|
2. Poddanie analizie potencjalnego audytorium
Przygotowując prezentacje, trzeba rozważyć, do kogo adresujesz swoją wypowiedź. Najbardziej udane wystąpienia to te, przygotowane z myślą o konkretnej publiczności, z uwzględnieniem wiedzy, postaw, sympatii i antypatii członków audytorium. Przy trafnej analizie audytorium można tak kierować swoją prezentacją, by osiągnąć swoje cele przy tym audytorium.
Analiza audytorium powinna uwzględniać:
- Zakres wiedzy członków audytorium na prezentowany temat:
bardzo duża, ogólna, ograniczona, żadna, nieznana
- Opinię członków audytorium o temacie i/lub osobie prezentującej go czy reprezentowanej organizacji:
bardzo przychylna, raczej przychylna, neutralna, trochę nieprzychylna, bardzo wroga, nieznana
- Charakter wzajemnych relacji (prezentera czy organizacji a audytorium):
klienci, wyższe kierownictwo, współpracownicy/koledzy, podwładni, kierownictwo innej organizacji, inni pracownicy, przedstawiciele środków masowego przekazu, społeczeństwo
- Długość w czasie relacji z organizacją (dotyczy klientów lub pracowników):
nowi, mniej niż dwa lata, więcej niż dwa lata, nieznana
- Zdolności rozumienia wypowiedzi na różnym poziomie złożoności:
znajomość słownictwa technicznego, brak znajomości słownictwa technicznego, ogólnie wysoki poziom rozumienia (większy zakres słownictwa), ogólnie niski poziom rozumienia (mniejszy zakres słownictwa), nieznane
- Otwartość i gotowość przyswajania przedstawianych koncepcji:
duży zapał/entuzjazm, otwartość, neutralność, lekki opór, silny opór, nieznana
- Preferencje, co do metod i technik przekazu informacji:
statystyczne porównania, tabele kosztów, wykresy, anegdoty, prezentacje audiowizualne, inne...
- Metody i techniki przekazu informacji, które wywołują negatywne reakcje audytorium
po zebraniu informacji wpisać konkretnie, jakie
- Cech demograficznych – płeć, wiek
|