|
Zmiana układu odniesienia w geometrii odwzorowań przestrzennych nazwana została transformacją. W celu dokonania transformacji punktu obieramy płaszczyznę Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_3}
, która jest prostopadła np. do rzutni poziomej, a następnie dokonujemy rzutowania prostokątnego na tą właśnie rzutnię. Na rys. 2.8a przykład ten zilustrowano w rzucie aksonometrycznym. Jak widać poza dwoma rzutami: pionowym i poziomym otrzymaliśmy trzeci rzut punktu oznaczany przez . Trzecią rzutnię obracamy następnie dookoła osi transformacji, czyli krawędzi przecięcia się trzeciej rzutni z rzutnią poziomą, do położenia pokrywającego się z rzutnią poziomą. Przenosząc to rozważanie do układu rzutów prostokątnych, w celu wyznaczenia trzeciego rzutu punktu po dokonaniu transformacji układu odniesienia należy postępować w sposób następujący:
1. obrać w sposób dowolny oś transformacji (ślad, krawędź przecięcia się nowej rzutni z rzutnią poziomą). Oś transformacji oznaczać będziemy ,
2. trzeci rzut punktu będzie leżał na odnoszącej prostopadłej do osi transformacji, co wynika z obrotu trzeciej rzutni do położenia na rzutni poziomej . Odległość, w jakiej będzie się znajdował trzeci rzut punktu od osi jest równa wysokości punktu , czyli odległości tego punktu od rzutni poziomej. Ta odległość jest oczywiście taka sama jak odległość rzutu pionowego punktu od osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\'}
. Można, zatem stwierdzić, iż odmierzamy od osi odległość poprzedniego rzutu (P") punktu od poprzedniej osi (x),
3. taką operację możemy powtarzać w miarę potrzeby wielokrotnie, zachowując opisane powyżej zasady. Na rys. 3.7_1a,b przedstawiono dwie kolejne transformacje punktu w rzucie aksonometrycznym i prostokątnym.
|