.5in} {}{6.3in} {}{9in}
{cwicz}[section] {obra}[section] {hint}
{thm}{Twierdzenie}[section] {defn}[thm]{Definicja}
{Zadanie}[thm]{Zadanie} {Uwaga}[thm]{Uwaga} {Przykład}[thm]{Przykład} {Rozwiązanie}[thm]{Rozwiązanie} {Hint}[thm]{Hint}
{equation}{section}
{kuba_preamble1} {kuba_preamble2}
0mm 2ex
{lem}[thm]{ Lemat } {mtw}[tw]{Meta twierdzenie}
{Cwiczenie}[thm]{Ćwiczenie}
Logika i teoria mnogości
Wykład 5
Zawartość wykładu: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, relacje równoważności, rozkłady zbiorów, domykanie relacji, rozdział dla dociekliwych.
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informacje o dwóch innych zbiorach, informacje tak udatnie zakodowaną aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Niech oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
(a,b) = (c,d) a=c {0.1mm} b= d
że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak,
że to Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle (a,b)=\left\{\left\{a\right\}\\right\}\$. Zatem }
a
right=
aa,d
right co daje, że Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{a,d\right\}\=\left\{a\right\}\$ a zatem }
d=aa bParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle mamy, że }
a,b
aa,d
right. Daje to dwie możliwości albo
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{a,b\right\}\ = \left\{a\right\}\$ co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że }
a=bParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , albo zaś }
a,b= a,d. To drugie prowadzi do naszej tezy .
}}
Dla każdej pary udowodnij, że
Rozwiązanie: Rozważymy dwa przypadki.
- Jeśli to i wtedy .
- Jeśli to a więc
skąd otrzymujemy
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Rozwiązanie: Jeśli jest parą to istnieją zbiory takie, że .
- Przypuśćmy, że . Wtedy i . Ponieważ
to a wtedy
gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne . Wobec tego również
- W przypadku, gdy otrzymujemy a więc i wtedy skąd otrzymujemy
Pokaż, że z każdej pary można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się jedynie parą , mnogościowymi operacjami Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs} oraz stałą .
Wskazówka:
- Rozważ najpierw pary różnych elementów.
- Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia Uzupelnic ex:paraPS|
Rozwiązanie: Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary mamy
Ponieważ to i wtedy
Zobaczmy teraz jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli to i wtedy
Musimy więc jeszcze trochę popracować. Wykorzystajmy ćwiczenie Uzupelnic ex:paraPS|, niech nowy wzór będzie postaci
Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja jest analogiczna do Uzupelnic eq:cwiczeniePara2wsp1|, skąd otrzymujemy że tak zdefiniowany zbiór jest równy .
Dla par o równych elementach, pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu Uzupelnic ex:paraPS| pokazaliśmy że w takim przypadku mamy jeśli jest współrzędną pary . Wobec tego
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim) należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno x są podzbiorami . Zatem oraz . Więc Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\left\{x\right\}\,\left\{x,y\right\}\\right\}\ \subseteq \mathcal{P} (X \cup Y)} co daje, że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale Uzupelnic konstukcja_marcina| znajdującym się na końcu. Proponuje przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Rozwiązanie: Z definicji iloczynu kartezjańskiego, oraz twierdzenia Uzupelnic para-up_tw| łatwo wynika następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów zachodzi
x =
z {P}({P}(x z)): _{a x} _{b } (a,b)=z=
z {P}({P}(x z)): _{a x} _{b}[ (b ) (a,b)=z]
Ponieważ jest zawsze fałszem to powyższy zbiór jest pusty.
- Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par więc wykażemy że dowolna para należy do jednego
wtedy i tylko wtedy gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę wtedy
(a,b) x (y z)
a x b (y z)
a x (b y b z)
(a x b y) (a x b z)
(a,b) x y (a,b) x z
(a,b) x y x z.
