ZZL Moduł 1

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji – wykład 1

Wstęp do zarządzania zasobami ludzkimi Opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis


Wprowadzenie

Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje wybrany aspekt zarządzania. W praktyce osoba zarządzająca firmą, kierownicy średniego szczebla w swoich codziennych działaniach i decyzjach nie oddzielają obszaru polityki personalnej od kwestii biznesowych, nie jest to możliwe. Decyzje z obszaru biznesu mają wpływ na działania personalne i odwrotnie. Można zatem stwierdzić, że ogólna wiedza dotycząca zarządzania przydaje się, a nawet jest niezbędna przy realizowaniu funkcji personalnych. A realizowanie funkcji personalnych to także zarządzanie.

Ponadto nie tylko specjaliści, pracownicy departamentów kadr (często zwanych obecnie działami Human Resources) odpowiadają za zarządzanie zasobami ludzkimi. Każdy kierownik uczestniczy w tych działaniach, a dotyczą one każdego pracownika. Zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi będą dokładniej przedstawione w następnych wykładach, a w tym zapoznany się z podstawowymi zagadnieniami zarządzania.



• organizacja
  • zasoby
  • zarządzanie
  • skuteczność, wydajność
  • funkcje kierownicze
  • misja

  • Na czym polega zarządzanie
  • Podstawowe funkcje kierownicze
  • Cele, zawartość podręcznika
  • Zarządzanie sobą

Na czym polega zarządzanie

Kierownik lub używając zamiennie przyjętego z języka angielskiego określenia menedżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest zarządzanie w organizacjach.

Pojęcie organizacja, do której odnosi się działanie menedżera, można definiować na trzy sposoby – dostrzegając czynność, instytucję lub system.

Jako czynność - organizacja to planowa koordynacja działań grupy ludzi dla osiągnięcia wspólnych, wyznaczonych celów poprzez podział pracy, funkcji i zasobów, określenie hierarchii władzy i odpowiedzialności.

Przez organizację – w sensie instytucjonalnym – będziemy rozumieli grupę ludzi mającą wspólny cel, zadania, program działania.

Można również postrzegać organizację jako system powiązanych ze sobą czterech elementów społeczno-technicznych, takich jak: cele i zadania, ludzie, struktura formalna, wyposażenie i technika.


Organizacje dysponują pewnymi zasobami, są to:

  • Zasoby społeczne: ludzie z ich kwalifikacjami, umiejętnościami, predyspozycjami
  • Zasoby finansowe: kapitały, dochody, dotacje, wypłaty
  • Zasoby rzeczowe: budynki, sprzęt, działki
  • Zasoby informacyjne: przetwarzane dane, wiedza o produktach, klientach, metodach

Organizacje wykorzystują dostępne zasoby w celu realizacji swoich celów.


Zarządzanie to działania prowadzące do realizacji celów organizacji przez jak najlepsze wykorzystanie potencjału ludzkiego, środków finansowych i materialnych, zasobów informacyjnych jakimi ona dysponuje.

Zarządzanie polega na podejmowaniu decyzji o tym co i jak należy zrobić, a następnie realizowaniu tych celów za pośrednictwem innych ludzi. To wykonywanie pracy „rękoma innych ludzi”.

Istotą zarządzania jest zatem osiąganie celów organizacji w sposób efektywny, czyli skuteczny i przy najlepszym wykorzystaniu zasobów organizacji czyli wydajnie.

Wydajność lub sprawność w zarządzaniu zakłada realizację potencjału ludzkiego, finansowego i materialnego organizacji bez zbędnego marnotrawstwa tych zasobów.



1900-45: ewidencja zatrudnienia, administrowanie płacami, działania operacyjne prowadzone przez działy kadr

1945-70: administrowanie kadrami zmonopolizowane przez specjalistów z tych działów, skupienie na wnętrzu organizacji w celu zwiększenia efektywności pracy, poprawy stosunków kierownictwa z pracownikami, poszerzenie zakresu funkcji personalnych: rekrutacja, szkolenia, płace, bhp, relacje lata 80: zarządzanie kadrami, systemowe ujęcie działań personalnych, którym nadaję się wyższą rangę i znaczenie lata 90: strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) integruje się z rozwojem organizacji, skupienie na zmianach otoczenia, ścisła współpraca specjalistów Departamentów ZZL (Human Resources) z zarządem organizacji i kierownikami liniowymi w realizacji funkcji personalnych


Współudział w wytyczaniu wizji firmy – jakie mamy marzenia, dokąd zmierzamy

Współudział w definiowaniu misji firmy - co jest jej celem, jakie potrzeby realizuje Współudział w formułowaniu strategii biznesowej firmy w celu opracowania wspomagającej ją strategii zarządzania zasobami ludzkimi


Formułowanie programów personalnych wynikających z wizji, misji i strategii firmy:
  • programów rekrutacyjnych
  • programów rozwoju potencjału społecznego
  • systemów skutecznego motywowania
  • Wdrażanie programów personalnych
  • Kontrola efektywności sposobów gospodarowania zasobami ludzkimi w firmie wobec zmian otoczenia

Planowanie w zakresie zasobów ludzkich

Rekrutację i selekcję, w tym kontakty z rynkiem pracy Wdrażanie skutecznych systemów motywacyjnych: Określanie zasad wynagradzania poprzez klasyfikację stanowisk, wartościowanie pracy Pomoc w rozwoju zawodowym pracowników: szkolenia, wytyczanie indywidualnych ścieżek kariery Opracowanie i wdrażanie systemu ocen okresowych Współpracę ze związkami zawodowymi: kwestie socjalne, stosunki pracownicze, bhp, prawo pracy Przygotowywanie pracowników do odejścia z firmy np. outplacement