Test GR4
{tw}{Twierdzenie}[section] {fa}[tw]{Fakt} {AZbioruPustego}{Aksjomat Zbioru Pustego} {APary}{Aksjomat Pary} {ASumy}{Aksjomat Sumy}
{}{0pt} {}{0pt} {}{0in} {}{-0.5in} {}{6.3in} {}{9in}
{cwicz}[section] {obra}[section] {hint}
{thm}{Twierdzenie}[section] {defn}[thm]{Definicja}
{Zadanie}[thm]{Zadanie} {Uwaga}[thm]{Uwaga} {Przykład}[thm]{Przykład} {Rozwiązanie}[thm]{Rozwiązanie} {Hint}[thm]{Hint}
{equation}{section}
{kuba_preamble1} {kuba_preamble2}
0mm 2ex
{lem}[thm]{ Lemat } {fakt}{ Fakt } {mtw}[tw]{Meta twierdzenie}
{CwiczenieINS}[thm]{Ćwiczenie}
Logika i teoria mnogości
Wykład 8
Zawartość wykładu: Konstrukcje liczbowe, liczby całkowite, wymierne, konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych: działania i porządek na liczbach.
Liczby całkowite
Na wykładzie poprzednim skonstruowaliśmy przy pomocy aksjomatu nieskończoności liczby naturalne. Określiliśmy dla nich podstawowe operacje takie jak dodawanie i mnożenie. Teraz własności tych operacji będą użyte do dalszych konstrukcji liczbowych. Pokażemy, że mając liczby naturalne zbudowane na bazie liczby czyli zbioru pustego możemy definiować bardziej skomplikowane twory liczbowe takie jak liczby całkowite, wymierne i w końcu liczby rzeczywiste. Wszystkie te obiekty maja ogromne zastosowanie w praktyce matematycznej i informatycznej. Będziemy później w innych wykładach odwoływać się do niebanalnej reprezentacji tych obiektów, które stworzymy w tym rozdziale.
Konstrukcja liczb całkowitych
Niech będzie relacją określoną na następująco:
Relacja jest relacją równoważności o polu .
{hint}{0}
- Rozwiązanie.
- Wykażemy, że relacja jest relacją równoważności na
. Dla dowolnych liczb naturalnych i mamy ponieważ , więc relacja jest zwrotna. Podobnie, dla dowolnych liczb jeśli , to i, korzystając z przemienności dodawania, otrzymujemy czyli i relacja jest symetryczna.
Aby wykazać przechodniość ustalmy trzy dowolne pary i spełniające oraz . Wtedy oraz , więc i na mocy łączności i przemienności dodawania w liczbach naturalnych otrzymujemy . Skracamy czynnik (na mocy własności skracania dla dodawanie) i otrzymujemy , czyli co dowodzi przechodniości relacji . Wykazaliśmy, że jest relacją równoważności. Koniec ćwiczenia
Wykaż, że dla dowolnej pary istnieje para taka, że oraz lub . {hint}{0}
- Rozwiązanie.
- Ustalmy dowolną parę
. Jeśli , to mamy i warunek jest spełniony. Jeśli to, na mocy własności liczb naturalnych, istnieje liczba naturalna taka, że (lub, że ). Wtedy (lub ), czyli (lub ) co należało dowieść. Koniec ćwiczenia Niech
Które z liczb całkowitych są relacjami równoważności na ? {hint}{0}
- Rozwiązanie.
- Aby liczb całkowita była relacją
równoważności koniecznym jest , a więc jedynym kandydatem na liczbę będącą relacją równoważności na jest . Weźmy teraz dowolną parę liczb naturalnych , jeśli , to , czyli . Liczba całkowita jest relacją równoważności na i żadna inna liczba całkowita nie jest relacją równoważności. Koniec ćwiczenia
Operacje na
Element zero to element .
Element przeciwny do danego: jeżeli to przez
Dodawanie: .
Mnożenie: {Dla przejrzystości zapisu będziemy czasami pomijać znak pisząc zamiast }.
