Zpo-9-lab

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 21:23, 30 sie 2006 autorstwa Bwalter (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ćwiczenie 9. Wzorce projektowe cz I

Informacje wstępne

Ćwiczenie jest realizowane w języku Java w środowisku Eclipse 3.2. Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia należy zapozanać się z wykładem. Celem ćwiczenia jest zastosowanie wybranych wzorców projektowych w przykładowym systemie obiektowym dotyczącym banku.

Instalacja

Przygotowanie do ćwiczenia polega na zainstalowaniu JDK 5.0 [1] oraz środowiska Eclipse [2] w wersji 3.2 Po uruchomieniu środowiska należy zaimportować (menu File->Import->Existing projects into workspace) projekt, w którym będą stosowane wzorce projektowe.

Zadanie

Zaimplementuj operacje bankowe w taki sposób, aby stanowiły realizację wzorca Command. Każda operacja powinna być niezależną klasą, implementacją wspólnego interfejsu OperacjaBankowa i posiadać metodę wykonaj(), która powoduje wykonanie specyficznej operacji. Przekazanie parametrów specyficznych dla poszczególnych operacji odbywa się poprzez konstruktor operacji.

Należy zaimplementować operacje wpłaty, wypłaty i przelewu.

Pytania do dyskusji

  1. Czy zastosowanie odpowiednio spreparowanego obiektu obserwatora we wzorcu Observer może zagrozić stabilności aplikacji?
  2. Czy zastosowanie wzorca Pool of Objects w stosunku do obiektów bezstanowych ma sens? Jeżeli tak, to w jakich sytuacjach?
  3. W jaki sposób można zastąpić obiekty Singleton rozwiązaniami o równoważnej funkcjonalności?

Literatura

  1. E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides "Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software". Addison-Wesley, 1995.
  2. D. Gallardo "Java Design Patterns 101". [IBM]
  3. J. Cooper "Java. Wzorce projektowe". Helion, 2001
  4. A. Shalloway, J. R. Trott "Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe". Wydanie II, Helion, 2005.