SK Moduł 12
![]() |
![]() |
Najprostszym sposobem jest podanie nazwy użytkownika i hasła. Prezentuje to przykład na slajdzie. |
![]() |
Firma Microsoft oparła implementację RDP o protokół wymiany danych między aplikacjami - T.128. Jest on również znany jako T.SHARE. Standard został opracowany przez ITU-T. Pod adresem http://www.rdesktop.org/docs/t128.zip i http://www.rdesktop.org/docs/t125.zip można znaleźć dokumenty ITU-T o tym protokole. Oprócz tego, dodatkowych informacji można szukać w dokumentach RFC905 i RFC2126.
Najważniejszą cechą rodziny protokołów T.120 jest możliwość przesyłu danych w kilku wirtualnych kanałach (do wykorzystania jest 64000 kanałów w jednym połączeniu). Dane są w nich transmitowane równolegle, a przy tym niezależnie. Dzięki temu dane warstwy prezentacji są niezależne od informacji pochodzących z portów szeregowych, klawiatury, myszy. W wersji usług terminalowych udostępnionych wraz z Windows NT4.0 Server wszystkie sesje były typu ,,punkt-punkt. RDP jednak, jako rozszerzenie T.Share pozwala na sesje typu multicast. RDP został zaprojektowany w sposób pozwalający mu wykorzystywać protokoły takie jak TCP/IP, NetBios, IPX do komunikacji. Czyni go to niezależnym od użytej technologii sieciowej i pozwala na używanie w różnorodnych środowiskach. Dane pochodzące z aplikacji, przesyłane przy pomocy RDP, są obsługiwane niemal identycznie jak inne programy nie korzystające z RDP. Jedynym dodatkiem jest stos tego protokołu. W stosie tym następuje podział danych na fragmenty, przekierowanie do odpowiedniego kanału, szyfrowanie, podział danych na ramki i przesłanie do protokołów warstw niższych. Odbiór danych odbywa się w przeciwnym kierunku. W systemach Windows złożoność tego procesu ukryto przed programistami udostępniając im odpowiedniego typu API (ang. Application Programming Interace). |
![]() |
Adres URI jest uważany za bezwzględny, jeśli ciąg znaków, który go reprezentuje, zaczyna się od tzw. schematu i dalej znaków reprezentujących zasób osiągalny w sieci przy pomocy tego schematu. Schemat to nic innego jak wskazanie protokołu, który ma być użyty do pobrania zasobu. Pierwsza specyfikacja HTTP/0.9 uwzględniała schematy: file, news, http, telnet, gopher. Mimo, że określenie protokołu wskazuje wyraźnie jego nazwę to, do pobrania zasobu mogą być również użyte inne protokoły. Typowe pobranie strony HTML z sieci powoduje skorzystanie z systemu DNS do odnalezienia numeru IP serwera i z protokołu TCP do nawiązania z nim sesji. Najbardziej znanym schematem jest HTTP.
Każdy z protokołów ma inną składnię i mechanizm nazywania zasobów. Poprzez oddzielenie protokołu i ciągu znaków lokalizującego zasób, mechanizm nazywania w WWW pozwala na pobieranie tego samego pliku przy pomocy różnych protokołów. Mechanizm ten był bardzo potrzebny i często wykorzystywany w początkowych czasach funkcjonowania WWW. Dzięki temu również WWW stało się tak uniwersalnym interfejsem do pobierania zasobów, które zazwyczaj są tylko dostępne przez np. FTP. Przykładem wykorzystania tego jest rtsp://clips.foo.com/audio/X lub telnet://ox.mycompany.com.pl. Kiedy przeglądarka spotyka się z takim odwołaniem do zasobu, interpretuje rodzaj protokołu do pierwszego wystąpienia znaku ":" a następnie uruchamia połączenie przy jego pomocy - RTSP (ang. Real Time Streaming Protocol) lub TELNET. |