Odejmowanie:
Proszę o zwrócenie uwagi na pewną kolizję oznaczeń. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia i odejmowania) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Jest to ewidentna kolizja oznaczeń, którą wykonujemy z pełną świadomością. W praktyce matematycznej i informatycznej przyjęło się używać te same znaki działań wiedząc, że mają one zgoła inne znaczenie. Również element będziemy oznaczać identycznie jak w liczbach naturalnych pomimo, że jest to zupełnie inny zbiór. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby naturalne w całkowite) takie, które zachowuje działania na liczbach co upewni nas, że stosowanie tych samych oznaczeń nie grozi konfliktem.
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów : {hint}{0} {hint}{1}
- Wskazówka .
- Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru
reprezentantów.
- Rozwiązanie.
- Dla dowodu wykazującego dobre zdefiniowanie operacji na
liczbach całkowitych ustalmy dowolne pary spełniające oraz .
Dla dowodu dobrego zdefiniowania elementów przeciwnych musimy wykazać, że , czyli, że . Potrzebujemy co jest równoważne stwierdzeniu, że , który to fakt jest oczywistą konsekwencją . Wykazaliśmy, że definicja elementu przeciwnego nie zależy od wyboru reprezentantów dla klas.
Analogiczny dowód przeprowadzamy dla dodawania. Musimy wykazać, że . Równość ta jest prawdą wtedy i tylko wtedy, kiedy , czyli kiedy . Korzystając z definicji relacji potrzebujemy . Z założeń wynika, że , oraz -- dodając te równości stronami i korzystając z łączności i przemienności dodawania w liczbach naturalnych otrzymujemy żądany fakt.
Wykażemy, że mnożenie dwóch liczb całkowitych nie zależy od wyboru reprezentantów w klasach równoważności. Niewątpliwie, używając założeń i przemienności, łączności i definicji mnożenia mamy
i dalej, używając rozdzielności mnożenia
Używamy raz jeszcze założeń i dostajemy
co, po wymnożeniu daje
Stosujemy prawo skracania dla liczb naturalnych do i dostajemy
co, używając przemienności mnożenia i przemienności i łączności dodawania daje
Wywnioskowaliśmy, że , co oznacza, że definicja mnożenia nie zależy od wyboru reprezentantów dla klas. Koniec ćwiczenia
Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb całkowitych zachodzą równości:
- (przemienność dodawania)
- (przemienność mnożenia)
- oraz to (prawo
skracania)
- (rozdzielność)
{hint}{0} {hint}{1}
- Wskazówka .
- Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę
liczb całkowitych. Zauważ, że w dowodzie będą interweniowały udowodnione już prawa łączności, przemienności i prawo skreśleń i skracania dla liczb naturalnych.
- Rozwiązanie.
- Dla dowodu powyższych własności ustalmy dowolne liczby
całkowite .
- Dla dowodu przemienności dodawania zauważmy,
że i korzystając z przemienności dodawania dla liczb naturalnych otrzymujemy . Wykazaliśmy, że dodawanie liczb całkowitych jest przemienne.
- Podobne rozumowanie stosujemy dla mnożenia
i, stosując przemienność mnożenia i dodawania co należało wykazać.
- Dla dowodu prawa skracania dla liczb całkowitych
załóżmy, że , oraz, że dokładnie jedna z liczb jest równa zero. Na mocy Ćwiczenia Uzupelnic Cw:reprzero| reprezentacja taka istnieje dla każdej, różnej od zera, liczby całkowitej. Wnioskujemy, że . Wnioskujemy stąd, że , czyli, że . Jeśli to otrzymujemy, korzystając z rozdzielności, i, korzystając z prawa skracania dla liczb naturalnych , czyli co należało dowieść. Podobnie, jeśli to i, podobnie jak w poprzednim przypadku . Wykazaliśmy, że mnożenie liczb całkowitych jest skracalne.
- Dla dowodu rozdzielności postępujemy następująco. Liczby
. Korzystając z rozdzielności, przemienności i łączności działań na liczbach naturalnych dostajemy , co równa się co należało wykazać.
Koniec ćwiczenia
Porządek liczb całkowitych
Liczba zachodzi gdy .
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta. {hint}{0} {hint}{1}
- Wskazówka .
