Grafika komputerowa i wizualizacja
Z Studia Informatyczne
Autor sylabusa
dr inż. Dariusz Sawicki
dasa@iem.pw.edu.pl
Nazwa zajęć
Grafika komputerowa i wizualizacja
Typ zajęć
wykład (15 godz.) + projekt (15 godz.)
Opis
Celem wykładu jest poznanie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej. Poznanie podstawowych problemów grafiki oraz metod i algorytmów stosowanych do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.
Wymagania wstępne
Algorytmy i struktury danych
Sylabus
- Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.
- Podstawowe operacje rastrowe.
- Współrzędne jednorodne. Opis macierzowy przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych.
- Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. Rzutowanie, kamera i wirtualne studio.
- Modelowanie brył. Modelowanie krzywych i powierzchni.
- Eliminacja elementów zasłoniętych.
- Światło i barwa w grafice komputerowej.
- Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
- Oświetlenie globalne. Dążenie do realizmu w grafice komputerowej.
Literatura
- Shirley P.: Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed., A K Peters, 2005
- FoleyJ.D., van Dam A., Feiner St.K., Hughes J.F.: Computer Graphics, Principles and Practice. Addison-Wesley Publ.Co.1996
- Hearn D., Baker P.: Computer Graphics. Prentice Hall 1997
- Zabrodzki J. i inni : Grafika komputerowa, metody i narzędzia. WNT 1994
- Jankowski M.: Elementy grafiki komputerowej. WNT 1990