Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „\</math>” na „\ </math>”
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
 
Linia 57: Linia 57:


<math>
<math>
I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n.
I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n</math>
</math>


Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>:
Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>:
Linia 69: Linia 68:
       I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
       I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2.
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2</math>
</math>


Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując <math>I_1</math>.
Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując <math>I_1</math>.
Linia 84: Linia 82:
       I_1, s[x \mapsto n_1]  \,\longrightarrow\, s'}
       I_1, s[x \mapsto n_1]  \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]}
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2.
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math>
</math>


Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając na zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>.
Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając na zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>.
Linia 94: Linia 91:


<math>
<math>
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}.
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>
</math>


Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
Linia 117: Linia 113:
       \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
       \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
     {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2.
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math>
</math>


Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości zmiennej <math>x</math>.  
Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości zmiennej <math>x</math>.  
Linia 234: Linia 229:


<math>
<math>
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}.
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>
</math>


Dla ścisłości używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>), ale będziemy zwykle używać podobnych symboli jak dotychczas <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów.
Dla ścisłości używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>), ale będziemy zwykle używać podobnych symboli jak dotychczas <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów.
Linia 274: Linia 268:


<math>
<math>
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s).
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s)</math>
</math>


Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji.
Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji.
Linia 283: Linia 276:
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s).
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math>
</math>


Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone.
Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone.
Linia 380: Linia 372:
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
       E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}}
     {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s).
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math>
</math>


</div></div>
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 21:30, 11 wrz 2023

Zawartość

Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.


Semantyka naturalna pewnej instrukcji 𝐟𝐨𝐫 ,

Ćwiczenie 1


Rozszerzamy język TINY następująco:

I::=|𝐟𝐨𝐫x=e1𝐭𝐨e2𝐭𝐫𝐲I1𝐞𝐥𝐬𝐞I2|𝐟𝐚𝐢𝐥

Znaczenie instrukcji 𝐟𝐨𝐫x=e1𝐭𝐨e2𝐭𝐫𝐲I1𝐞𝐥𝐬𝐞I2 jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń e1 i e2. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia e1) na zmienną x i uruchamiamy I1. Jeśli w I1 nie zostanie napotkana instrukcja 𝐟𝐚𝐢𝐥, kończymy instrukcję 𝐟𝐨𝐫 , i przyracamy wartość zmiennej x sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w I1 zostanie napotkana instrukcja 𝐟𝐚𝐢𝐥, podstawiamy na x kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji 𝐟𝐨𝐫 , i ponownie wykonujemy I1. Powtarzamy w ten sposób, aż I1 zakończy się nie napotkawszy 𝐟𝐚𝐢𝐥, albo wartość zmiennej x przekroczy wartość wyrażenia e2 obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję 𝐟𝐨𝐫 , i przyracamy wartość zmiennej x sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji 𝐟𝐨𝐫 , i uruchamiamy I2.


Przykład

Oto przykładowy program:

x := 0; y := 1;
𝐟𝐨𝐫 , x := 1 𝐭𝐨 , 5 𝐭𝐫𝐲 ,
  y := y+1;
  𝐢𝐟 , x <= 4 𝐭𝐡𝐞𝐧𝐟𝐚𝐢𝐥𝐞𝐥𝐬𝐞 , z:= x
𝐞𝐥𝐬𝐞𝐬𝐤𝐢𝐩


Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: x=0,y=2,z=5.


Rozwiązanie

Semantyka naturalna bloków

Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)

Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:

I::=|𝐛𝐞𝐠𝐢𝐧𝐯𝐚𝐫x=e;I𝐞𝐧𝐝

Zasięgiem zmiennej x jest instrukcja I, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.


Rozwiązanie

Zadania domowe

Ćwiczenie 1

Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:

I::=|𝐭𝐡𝐫𝐨𝐰x|𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2

exc::=x|𝐚𝐧𝐲

Instrukcja 𝐭𝐡𝐫𝐨𝐰x oznacza podniesienie wyjątku o nazwie x. Instrukcja I=𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2 wykonuje I1. Jeśli podczas wykonania I1 zostanie podniesiony wyjątek x, i exc=x albo exc=𝐚𝐧𝐲, to następuje przerwanie I1 i sterowanie zostaje przeniesione do I2 (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania I1 zostanie podniesiony wyjątek x oraz excx i exc𝐚𝐧𝐲, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji 𝐭𝐫𝐲 , otaczającej I. Umawiamy się, że 𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2 otacza I1 i wszystkie instrukcje wewnątrz I1, ale nie otacza I2.


Ćwiczenie 2

Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.