- Do dowodu zastosuj własności dodawania
liczb naturalnych.
- Rozwiązanie.
- Niech będą
parami liczb naturalnych takimi, że oraz . Załóżmy dodatkowo, że . Wykażemy, że w takim przypadku również , czyli, że porządek na liczbach całkowitych jest niezależny od wyboru reprezentantów dla klas równoważności. Skoro , to i z wykładu o liczbach naturalnych wiemy, że istnieje liczba naturalna taka, że . Równocześnie nasze założenia gwarantują, że i , czyli, że
Korzystając z udowodnionej własności podstawiamy liczby do wzoru otrzymując
co z kolei możemy skrócić przez otrzymując
Czyli , co należało wykazać. Koniec ćwiczenia
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny. {hint}{0} {hint}{1}
- Wskazówka .
- Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb
naturalnych i porządku liczb naturalnych.
- Rozwiązanie.
- Porządek na
liczbach całkowitych jest zwrotny. Dla dowolnej liczby całkowitej mamy ponieważ .
Dla dowodu antysymetrii załóżmy, że dla dwu liczb całkowitych mamy oraz . Wnioskujemy natychmiast, że oraz, że . Korzystając z przemienności dodawania, przechodniości i antysymetrii porządku na liczbach naturalnych dostajemy , czyli , co należało wykazać.
Aby wykazać przechodniość ustalmy trzy dowolne liczby całkowite, takie, że . Definicja porządku gwarantuje, że
Operując ćwiczeniami z Wykład 7 możemy łatwo pokazać, że jeśli dodamy do obu stron nierówności tą samą liczbę, to nierówność pozostanie zachowana. W związku z tym
i używając przechodniości dostajemy . Jeszcze raz wykorzystując ćwiczenia dotyczące liczb naturalnych możemy skrócić i otrzymać , czyli , co należało wykazać.
Dowód spójności porządku na liczbach całkowitych jest trywialną konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych i mamy lub . Koniec ćwiczenia
Rozważmy funkcje zadaną wzorem
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jako ćwiczenie pokażemy, że funkcja jest iniektywna i zgodna z działaniami. Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę naturalną z odpowiadającą jej liczbą całkowitą . W ten sposób każdą liczbę naturalną możemy traktować jak całkowitą.
Pokaż, że funkcja jest iniekcją. Pokaż, że jest zgodne z działaniami i porządkiem to znaczy:
- jeżeli to
{hint}{0} {hint}{1}
- Wskazówka .
- Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz ) po
prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę liczb całkowitych. Zauważ, że w dowodzie będą interweniowały udowodnione już prawa łączności, przemienności, prawo skreśleń i skracania oraz własności porządkowe dla liczb naturalnych.
- Rozwiązanie.
- Aby wykazać iniektywność funkcji wybierzmy dwie dowolne
liczby naturalne . Jeśli , to , czyli i używając prawa skracania dla liczb naturalnych dostajemy , co należało wykazać. Nasze rozumowanie wykazało, że funkcja jest iniekcją. Przechodzimy teraz do dowodu własności funkcji .
- Oczywiście , ponieważ .
- Dla
dowolnych dwóch liczb naturalnych mamy , co należało wykazać.
- Podobnie jak w poprzednim przypadku ustalmy dowolne dwie liczby
naturalne i . Wtedy, używając całego arsenału identyczności prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy , co należało wykazać.
- Jeśli , to niewątpliwie , czyli co oznacza, że . Dowód jest zakończony.
