Ćwiczenia do Modułu 1
Ta strona będzie zawierać podstawowe zadania na tablice.
Zadanie 1 (Flaga polska)
Tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0) wypełniona zerami i jedynkami reprezentuje ciąg N urn w których znajdują się żetony białe (0) i czerwone (1). Należy podać algorytm działania automatu przestawiającego żetony w urnach tak, by najpierw były żetony białe, potem czerwone. Robot może wykonywać dwa rodzaje operacji:
- Kol(i) - podaje kolor żetonu w i-tej urnie (1 ≤ i ≤ n)
- Z(i,j) - zamienia żetony z i-tej i j-tej urny (1 ≤ i,j ≤ n)
Uwagi:
- Operacja Kol jest bardzo kosztowna, więc zależy nam na tym by kolor każdego żetonu był sprawdzany co najwyżej raz.
- Robot potrafi zapamiętać tylko kilka wartości z przedziału 0..N+1.
- Nie można założyć, że występuje choć jeden żeton w każdym z kolorów.
Możliwe rozwiązania zadania 1
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 1 optymalizuje liczbę sprawdzeń kolorów, ale może niepotrzebnie zamieniać czerwone z czerwonymi. Mozna tego uniknąć wprowadzając dodatkową pętlę po czerwonych od końca tablicy.
Rozwiązanie 2
W rozwiązaniu 2 są dwie zagnieżdżone pętle while. Trzeba zwrócić uwagę, że gdyby nie warunek b<c to w przypadku tablicy zawierającej same białe żetony doszłoby do wyjścia poza zakres (odwołanie do Kol(0)). Można uniknąć zagnieżdżonych while'i; trzeba jednak uważać aby nie sprawdzać kilka razy koloru tego samego żetonu.
Rozwiązanie 3
W rozwiązaniu 3 każdy żeton jest sprawdzany co najwyżej raz, a każda zamiana ustawia na dobrych miejscach 2 żetony (czyli zamian jest co najwyżej N div 2). Alternatywne rozwiązanie, unikające zagnieżdżonych pętli jest poniżej. Jednak dla tablicy złożonej z jednego żetonu czerwonego i potem samych białych będzie potrzeba N-1 zamian.
Rozwiązanie 4
Zadanie 2 (Flaga holenderska)
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0). Należy tak poprzestawiać w niej elementy, żeby najpierw były elementy <0, potem =0, a na końcu >0.
Rozwiązanie 1
Zadanie 3 (Najdłuższe plateau)
Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, długość najdłuższego stałego segmentu (spójnego fragmentu tablicy).
Możliwe rozwiązania zadania 3
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 2
A co by było gdyby tablica A była posortowana ?
Zadanie 4 (Segment o maksymalnej sumie)
Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, maksymalną sumę segmentu (spójnego fragmentu tablicy). Przyjmujemy, że segment pusty ma sumę 0.
Możliwe rozwiązania zadania 4
Rozwiązanie trywialne, o kwadratowej złożoności:
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie liniowe:
Rozwiązanie 1
Zadanie 5 (Część wspólna zbiorów)
Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) cześć wspólną tych zbiorów.
Rozwiązanie 1
Zadanie 6 (Suma zbiorów)
Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) sumę tych zbiorów.
Możliwe rozwiązania zadania 6
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 2
Zadanie 7 (Podciąg)
Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 1. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).
Rozwiązanie 1
Zadanie 8 (Odwracanie tablicy)
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.
Rozwiązanie 1
Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne)
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne o k w prawo, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i<N.
Możliwe rozwiązania zadania
Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.
Rozwiązanie 1
Można też skorzystać z rozkladu na cykle elementów tablicy. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.
Rozwiązanie 2
Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo realizuje się porzez trzy odwrócenia pewnych segmentów w tablicy. Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.
Rozwiązanie 3