- Analogicznie do poprzedniego punktu, weźmy dowolną parę , wtedy
(a,b) x (y z)
a x b (y z)
a x (b y b z)
(a x b y) (a x b z)
(a,b) x y (a,b) x z
(a,b) x y x z.
- Analogicznie do poprzednich punktów, weźmy dowolną parę , wtedy
(a,b) (x y) (x z)
a x b y (a x b z)
b y (a x (a x b z))
b y [(a x a x) (a x b z)]
b y (a x b z)
a x (b y z)
(a,b) x (y z)
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno to znaczy:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
- Niech będą dowolnymi zbiorami takimi, że . Wtedy dla dowolnej pary mamy
(a,b) x z
a x b z
a y b z
(a,b) y z.
Stąd .
- Dla dowolnych zbiorów mamy . Z poprzedniego
ćwiczenia otrzymujemy
(Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.)
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja
Rozwiązanie: Nie. Na przykład gdy to dla dowolnych zbiorów mamy
Biorąc różne zbiory otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji.
Relacje
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu
Operacje na relacjach:
Niech oraz .
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\$ \bigskip } R^{-1} := (y,x) B A : (x,y) R
R_P := y B : _{x A} (x,y) R
Niech relacja oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
(x,z) T ( S R )
_{u} [(x,u) ( S R ) (u,z) T]
_{u} [_{v}( (x,v) R (v,u) S) (u,z) T]
_{u} _{v}[ (x,v) R (v,u) S (u,z) T]
_{v} _{u}[ (x,v) R ((v,u) S (u,z) T)]
_{v} [ (x,v) R _{u}((v,u) S (u,z) T)]
_{v} [ (x,v) R (v,z) T S]
(x,z) (T S) R
(x,z) (S R )^{-1}
(z,x) S R
_{y} [(z,y) R (y,x) S]
_{y} [(y,z) R^{-1} (x,y) S^{-1}]
(x,z) R^{-1} S^{-1}
(x,z) R
_{y} (x,u) R _{v} (v,y) R
x R_L y R_P
(x,y) R_L R_P
x (S R)_L
_{z} (x,z) S R
_{z} _{y} [(x,y) R (y,z) S ]
_{z} _{y} (x,y) R
_{y} (x,y) R
x R_L
- Dowód jest analogiczny do poprzedniego.
x (R^{-1} )_L
_{y} (x,y) R^{-1}
_{y} (y,x) R
x R_P
Niech relacja oraz . Pokaż własności:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne. W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5, pokazujemy jedynie implikację w prawą stronę, gdyż mamy udowodnić inkluzję.
(x,y) (R S)^{-1}
(y,x) (R S)
(y,x) R (y,x) S
(x,y) R^{-1} (x,y) S^{-1}
(x,y) R^{-1} S^{-1}
- Dowód drugiej równości jest analogiczny do dowodu pierwszej, wystarczy użyć w miejsce oraz w miejsce .
(x,y) (R^{-1})^{-1}
(y,x) R^{-1}
(x,y) R
(x,z) (R S ) T
_y [(x,y) T (y,z) (R S )]
_y [(x,y) T ((y,z) R (y,z) S ))]
_y [((x,y) T (y,z) R) ((x,y) T (y,z) S ))]
[_y ((x,y) T (y,z) R)] [_y ((x,y) T (y,z) S )]
(x,z) (R T) (x,z) (S T)
(x,z) (R T) (S T)
(x,z) (R S ) T
_y [(x,y) T (y,z) (R S )]
_y [(x,y) T ((y,z) R (y,z) S ))]
_y [((x,y) T (y,z) R) ((x,y) T (y,z) S ))]
[_y ((x,y) T (y,z) R)] [_y ((x,y) T (y,z) S )]
(x,z) (R T) (x,z) (S T)
(x,z) (R T) (S T)
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Rozwiązanie: Niech wtedy
- więc .