Koniec ćwiczenia
Liczby wymierne
Niech Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \mathbb{Z}^* = \mathbb{Z} \setminus \left\{\emptyset\right\}\$. Określamy relację na zbiorze } {Z}
{Z}^*Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle następująco. } (a,b) (c,d) wtw a d = c b
d = c bc b=a dParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co oznacza, że } (c,d) (a,b)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Wykazaliśmy symetrię relacji . Aby dowieść przechodniości ustalmy trzy dowolne elementy } {Z} {Z}^*Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle spełniające } (a,b) (c,d)(c,d)(e,f)a d = c bc f = e dParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle używając przemienności i łączności\footnote{Dowód łączności mnożenia liczb całkowitych zostawiamy zainteresowanym czytelnikom} mnożenia liczb całkowitych otrzymujemy } a d f = c b f = e b dParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Korzystając z prawa skracania dla liczb całkowitych, korzystając z założenia, że } d 0a f = e b(a,b) (e,f)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co należało wykazać. {\bf Koniec ćwiczenia \thethm}\par\noindent\ignorespacesafterend \begindefn Niech } {Q} = {Z} {Z}^* / Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle \enddefn OZNACZENIE: Będziemy tradycyjne oznaczać ułamek } {a}{b}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Oznacza on zbiór } [ (a,b) ]_{}Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\beginCwiczenieINS”): {\displaystyle . \beginCwiczenieINS Dla jakich liczb wymiernych } [(a,b)]_{} [(a,b)]_{} = {Z}Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\endCwiczenieINS”): {\displaystyle ? \endCwiczenieINS \setcounter{hint}{0} ; Rozwiązanie. : Po pierwsze zauważmy, że } [(a,b)]_{} = c{Z}: d
(a,b) (c,d) (a,b) (d,c) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Niewątpliwie musimy więc mieć } (0,d)(a,b)d{Z}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ~(gdyż } 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nie może występować na drugiej współrzędnej). Definicja relacji implikuje, że } 0 b = d aParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , czyli, że } a=0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Co więcej dla dowolnej liczby całkowitej } c(0,d)(0,c)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ponieważ } 0 c = 0 dParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Tak więc jedyną klasą równoważności relacji spełniającą nasz warunek jest zbiór }(0,d): d{Z}0,
[(ac, bd) ]_{}[ (a,b) ]_{} : [ (c,d) ]_{} = [(ad, bc) ]_{}[ (c,d) ]_{} [(0, d) ]_{}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle Tak jak poprzednio w przypadku liczb całkowitych będziemy starali się utożsamiać liczby całkowite z pewnymi ułamkami. Proszę tak jak poprzednio o zwrócenie uwagi na kolizję oznaczeń. Jest to zamierzona kolizja oznaczeń, którą wprowadzamy z pełną świadomością. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia, odejmowania i liczby przeciwnej) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby całkowite w wymierne) takie, które zachowuje działania na liczbach. Upewni nas to, że stosowanie tych samych oznaczeń de facto nie grozi konfliktem. \beginCwiczenieINS Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów: \endCwiczenieINS \setcounter{hint}{0} \addtocounter{hint}{1} ; Wskazówka \thehint. : Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru reprezentantów. ; Rozwiązanie. : Pierwszym działaniem, które może zależeć od reprezentantów z wybranych z klasy równoważności jest branie elementu przeciwnego. Załóżmy, że } (a,b) (c,d)ad=cbParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle i korzystając z własności liczb całkowitych\footnote{Tylko niektóre z niezbędnych własności liczb całkowitych zostały wykazane we wcześniejszej części wykładu. Pozostawiamy dociekliwym czytelnikom możliwość dowiedzenie wszystkich faktów niezbędnych do rozumowań na liczbach wymiernych}, } (-1) a d = (-1) c b-a d = -c b[(-a,b)]_{}=[(-c,d)]_{}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , co należało wykazać. Aby dowieść niezależności dodawania ustalmy cztery elementy } {Z}{Z}^*Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle takie, że } (a,b) (e,f)(c,d)(g,h)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Natychmiast wnioskujemy, że } a f = e
bc h = g da f d h = e b d h { oraz }
c h b f = g d b f.
