Właściwości rzutowania
Z rzutowaniem równoległym mamy najczęściej do czynienia w różnego typu zastosowaniach technicznych np. rzuty prostokątne na 3 lub 6 płaszczyzn – tradycyjny rysunek techniczny. Rzutowanie równoległe nie pozwala przedstawić obiektu zgodnie z naszym wyobrażeniem – zgodnie z widzeniem człowieka. Pozwala natomiast zdefiniować wymiary przedmiotu i parametry technologiczne.
Rzutowanie równoległe zachowuje równoległość prostych oraz proporcje długości odcinków równoległych
Rzutowanie perspektywiczne pozwala uzyskać obraz zbliżony do postrzeganego przez człowieka. Trzeba jednak pamiętać o tym, że obraz na siatkówce oka powstaje w wyniku rzutu środkowego na wycinek sfery (w przybliżeniu). Zatem wszystkie promienie rzutujące będą w tym przypadku prostopadle padały na rzutnię. Oznacza to, że rzut na płaszczyznę będzie tylko przybliżeniem obrazu powstającego na siatkówce oka.
Oczywiście dobór warunków rzutowania ma decydujący wpływ na późniejszy, mniej lub bardziej realistyczny odbiór obrazu. Jest to szczególnie istotne w przypadku zastosowania grafiki do generacji efektów specjalnych (lub całych ujęć) w kinematografii, a także w produkcji gier komputerowych, gdzie realistyczność odbieranego świata decyduje często o jakości gry.
Naturalnym i najczęściej stosowanym układem współrzędnych związanym z rzutowaniem i obserwatorem jest lewoskrętny kartezjański układ współrzędnych. Kierunki osi 0X i 0Y są zgodne ze współrzędnymi definiującymi położenie na płaszczyźnie rzutni natomiast współrzędna Z określa odległość od obserwatora.
Ponieważ położenie przedmiotów wyimaginowanego świata jest opisywane w układzie prawoskrętnym, to zachodzi konieczność nie tylko związania położenia obserwatora i kierunku rzutowania z układem świata, ale także zapewnienia zmiany skrętności układu. Trzeba o tym pamiętać definiując macierze opisujące odpowiednie operacje. Mówimy o układzie współrzędnych obiektu (sceny lub świata) i przestrzeni obiektu oraz układzie obserwatora (lub rzutu) i przestrzeni obserwatora. Takie rozdzielenie funkcjonalne znacznie ułatwia manipulację i definiowanie odpowiednich parametrów. Dodatkowo mówimy o układzie współrzędnych rzutni opisującym położenie elementów rzutu.
|