- i a więc
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy
Rozwiązanie: Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji mamy
Zaczniemy od inkluzji .Weźmy dowolny element wtedy musi istnieć element taki że . Skoro to musi istnieć para taka, że . Wobec tego z definicji pary uporządkowanej lub . Ponieważ to i wtedy lub i wtedy . Wobec tego .
Pokażemy teraz prawdziwość inkluzji w równaniu Uzupelnic eq:cwiczenieBCBC|. Weźmy dowolny element wtedy istnieje element taki, że , a więc . Stąd otrzymujemy
Ponieważ to otrzymujemy , a więc . Analogiczne rozumowanie można przeprowadzić dla elementu . Zakończyliśmy więc dowód równości Uzupelnic eq:cwiczenieBCBC|.
W temacie ćwiczenia implikacja w lewą stronę jest oczywista. Jeśli jest zbiorem to jest zbiorem i jest podzbiorem iloczynu kartezjańskiego dwóch zbiorów więc musi być relacją. Dla implikacji w prawą stronę załóżmy, że jest relacją wtedy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Dla zbioru definiujemy relację
jako Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle \left\{ z \in X \times X : \exists_{x\in X} \;\; (x,x)=z \right\}\$. \enddefn \begindefn Relację } R X XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nazywamy relacją równoważnością o polu } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jeżeli: * zawiera relacje } 1_X Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle (zwrotność } RR^{-1} RRR R RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle (przechodniość } RParser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle ) \enddefn \beginCwiczenie Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle są odpowiednio równoważne następującym własnościom: * } _{ x X} (x,x) R_{ x,y X} (x,y) R (y,x) R_{ x,y,z X} (x,y) R (y,z) R (x,z) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \textbf{Rozwiązanie: }Ćwiczenie jest elementarne. \endCwiczenie \begindefn Niech } RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będzie relacją równoważności o polu } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Klasą równoważności elementu } x XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest zbiór }[x]_R := y X : (x,y) R
( {P} (X X))X/RParser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle . \enddefn {{twierdzenie|[Uzupelnij]|| Niech } RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będzie relacją równoważności o polu } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Następujące warunki są równoważne # } [x]_R [y]_R Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # } [x]_R = [y]_RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # } (x,y) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle }} {{dowod|[Uzupelnij]|| Pokażemy, że } (1) (2)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Niech wspólny element dwóch klas } [x]_R[y]_RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nazywa się } zParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że } [x]_R [y]_Rp [x]_RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Mamy więc } (x,p) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Z założenia jest również } (y,z) R(x,z) R(z,x) R(y,z) R(z,x) R(x,p) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że } (y,p) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle .\\ Pokażemy, że } (2) (3)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Ze zwrotności mamy, że } y [y]_RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co z założenia } (2)y [x]_RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle a to tłumaczy się na } (x,y) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Pokażemy, że } (3) (1)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas } [x]_R[y]_RyParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia } (3)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle a dla drugiej ze zwrotności } RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . }} W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności. {{twierdzenie|[Uzupelnij]|| Niech będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Mamy że: # jest relacją równoważności o polu } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . # } [x]_{ } = [x]_R : R
}}
Dowód [Uzupelnij]
Zwrotność jest oczywista ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że co daje .