(f h) (a d + c b) = (b d) ( e h
+ g f)
[(a,b)]_{}+[(c,d)]_{} = [(a d + c b,b d)]_{} =
[(e h + g f,f h)]_{} = [(e,f)]_{} + [(g,h)]_{},
[(a,b)]_{}[(c,d)]_{} = [(ac,bd)]_{}
=[(eg,fh)]_{}=[(e,f)]_{}[(g,h)]_{},
=[(a,b)]_{}[(d,c)]_{}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle i ponieważ założyliśmy } c 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , to dzielenie jest złożeniem dwóch operacji niezależnych od wyboru reprezentantów dla klas równoważności -- co należało wykazać. {\bf Koniec ćwiczenia \thethm}\par\noindent\ignorespacesafterend ===Porządek ułamków.=== \begindefn } {a}{b} {c}{d}(a d - b c) b d 0Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle \enddefn \beginCwiczenieINS Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta. \endCwiczenieINS \setcounter{hint}{0} \addtocounter{hint}{1} ; Wskazówka \thehint. : Do dowodu zastosuj własności dodawania, mnożenia i odejmowania liczb całkowitych. ; Rozwiązanie. : Ustalmy dowolne } {a}{b} {c}{d}(a d - b c) b d 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest równoważne } ((a d - b c) 1 -(b d) 0 )( b d) 1 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , co z kolej znaczy, że } {a}{b}-{c}{d}{0}{1}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Ponieważ wykazaliśmy wcześniej, że odejmowanie liczb wymiernych nie zależy od wyboru reprezentantów dla klasy pozostaje wykazać, że dla } {a}{b}={e}{f}{a}{b}{0}{1}{e}{f}{0}{1}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Pierwsza nierówność jest prawdą wtedy i tylko wtedy, kiedy } (a 1 - b 0) b 1=a b 0e f
0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . W świetle założenia mówiącego, że } {a}{b}={e}{f}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , czyli, że } a f = b eParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle równoważność otrzymujemy przez analizę dodatniości } a,b,efParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . {\bf Koniec ćwiczenia \thethm}\par\noindent\ignorespacesafterend \beginCwiczenieINS Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny. \endCwiczenieINS \setcounter{hint}{0} \addtocounter{hint}{1} ; Wskazówka \thehint. : Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb całkowitych i porządku dla liczb całkowitych. ; Rozwiązanie. : Zwrotność porządku na liczbach wymiernych jest trywialna. Nierówność } {a}{b}{a}{b}(ab-ba)bb 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co jest zawsze prawdą. Dla dowodu antysymetrii załóżmy, że } {a}{b}{c}{d}{c}{d} {a}{b}(ad-bc)bd 0(cb-da)db 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Ponieważ definicja liczb wymiernych gwarantuje, że } db 0ad-bc=0ad=bcParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co jest definicją równości } {a}{b}={c}{d}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Antysymetria jest pokazana. Aby pokazać przechodniość wybierzmy trzy liczby wymierne } {a}{b}{c}{d}{e}{f}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Z założeń wynika, że } (ad-bc)bd 0(cf-de)df 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Wnioskujemy, że }adbd bcbd oraz cfdf dedf
adbdff bcbdff oraz cfdfbb dedfbb
x & { gdy }, x 0
-x & { w przeciwnym przypadku}.
| x+y | | x | + | y |
| {a}{b}+{c}{d} | = | {ad+bc}{bd} | =
{ | ad+bc | }{ | bd | }
| {a}{b} | + | {c}{d} | =
{ | a | }{ | b | }+{ | c | }{ | d | } = { | a | | d | + | b | | c | }{ | b | | d | }.
