
|
Ćwiczenia 3. Przekroje i przenikanie wielościanów o brył obrotowych
Zadanie 3.1.
Narysować trzy rzuty ostrosłupa prostego o podstawie czworokąta z wyciętym otworem w postaci graniastosłupa prostego
Niech będzie dany ostrosłup o podstawie trójkąta, którego poszczególne wierzchołki opisano literami Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ABCDW\}
,. Należy wyznaczyć trzy rzuty ostrosłupa z wyciętym otworem, przy pomocy graniastosłupa o podstawie kwadratu Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle mkln\}
,. Rozwiązanie zadania związane jest z wyznaczaniem linii przenikania między ostrosłupem i graniastosłupem.
W pierwszej kolejności uzupełniamy założenia o wyznaczenie trzecich rzutów ostrosłupa i graniastosłupa wycinającego (rys.C.1_1b). Rzutowanie ostrosłupa na trzecia, prostopadłą do rzutni Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_1\}
, i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_2\}
, rozpoczynamy od przeniesienia rzutu podstawy na oś y między rzutnią Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_1\}
, a rzutnią Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_3\}
,. Po obrocie osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\}
, do pokrycia się z osią Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\}
, wyznaczymy (po rozwinięciu układu trzech rzutni) trzeci rzut podstawy . Podobnie czynimy z wierzchołkiem Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle W\}
,. Po obrocie i przeniesieniu rzutu poziomego do trzeciej rzutni, odmierzamy wysokość ostrosłupa, która oczywiście wyznaczy nam trzeci rzut wierzchołka .
Podobnie przenosimy do trzeciej rzutni graniastosłup Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle mkln\}
,, którego krawędzie w trzecim rzucie będą prostopadłe do osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\}
, po obrocie.
Zarówno w rzutach pionowym i poziomym, jak również w rzucie trzecim ustalamy widoczność krawędzi analizując każdy rzut z kierunku prostopadłego do określonej rzutni. Widoczność krawędzi w rzutach pionowym i bocznym analizujemy poprzez obserwacje rzutu poziomego z kierunku prostopadłego do osi odpowiednio Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\}
, i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\}
,.
Wyznaczenie linii przenikania rozpoczynamy od rzutu poziomego obu wielościanów. Wyznaczamy w rzucie poziomym punkty przebicia krawędzi ostrosłupa ze ścianami graniastosłupa. Rzutujący charakter ścian graniastosłupa ułatwia nam wyznaczenie rzutów poziomych punktów przebicia. Możemy, zatem określić rzuty poziome punktów przebicia . Rzut krawędzi graniastosłupa , będzie pokrywał się z rzutem punku , przebicia tej krawędzi ze ścianą Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle CDW\}
,, który wyznaczymy, w rzucie pionowym, korzystając z pośrednictwa tworzącej Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle WV\}
,, przechodzącej przez ten punkt oraz wierzchołek Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle W\}
, ostrosłupa. Punkt , będący rzutem punktu przebicia boku ostrosłupa ze ścianą , będzie leżał na rzutni poziomej, więc jego rzut pionowy będzie znajdował się na osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\}
,. Wyznaczono, zatem wszystkie rzuty poziome punktów przebicia krawędzi jednego wielościanu ze ścianami drugiego wielościanu i odwrotnie.
Kolejnym krokiem jest wyznaczenie pozostałych rzutów punktów przebicia, będących wierzchołkami odcinków linii przenikania wielościanów. Za pomocą odnoszących linii rzutowania ustalone zostają rzuty pionowe linii przenikania oraz . Ustalenie widoczności w przypadku usunięcia wykrojnika trójkątnego, nie powinno słuchaczom sprawić większego kłopotu, a wiec zagadnienie to pominiemy w rozwiązaniu tego zadania. Powstałe, w wyniku wycięcia, figury przekroju kreskujemy, zgodnie z zasadami stosowanymi w zapisie konstrukcji.
|