Niech . Mamy zatem, że
co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej co
jest równoważne z Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\in\bigcap \left\{[x]_R : R\in \kappa\right\}\$. }} W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu }
X1_XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest }
X^2Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . ===Rozkłady zbiorów=== \begindefn Niech }
X Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Rodzinę }
r {P} ( {P} (X))Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nazywamy rozkładem zbioru }
XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle gdy # }
_{C r} C Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # }
r =XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # }
(C r {0.1mm} D r {0.1mm} C D ){0.1mm} C D =Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle \enddefn {{lemat|[Uzupelnij]|| Dla relacji równoważności }
RXParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle zbiór }
X/RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest rozkładem }
XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . }} {{dowod|[Uzupelnij]|| }
(1)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją wyznacza. }
(2) X/R XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle bo każda klasa jest podzbiorem }
XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Odwrotnie każdy }
x [x]_R X/R(3)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu [[##thm:rownowaznosc|Uzupelnic thm:rownowaznosc|]]. }} \begindefn Niech }
rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będzie rozkładem zbioru }
XR_r
(x,y) R_r wtw _{C r} x C {0.1mm} y C
(X))R_rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest: # równoważnością # } X/{R_r} = rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle }} {{dowod|[Uzupelnij]|| } (1)R_rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest zwrotna każdy bowiem } x XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle musi leżeć w pewnym zbiorze } CParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle rozkładu } rR_rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nie wymaga dowodu. Przechodniość } R_r(x,y)
R_r(y,z) R_rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Istnieją zatem dwa zbiory } CDParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle rozkładu } rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle takie, że } x,y Cy,z DParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Przecięcie } CDParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest więc niepuste zatem } C=DParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co daje tezę } (x,z) R_rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle .\\ } (2)C X/{R_r}CxParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle taki, że } C= [x]_{R_r}D rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będzie zbiorem rozkładu } rParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle do którego należy } xParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Łatwo wykazać, że } C=DC rCx C[x]_{R_r} =CParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . }} \beginCwiczenie Niech } XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będzie niepustym zbiorem, oraz niech } Y XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Zdefiniujemy relację } R {P}(X) {P}(X)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle następująco: dla dowolnych zbiorów } A,B X(A,B) R A{.}{} B Y.
_{x X}( [x]_R [x]_S [x]_R [x]_S).
x XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle tworzy rozkład zbioru }
XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Oczywiście, dla każdego elementu }
x X[x]_R [x]_S x [x]_R [x]_SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Wystarczy więc pokazać, że zbiory w rodzinie }
AParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle są rozłączne. Weźmy dowolne dwa elementy rodziny }
AParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle i przypuśćmy, że ich przecięcie jest niepuste. Niech to będą zbiory odpowiadające elementom }
x,y XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle a więc }
[x]_R [x]_S[y]_R [y]_SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Skoro te zbiory mają niepuste przecięcie to istnieje }
z ([x]_R [x]_S) ([y]_R
[y]_S)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Ponieważ }
z [x]_R [x]_Sz [x]_R z [x]_SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co jest równoważne }
x [z]_R x [z]_Szy
[z]_R y [z]_Sx,y [z]_R [z]_SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ponieważ jednak zgodnie z formułą [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jedna z tych klas jest nadzbiorem drugiej, to }
x,y [z]_Rx,y [z]_S[z]_R
[z]_SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle dostajemy również z [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] }
[z]_R=[x]_R [x]_S[z]_R=[y]_R [y]_S[x]_R [x]_S =[z]_R=[y]_R
[y]_SAParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest rozkładem zbioru }
XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Wystarczy teraz przekonać się że }
(a,b) R Sa [b]_R [b]_SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , aby udowodnić, że jest to rzeczywiście rozkład generowany przez relację }
R SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Weźmy dowolne }
a,b XParser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\beginalign”): {\displaystyle wtedy \beginalign* (a,b)\in R\cup S \Leftrightarrow (a,b)\in R \vee (a,b)\in S \Leftrightarrow a\in[b]_R \vee a\in [b]_S \Leftrightarrow a \in [b]_R \cup [b]_S. \endalign* Pokażemy teraz, że jeśli }
R SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest relacją równoważności to musi być spełniona formuła [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]. Dla dowodu nie wprost przypuśćmy, że nie jest spełniona. Oznacza to, że istnieje element }
x XParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle dla którego }
[x]_R
[x]_S[x]_R [x]_Sy [x]_R
[x]_Sz [x]_S [x]_RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Oznacza to, że }
(y,x) R S(x,z) S RR SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest relacją równoważności to }
(z,y)
R SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Przypuśćmy, że }
(z,y) R(z,y),(y,x) R(z,x) RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co jest sprzeczne z tym że }
(x,z) S RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ponieważ relacja }
RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest symetryczna. Analogiczną sprzeczność otrzymujemy dla }
(z,x) SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Obie możliwości prowadzą do sprzeczności, a więc formuła [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] musi być spełniona. Na koniec podajemy przykład relacji równoważności, równoważności }
R,SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle takich, że }
R SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest relacją równoważności oraz }
R SS RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Polem relacji będzie zbiór }
X=0,1,2,3R,SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle określimy poprzez wyznaczane przez nie rozkłady odpowiednio }
r,sParser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\beginalign”): {\displaystyle : \beginalign* r=\{\{0\},\{1\}, \{2,3\}\}\\ s=\{\{0,1\}, \{2\},\{3\}\}. \endalign* Łatwo sprawdzić, że }
R SS RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , gdyż }
(2,3) R S(0,1) S RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Z rozkładów }
r,sParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle łatwo wynika, że formuła [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego }
R SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to }
0,1,2,3Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\endCwiczenie”): {\displaystyle . \endCwiczenie ===Domykanie relacji=== W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe. \begindefn Niech będzie rodziną relacji o polu }
X {P} ( {P} (X^2))Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Rodzina jest zamknięta na przecięcia gdy # }
X^2 Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # jeżeli }
'
' Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle \enddefn Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy. \begindefn Relacja }
S X^2Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest domknięciem relacji }
R X^2Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle w klasie (zbiorze) relacji gdy: # }
R SParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # }
S Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle # dla każdej relacji }
TParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jeżeli }
R TT S TParser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle \enddefn {{lemat|[Uzupelnij]|| Domknięcie relacji (w dowolnej klasie) jeżeli istnieje to jest jedyne. }} {{dowod|[Uzupelnij]|| Gdyby istniały dwa domknięcia pewnej relacji to ze względu na warunek }
(3)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle wzajemnie by się zawierały. }} {{twierdzenie|[Uzupelnij]|| Następujące warunki są równoważne: # Klasa relacji jest domknięta na przecięcia. # Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji . }} {{dowod|[Uzupelnij]|| }
(1) (2)RParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji }
' S{P} (X^2) : R S {0.1mm} S . Takie nie jest
puste bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też bo było domknięciem jest więc a to oznacza, że
.

Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać stosując twierdzenie Uzupelnic thm:domkniecie|, że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R} . Relacja jest antysymetryczna gdy z faktu, że oraz da się pokazać, że )
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
- Pokażemy, że dla każdej relacji jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na to .
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
- , a więc jest zwrotna
- weźmy dowolną zwrotną relację . Ponieważ jest zwrotna to , a więc .
- Pokażemy, że dla każdej relacji jej domknięcie w klasie relacji symetrycznych na to .
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
- , a więc jest symetryczna
- weźmy dowolną symetryczną relację . Ponieważ jest symetryczna to
. Skoro to . Ponieważ to .
- Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia,
pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby przez będziemy oznaczać -krotne złożenie relacji z sobą (czyli oraz dla ). Zdefiniujmy rodzinę jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń relacji z sobą, czyli . Do formalnego zdefiniowania rodziny potrzebne są pojęcia liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji w klasie relacji przechodnich na to relacja . Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
- Aby pokazać, że relacja jest przechodnia weźmy dowolne dwie pary .
Wtedy muszą istnieć liczby takie, że oraz . Wobec tego . Z łączności składania relacji wynika, że . Wobec tego .
- Weźmy dowolną przechodnią relację taką, że pokażemy indukcyjnie, że dla każdego
mamy .
- Baza indukcji. Dla mamy a więc z założenia .
- Krok indukcyjny. Weźmy dowolne i przypuśćmy, że dla każdego
zachodzi . Weźmy dowolną parę . Ponieważ to . Oznacza to, że istnieje element taki, że oraz . Z założenia indukcyjnego wynika, że oraz . Ponieważ jest przechodnia to . Wobec dowolności wyboru pary otrzymujemy .