[( | a | | d | + | b | | c | ) | bd | -
| ad+bc | | b | | d | ] | b | | d | | bd | 0,
[( | ad | + | bc | -
| ad+bc | ] | b | | c | | b | | d | | b | | d | 0,
| [(n,k)]_{} +[(l,m)]_{} | = | [(0,k+m)]_{} | =
[(k+m,0)]_{} =[(k,0)]_{}+[(m,0)]_{} = | [(0,k)]_{} | + | [(0,m)]_{} |
{a}{b}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . W tym przypadku nierówność implikuje, że } (a1-b0)b1 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , czyli, że } abParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle są liczbami całkowitymi tego samego znaku. To znaczy, że posiadają reprezentacje postacie } [(n,0)]_{}[(k,0)]_{}[(0,n)]_{}[(0,k)]_{}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ). Wnioskujemy, że } a | b | = b | a | {a}{b} = { | a | }{ | b | }Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co należało wykazać. W drugim przypadku mamy } {a}{b}< 0(a1-b0)b1< 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , więc znaki } abParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle są przeciwne~(posiadają reprezentacje } [(n,0)]_{}[(0,k)]_{}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , lub na odwrót). Wtedy mamy } | {a}{b} | = {-a}{b}-a
| b | = b | a | Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest prawdą. Wykazaliśmy, że moduł zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. {\bf Koniec ćwiczenia \thethm}\par\noindent\ignorespacesafterend \begindefn Rozważmy teraz funkcje } j:{Z} {Q}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle identyfikującą liczby całkowite jako pewne specjalne liczby wymierne zadaną wzorem }j(a) = [ (a,1)]_{}
+[(b,1)]_{} = j(a) + j(b)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co należało wykazać. Dla dowodu różnicy ustalmy ponownie } abj(a-b)=[(a-b,1)]_{}=[((a1-1b)11,11)]_{} = [(a,1)]_{} -[(b,1)]_{} = j(a) - j(b)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , co kończy dowód podobnie jak w poprzednim przypadku. Dla dowodu iloczynu, ustalmy znów } abj(a b) = [(ab,1)]_{} = [(ab,11)]_{} = [(a,1)]_{}[(b,1)]_{} = j(a) j(b)Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle , co dowodzi wymaganego faktu. Dla dowodu zgodności z porządkiem załóżmy, że } a bb-a 0(b1-1a)11 0Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle co oznacza, że } [(b,1)]_{}[(a,1)]_{}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . {\bf Koniec ćwiczenia \thethm}\par\noindent\ignorespacesafterend Dzięki włożeniu } jParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle będziemy utożsamiali liczbę całkowitą } aParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle z odpowiadającą jej liczbą wymierną } j(a) = [ (a,1)]_{}Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begindefn”): {\displaystyle . ==Konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych== \begindefn Ciągiem elementów zbioru } AParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nazywamy każdą funkcje } a: {N} Aa_nParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle oznaczamy element ciągu } a(n)Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\enddefn”): {\displaystyle . \enddefn Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od \underline{\bf Georg Cantor}\ . Genialny pomysł \underline{\bf Georg Cantor}\ polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb wymiernych spełniających warunek \underline{\bf Augustin Louis Cauchy}\ . Wiemy z analizy (patrz wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za liczbę rzeczywistą brać wszystkie takie ciągi aproksymacji, które w sensie poniższych definicji będą \emph{dowolnie bliskie siebie}. \begindefn Ciągiem Cauchy'ego zbioru liczb wymiernych } {Q}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle nazywamy każdy taki ciąg } a: {N}
{Q}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle który spełnia warunek (Cauchy'ego) }_{ {Q} {0.1mm}
>0} _{n_0 {N}} _{p,k {N}} ( p>n_0 k >n_0 {0.1mm} | a_p - a_k | < )
_{M>0} _{n {N}} | a_n | <M
| a_{n_0} | | a_{n_0 +1} | + Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle powiększoną o } 1Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane } MParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle majoryzuje moduły wszystkich liczb ciągu. }} Poniżej wprowadzimy relacje równoważności na zborze ciągów Cauchy'ego, taką która skleja ciągi, które leżą \emph{dowolnie blisko}. Każdy taki ciąg będzie inną aproksymacją tej samej liczby rzeczywistej. Zbiór wszystkich takich aproksymacji będzie dla nas właśnie liczbą rzeczywistą. \begindefn Niech } X= a: {N} {Q} : a jest ciągiem Cauchy'ego
Na zbiorze ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: dwa ciągi i są równoważne co zapisujemy jako gdy:
Twierdzenie [Uzupelnij]
Relacja określona na jest relacją
równoważności.Dowód [Uzupelnij]
Zwrotność i symetria relacji są oczywiste. Zajmijmy się dowodem przechodniości. Niech oraz . Oznacza to:
Weźmy . Będziemy dobierać niezależnie liczby i do dla pierwszej i drugiej pary ciągów. Mamy zatem parę nierówności: dla zachodzi oraz dla zachodzi . Biorąc większą z tych dwóch liczb będziemy oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla zachodzą oraz . Używając nierówności trójkąta udowodnionego w ćwiczeniu w rozdziale Uzupelnic cwiczenie_nier_troj| mamy:
co kończy dowód.

Przez liczby rzeczywiste będziemy rozumieli zbiór i oznaczamy przez .
