Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 12: Języki kontekstowe i automat liniowo ograniczony. Maszyna Turinga: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
język palindromów, czyli: | język palindromów, czyli: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
L=\left\{w \overleftarrow{w} \ : : \ : w\in \left\{0,1\right\}^*\right\} | L=\left\{w \overleftarrow{w} \ : : \ : w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Sprawdź, że: | Sprawdź, że: | ||
Linia 131: | Linia 130: | ||
Niech będzie dany alfabet <math>\Sigma_I =\left\{0,1,\clubsuit\right\}</math>. Zaprojektuj maszynę Turinga akceptująca język postaci: | Niech będzie dany alfabet <math>\Sigma_I =\left\{0,1,\clubsuit\right\}</math>. Zaprojektuj maszynę Turinga akceptująca język postaci: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
L=\left\{u\clubsuit w\ : : \ : u,w\in \left\{0,1\right\}^*\right\} | L=\left\{u\clubsuit w\ : : \ : u,w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zaprojektuj maszynę Turinga <math>\mathcal{M}=(\Sigma _{T},S,f,s_{0},S_{F})</math>, która akceptuje język <math>L</math>. Następnie: | Zaprojektuj maszynę Turinga <math>\mathcal{M}=(\Sigma _{T},S,f,s_{0},S_{F})</math>, która akceptuje język <math>L</math>. Następnie: | ||
Linia 310: | Linia 308: | ||
Skonstruuj maszynę Turinga <math>\mathcal{MT}</math> akceptującą język: | Skonstruuj maszynę Turinga <math>\mathcal{MT}</math> akceptującą język: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
L_1=\left\{www\ : : \ : w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\} | L_1=\left\{www\ : : \ : w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
}} | }} |
Wersja z 21:37, 11 wrz 2023
Ćwiczenia 12
Ćwiczenie 1
Rozważmy maszynę Turinga z wykładu (Przykład 1.2) akceptującą język palindromów, czyli:
Sprawdź, że:
oraz że
- .
Ćwiczenie 2
Niech będzie dany alfabet . Zaprojektuj maszynę Turinga akceptująca język postaci:
Zaprojektuj maszynę Turinga , która akceptuje język . Następnie:
- Wypisz elementy składowe maszyny , tzn. zbiory oraz funkcję przejścia (zapewnij, aby ).
- Wykonaj symulację maszyny na słowie ,
- na słowie ,
- oraz na słowie .
Ćwiczenie 3
W trakcie wykładu rozważaliśmy język
wykazując, że NP .
Uzasadnij, że takżeĆwiczenie 4
Uzasadnij, że funkcja jest konstruowalna pamięciowo.
Ćwiczenie 5
Uzasadnij, że funkcja jest konstruowalna pamięciowo.
Ćwiczenie 6
Skonstruuj maszynę Turinga akceptującą język:
Ćwiczenie 7
Uzasadnij, że język
jest rozpoznawany przez pewną niedeterministyczna maszynę Turinga .
Podpowiedź: wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego przeprowadź weryfikację w trzech etapach: konstrukcja słów , gdzie (wyrocznia), sklejanie, weryfikacja, czy .