Skoro dla każdego mamy to również .
Pokażemy teraz że istnieje zbiór taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze i klasa relacji symetrycznych na zbiorze nie są domknięte na przecięcia. W obliczu twierdzenia Uzupelnic thm:domkniecie| będzie to oznaczało, że nie wszystkie relacje mają domknięcia w tych klasach. Niech .
- Relacje są spójne na , a ich
przecięcie czyli zbiór nie jest.
- Relacja nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na
nie jest domknięta na przecięcia.
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest że:
- dla dowolnej relacji relacja
jest relacją równoważności
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.
Rozwiązanie:
- Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze . Z definicji zwrotności mamy
jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy . W definicji domknięcia Uzupelnic defn:domkniecie| punkt pierwszy mówi, że jeśli jest domknięciem to . Wobec tego konieczne jest aby . Zwróćmy uwagę, że powyższy argument działa dla dowolnych klas rodzin relacji domkniętych na przecięcia. Stąd otrzymujemy, że symetryczne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne, i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja jest zwrotna, to również zwrotna musi być . Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inN”): {\displaystyle n\inN\setminus\{0\}} mamy . Dla relacji symetrycznych dostajemy więc . Wobec tego mamy
a więc przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Oznacza to, że relacja jest symetryczna. Wcześniej pokazaliśmy, że jest zwrotna. Ponieważ jest przechodnim domknięciem to jest też przechodnia. Wobec tego jest relacją równoważności.
- Pokażemy relację dla której relacja nie jest przechodnia. Ponieważ relacja
jest przechodnia, będzie to oznaczało że te relacje są różne. Niech oraz . Relacja jest przechodnia więc jej symetryczne domknięcie to . I po zwrotnym domknięciu otrzymujemy . Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia, gdyż podczas gdy .
==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (rozdział dla dociekliwych)==
W definicji Uzupelnic iloczyn_kartezjanski| zaprezentowanej w rozdziale Uzupelnic section_iloczyn_kartezjanski| jest pewna nieścisłość. Konstrukcja iloczynu kartezjańskiego odwołuje się do aksjomatu wyróżniania w wersji nieuprawomocnionej. Konstrukcja którą zobaczą państwo w tym rozdziale usuwa tą poprzednią niedogodność.
Twierdzenie [Uzupelnij]
Dla dowolnych dwóch zbiorów i istnieje zbiór zawierający wszystkie pary postaci gdzie i .
Dowód [Uzupelnij]
Ustalmy dwa dowolne zbiory i . Jeśli lub to istnieje na podstawie aksjomatu zbioru pustego. W przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym to istnieje na podstawie aksjomatu pary. W dalszej częsci dowodu zakładamy że zbiory i są niepuste i że ma więcej niż jeden element. Na podstawie aksjomatu zbioru potęgowego, aksjomatu unii i aksjomatu wycinania następujące zbiory istnieją:
A &=z{P}(x)
Twierdzenie [Uzupelnij]
Jeśli i są zbiorami i to zbiorem jest również ogół takich, że istnieje spełniające . Zbiór takich oznaczamy przez i nazywamy projekcją na pierwszą współrzędną.
Dowód [Uzupelnij]
W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w Wykład. AKS Dla dowolnej formuły nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż i następująca formuła jest prawdą
Aby dowieść tą własność ustalmy dowolną formułę i dowolny zbiór . Stosujemy aksjomat wyróżniania do (który istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:produktistnieje|) i do formuły
otrzymując zbiór . Wymagany zbiór istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:pierwszaproj| i jest równy .
Przykładem zastosowania powyższego twierdzenia może być otrzymanie drugiej projekcji z iloczynu kartezjańskiego. Aby otrzymać stosujemy powyższe twierdzenie do , i wyrażenia mówiącego .