Liczbą rzeczywistą jest zatem zbiór ciągów Cauchy'ego które leżą dowolnie blisko siebie. Na każdy taki ciąg można patrzeć jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej.
Ile razy należy poprzedzić znakiem zbiór , aby otrzymać ? {hint}{0}
- Rozwiązanie.
- Mamy , a więc
. Rozumując dalej mamy , a więc . W końcu i . Reasumując otrzymujemy
Pozostaje wykazać, że po tylu iteracjach nie otrzymamy niczego mniejszego niż . Niech będzie funkcją taką, że dla dowolnego . Wtedy jest ciągiem Cauchego i . Ponieważ , to co implikuje, że
a ponieważ
i każda większa ilość jest również odpowiednia. Koniec ćwiczenia
Działania na
Dla ciągów i ciąg oraz oznaczają ciągi zadane jako dla każdego . Tak samo definiujemy mnożenie:
Dodawanie i mnożenie ciągów liczb wymiernych definiujemy po współrzędnych to znaczy:
- dodawanie
- mnożenie
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym zagadnieniem na wykładzie 8 analizy matematycznej. Pokazać, że definicja dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych jest poprawna i niezależna od wyboru reprezentantów:
{hint}{0} {hint}{1}
- Wskazówka .
- Dowód poprawności definicji dodawania oprzeć na
dowodzie twierdzenia Uzupelnic thm:def_R|.
- Rozwiązanie.
- Pokażemy poprawność definicji mnożenia (lub ciągłość mnożenia w
sensie wykładu 8 analizy matematycznej)
Dowód [Uzupelnij]
Niech oraz . Pokazujemy, że . Weźmy . Ciągi i jako ciągi Cauchy'ego są ograniczone. Niech będzie wspólnym ograniczeniem tych ciągów. Dla dobierzmy takie i aby i dla i . Obie nierówności będą zachodzić jednocześnie dla wszystkich poczynając od . Prosty rachunek korzystający z nierówności trójkąta kończy dowód:

Koniec ćwiczenia
Porządek na
Relacja na zbiorze liczb rzeczywistych jest zdefiniowana jako
Będziemy mówili, że liczba wymierna rozdziela dwa ciągi Cauchy'ego poczynając od elementu .
Słaby porządek definiujemy tak jak zazwyczaj: dla liczb rzeczywistych gdy (patrz definicja Uzupelnic defn:porzadeknaR|) lub gdy (patrz definicja Uzupelnic relacja_na_ciagach_Cauchyego|).
Twierdzenie [Uzupelnij]
Porządek na jest liniowy.
Dowód [Uzupelnij]
Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego i jeżeli to lub . Niech zatem . Zgodnie z definicją oznacza to:
Dobierzmy do liczby i odpowiednio dla ciągów i tak aby dla wszystkich zachodziło oraz . Zgodnie z formulą powyżej dla musi istnieć takie, że . Ustalmy, że to (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). Weźmy zatem dowolne . Zachodzą następujące nierówności:
Łatwo pokazać stosując powyższe nierówności, że poczynając od liczba wymierna będzie rozdzielała obydwa ciągi Cauchy'ego. Mianowicie,

Włożenie w
Rozważmy funkcje zadaną następująco: dla liczby wymiernej liczba rzeczywista jest klasą równoważności ciągu stale równego czyli gdzie . Tak więc liczby wymierne stają się częścią liczb rzeczywistych. Funkcja jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest ona iniektywna i zgodna z działaniami i porządkiem.
- jeżeli to
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę wymierną z odpowiadającą jej liczbą rzeczywistą .
Rozwijanie liczb rzeczywistych przy podstawie
Twierdzenie [Uzupelnij]
Dla każdej liczby rzeczywistej istnieje ciąg taki, że ciąg jego sum częściowych dany jako spełnia:
- jest ciągiem Cauchy'ego
Taki ciąg nazywamy rozwinięciem liczby przy podstawie .
