Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 3: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
e, s \longrightarrow n | e, s \longrightarrow n | ||
\quad \quad \quad | \quad \quad \quad | ||
b, s \longrightarrow l | b, s \longrightarrow l</math>, | ||
</math> | |||
gdzie <math>s \in \mathbf{State}</math>, <math>n \in</math> jest liczbą całkowitą, <math>n \in \mathbf{Num}</math>, a <math>l \in \mathbf{Bool} = \{ \mathbf{true}, \mathbf{false} \}</math>. | gdzie <math>s \in \mathbf{State}</math>, <math>n \in</math> jest liczbą całkowitą, <math>n \in \mathbf{Num}</math>, a <math>l \in \mathbf{Bool} = \{ \mathbf{true}, \mathbf{false} \}</math>. |
Aktualna wersja na dzień 21:43, 11 wrz 2023
Zawartość
Kończymy semantykę małych kroków i rozpoczynamy semantykę naturalną (duże kroki). Uzupełnimy semantykę naturalną języka TINY o semantykę naturalną wyrażeń boolowskich i arytmetycznych oraz semantykę błędów wykonania. Wreszcie dodamy nową instrukcję pętli ,, pozwalającą na niestrukturalne przerwanie lub wznowienie iteracji (instrukcje i ).
Rozszerzenia semantyki języka Tiny
Ćwiczenie 1
Zdefiniuj znaczenie wyrażeń boolowskich i arytmetycznych w języku TINY w stylu dużych kroków (semantyka naturalna).
Rozwiązanie
Ćwiczenie 2
Rozważ dodatkowo operację dzielenia:
i rozszerz semantykę z poprzedniego zadania. Dzielenie przez zero jest błędem i kończy natychmiast wykonanie programu. Oprócz stanu wynikiem programu powinna byc informacja o błędzie, jeśli błąd wystąpił.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 3
Rozszerzmy język TINY o następującą instrukcję pętli:
to instrukcja pętli, stanowi instrukcję wewnętrzną. Instrukcja wychodzi z nabliższej otaczającej pętli , i kontynuuje wykonanie programu od pierwszej instrukcji za tą pętlą. Instrukcja powraca na początek instrukcji wewnętrznej najbliższej otaczającej pętli ,.
Pozważ zarówno semantykę naturalną, jak i semantykę małych kroków.
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Zadania domowe
Ćwiczenie 1
Zaproponuj semantykę małokrokową dla rozszerzeń języka Tiny, które studiowaliśmy powyżej.
Ćwiczenie 2
Napisz semantykę naturalną dla nieznacznie rozszerzonej wersji instrukcji ,:
Identyfikator pełni tutaj rolę etykiety związanej z instrukcją ,, jest też parametrem dwóch pozostałych instrukcji. kończy teraz najbliższą otaczającą pętlę , o etykiecie . Podobnie wznawia najbliższą otaczającą pętlę o etykiecie .
Przykład
Program
x: , a := 1; y: , x; a := a-10; a := a+1; a := a+2;
kończy działanie z wartością zmiennej .
Za pomocą wcięć określiliśmy, do wnętrza której pętli , należy każda z trzech ostatnich instrukcji przypisania.
Niejednoznaczność bierze się oczywiście stąd, że pracujemy ze składnią abstrakcyjną. Składnia konkretna zawierałaby prawdopodobnie jakąś konstukcję "zamykającą" pętlę ,, np. ,.
Ćwiczenie 3
Napisz semantykę naturalną i małokrokową dla rozszerzenia języka TINY o wyrażenia z efektami ubocznymi:
Obliczenie wyrażenia polega na wykonaniu a potem na obliczeniu . Wartość wyrażenia jest taka, jak wartość wyrażenia a efektem ubocznym jest podstawienie tej wartości na zmienną .