Grafika komputerowa i wizualizacja

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 10:47, 13 cze 2006 autorstwa Marcinm (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Autor sylabusa

dr inż. Dariusz Sawicki

dasa@iem.pw.edu.pl

Nazwa zajęć

Grafika komputerowa i wizualizacja

Typ zajęć

wykład (15 godz.) + projekt (15 godz.)

Opis

Celem wykładu jest poznanie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej. Poznanie podstawowych problemów grafiki oraz metod i algorytmów stosowanych do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.

Wymagania wstępne

Algorytmy i struktury danych

Sylabus

  • Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.
  • Podstawowe operacje rastrowe.
  • Współrzędne jednorodne. Opis macierzowy przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych.
  • Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. Rzutowanie, kamera i wirtualne studio.
  • Modelowanie brył. Modelowanie krzywych i powierzchni.
  • Eliminacja elementów zasłoniętych.
  • Światło i barwa w grafice komputerowej.
  • Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
  • Oświetlenie globalne. Dążenie do realizmu w grafice komputerowej.

Literatura

  • Shirley P.: Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed., A K Peters, 2005
  • FoleyJ.D., van Dam A., Feiner St.K., Hughes J.F.: Computer Graphics, Principles and Practice. Addison-Wesley Publ.Co.1996
  • Hearn D., Baker P.: Computer Graphics. Prentice Hall 1997
  • Zabrodzki J. i inni : Grafika komputerowa, metody i narzędzia. WNT 1994
  • Jankowski M.: Elementy grafiki komputerowej. WNT 1990