Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,” |
m Zastępowanie tekstu – „\</math>” na „\ </math>” |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
== Semantyka naturalna pewnej instrukcji <math>\mathbf{for}\</math>, == | == Semantyka naturalna pewnej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, == | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> jest następujące. | Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> jest następujące. | ||
Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>. | Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>. | ||
Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\</math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> | Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> | ||
sprzed tej instrukcji. | sprzed tej instrukcji. | ||
Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich | Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich | ||
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\</math>, i ponownie wykonujemy <math>I_1</math>. | pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i ponownie wykonujemy <math>I_1</math>. | ||
Powtarzamy w ten sposób, aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> obliczoną na początku. | Powtarzamy w ten sposób, aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> obliczoną na początku. | ||
W pierwszym przypadku kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\</math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed tej instrukcji. | W pierwszym przypadku kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed tej instrukcji. | ||
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\</math>, i uruchamiamy <math>I_2</math>. | W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i uruchamiamy <math>I_2</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
x := 0; y := 1; | x := 0; y := 1; | ||
<math>\mathbf{for}\</math>, x := 1 <math>\,\mathbf{to}\</math>, 5 <math>\,\mathbf{try}\</math>, | <math>\mathbf{for}\ </math>, x := 1 <math>\,\mathbf{to}\ </math>, 5 <math>\,\mathbf{try}\ </math>, | ||
y := y+1; | y := y+1; | ||
<math>\mathbf{if}\</math>, x <= 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\</math>, z:= x | <math>\mathbf{if}\ </math>, x <= 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\ </math>, z:= x | ||
<math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math> | <math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math> | ||
Linia 99: | Linia 99: | ||
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu. | Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu. | ||
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\</math>,: jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' <math>I_1</math>. | Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,: jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' <math>I_1</math>. | ||
A więc załóżmy, że | A więc załóżmy, że | ||
<math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | <math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych zmiennych, takich jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\</math>,. | W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych zmiennych, takich jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,. | ||
Powtarzamy ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | Powtarzamy ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | ||
Oto odpowiednia reguła: | Oto odpowiednia reguła: | ||
Linia 123: | Linia 123: | ||
Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby niepoprawna. | Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby niepoprawna. | ||
Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math>, czy nie. | Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math>, czy nie. | ||
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\</math>, zakończyła się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> (przypadek pierwszy), powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>. | Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\ </math>, zakończyła się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> (przypadek pierwszy), powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>. | ||
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było to konieczne, to zostało już wykonane "głębiej", dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> (tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było to konieczne, to zostało już wykonane "głębiej", dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> (tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | ||
Linia 134: | Linia 134: | ||
</math> | </math> | ||
oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś "głęboko" zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej instrukcji <math>\mathbf{for}\</math>,. | oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś "głęboko" zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,. | ||
Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego wykonania instrukcji, a w przypadku pętli, powinniśmy zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego wykonania instrukcji, a w przypadku pętli, powinniśmy zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | ||
Oto odpowiednie reguły: | Oto odpowiednie reguły: | ||
Linia 164: | Linia 164: | ||
Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych zajęciach. | Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych zajęciach. | ||
Zauważmy, że jeśli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek pętlą <math>\mathbf{for}\</math>,, to program "zakończy się" w konfiguracji <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | Zauważmy, że jeśli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek pętlą <math>\mathbf{for}\ </math>,, to program "zakończy się" w konfiguracji <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
Możemy zatem tę właśnie konfigurację uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce wykonania programu. | Możemy zatem tę właśnie konfigurację uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce wykonania programu. | ||
Linia 408: | Linia 408: | ||
Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>. | Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>. | ||
Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> (następuje ''obsługa wyjątku''). | Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> (następuje ''obsługa wyjątku''). | ||
Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\</math>, otaczającej <math>I</math>. | Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\ </math>, otaczającej <math>I</math>. | ||
Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>. | Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>. | ||
}} | }} |
Wersja z 12:04, 5 wrz 2023
Zawartość
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.
Semantyka naturalna pewnej instrukcji ,
Ćwiczenie 1
Rozszerzamy język TINY następująco:
Znaczenie instrukcji jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń i . Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia ) na zmienną i uruchamiamy . Jeśli w nie zostanie napotkana instrukcja , kończymy instrukcję , i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w zostanie napotkana instrukcja , podstawiamy na kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji , i ponownie wykonujemy . Powtarzamy w ten sposób, aż zakończy się nie napotkawszy , albo wartość zmiennej przekroczy wartość wyrażenia obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję , i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji , i uruchamiamy .
Przykład
Oto przykładowy program:
x := 0; y := 1; , x := 1 , 5 , y := y+1; , x <= 4 , z:= x
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: .
Rozwiązanie
Semantyka naturalna bloków
Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)
Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:
Zasięgiem zmiennej jest instrukcja , czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
Rozwiązanie
Zadania domowe
Ćwiczenie 1
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:
Instrukcja oznacza podniesienie wyjątku o nazwie . Instrukcja wykonuje . Jeśli podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątek , i albo , to następuje przerwanie i sterowanie zostaje przeniesione do (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątek oraz i , to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji , otaczającej . Umawiamy się, że otacza i wszystkie instrukcje wewnątrz , ale nie otacza .
Ćwiczenie 2
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.