Dowód [Uzupelnij]
Dla liczby rzeczywistej podamy indukcyjną konstrukcję ciągu będącego rozwinięciem dwójkowym liczby i równolegle ciąg jego sum częściowych. Jeżeli to definiujemy , w przeciwnym wypadku to znaczy kiedy definiujemy . Załóżmy, że mamy zdefiniowany ciąg do wyrazu . Wyraz definiujemy
{
Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| pierwszej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Wykonaj dowód drugiej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. poprzedzającego to ćwiczenie.
{hint}{0}
- Rozwiązanie.
- Dowód części drugiej . Niech będzie
dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą czyli niech . Należy pokazać, że ciągi i są równoważne w sensie . Weźmy . Dobierzmy tak duże aby . Dalej wynika trywialnie z nierówności Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|. Koniec ćwiczenia
Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału przy podstawie . Na każdym etapie konstrukcji sprawdzamy czy w przedziale w którym pracujemy aktualnie liczba znajduje się w lewej czy tez prawej połówce przedziału. Stosownie do tego wybieramy cyfrę lub rozwinięcia. Jak łatwo można przypuścić podobną konstrukcję jak w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie| można wykonać przy dowolnej innej podstawie . W takim wypadku aktualny analizowany przedział dzielilibyśmy na podprzedziałów i stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z cyfr ze zbioru Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{0,\ldots k-1\right\}\$. Przykładowo gdy za } kk=10Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne danej liczby rzeczywistej. Twierdzenie poniżej upewni nas o pewnej ciekawej własności rozwinięć. Otóż rozwinięcie przy podstawie } k=2Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle otrzymane przy pomocy twierdzenia [[##thm:rozwiniecie|Uzupelnic thm:rozwiniecie|]] zawsze jest takie, że zera w tym rozwinięciu występują dowolnie daleko. Innymi słowy, nie jest możliwe aby w rozwinięciu od pewnego miejsca występowały same jedynki. W przykładzie dotyczącym rozwinięcia dziesiętnego liczby odpowiada to sytuacji w której nie występują ciągi które stale od pewnego miejsca mają cyfrę } 9Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . {{twierdzenie|[Uzupelnij]|| Rozwinięcia } aParser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle uzyskane przy pomocy konstrukcji twierdzenia [[##thm:rozwiniecie|Uzupelnic thm:rozwiniecie|]] dla liczby } 0 x
<1Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle jest zawsze takie że: }_{k} _{n>k} a_n = 0
b_{k_0 -1} + {1}{2^{k_0 +2}} + ... +{1}{2^{k_0 +p+1}}
x b_{k_0 -1} + {1}{2^{k_0 +2}} + ... +{1}{2^{k_0+ p+1}} + {1}{2^{k_0 p+ 1}}
{1}{2^{k_0 +1}}Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które nieformalnie zapiszemy jako } a_0 ... a_{k_0 -1} 0 1 1 1 ...Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle rozwinięcie } a_0 ... a_{k_0 -1} 1 0 0 0 ...Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle . To właśnie to drugie rozwinięcie zostanie znalezione przez procedurę rekurencyjną przedstawioną w twierdzeniu [[##thm:rozwiniecie|Uzupelnic thm:rozwiniecie|]]. }} {{twierdzenie|[Uzupelnij]|| Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem } [0;1)a 2^Szablon:N: _{k} _{n>k} a_n = 0 }}
Dowód [Uzupelnij]
Bijekcja jest zdefiniowana przy pomocy techniki wprowadzonej w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Istnienie funkcji przypisującej liczbie rzeczywistej jej rozwinięcie dwójkowe zostało tam opisane. Własność tego rozwinięcia została pokazana w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie2|. Pozostaje uzasadnić iniektywność takiego przypisania. Niech . Załóżmy, że . Rozważmy zatem ciągi oraz rozwinięć dwójkowych i . Nazwijmy ciągi ich sum częściowych odpowiednio przez i . Ciągi sum wyznaczają te liczby czyli . Ciągi i muszą być różne bo inaczej wyznaczałyby te same liczby. W takim razie ciągi rozwinięć i muszą być różne.

Powyższe twierdzenie będzie miało fundamentalne znaczenie w teorii mocy o którym mowa będzie w wykładzie 9. Pokazuje bowiem że liczby rzeczywiste są równoliczne ze zbiorem .