Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,” |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
| Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|1.1.|| | {{cwiczenie|1.1.|| | ||
Sprawdzić, czy liczby: <math>\frac{3}{7}</math>, | Sprawdzić, czy liczby: <math>\frac{3}{7}</math>, | ||
<math>\sqrt{2}-1</math>, <math> | <math>\sqrt{2}-1</math>, <math> \sqrt{5}-2</math>, <math>\frac{1}{\sqrt{2}}</math>, | ||
<math>\frac{1}{\sqrt{3}}</math> należą do trójkowego zbioru Cantora. | <math>\frac{1}{\sqrt{3}}</math> należą do trójkowego zbioru Cantora. | ||
| Linia 9: | Linia 9: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> | Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ... | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Mamy | Mamy | ||
<center><math> | <center><math> \begin{align} &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\ | ||
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\ | &\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\ | ||
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\ | &\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\ | ||
| Linia 20: | Linia 20: | ||
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1. | &\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1. | ||
\end{align}</math></center> | \end{align}</math></center> | ||
gdyż mamy <math> \frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz | gdyż mamy <math>\frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz | ||
<math> \frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div> | <math>\frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.2.|| | {{cwiczenie|1.2.|| | ||
Wykazać równości | Wykazać równości | ||
a) <math> \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : | a) <math>\forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : | ||
1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}</math>, | 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}</math>, | ||
b) <math> \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : | b) <math>\forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : | ||
\frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k</math>. | \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k</math>. | ||
| Linia 39: | Linia 39: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykażmy wpierw równość a). Dla <math> n=1</math> mamy | Wykażmy wpierw równość a). Dla <math>n=1</math> mamy | ||
<math> \frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math> q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy, | <math>\frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math>q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy, | ||
że dla dowolnej liczby <math> n=1,\ 2,\ 3,\ ..</math>. zachodzi implikacja | że dla dowolnej liczby <math>n=1,\ 2,\ 3,\ ..</math>. zachodzi implikacja | ||
<center><math> \bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies | <center><math>\bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies | ||
\bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg]</math>.</center> Mamy bowiem <math> 1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math> n=1,2,3,..</math>., dla <math> q\neq 1</math>. | \bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg]</math>.</center> Mamy bowiem <math>1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math>n=1,2,3,..</math>., dla <math>q\neq 1</math>. | ||
b) Zauważmy, że jeśli np. <math> b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math> \begin{align} \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n | b) Zauważmy, że jeśli np. <math>b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math>\begin{align} \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n | ||
\frac{(\frac{a}{b})^{n+1}-1}{a-b}=\frac{b^n}{a-b}\bigg(\frac{a}{b}-1\bigg)\bigg(1+\frac{a}{b} | \frac{(\frac{a}{b})^{n+1}-1}{a-b}=\frac{b^n}{a-b}\bigg(\frac{a}{b}-1\bigg)\bigg(1+\frac{a}{b} | ||
+(\frac{a}{b})^2 +...+(\frac{a}{b})^2\bigg)\\=&b^n | +(\frac{a}{b})^2 +...+(\frac{a}{b})^2\bigg)\\=&b^n | ||
\bigg(1+\frac{a}{b}+(\frac{a}{b})^2+...+(\frac{a}{b})^n\bigg)\\=&b^n+ab^{n-1}+a^2b^{n-2}+...+a^n.\end{align} | \bigg(1+\frac{a}{b}+(\frac{a}{b})^2+...+(\frac{a}{b})^n\bigg)\\=&b^n+ab^{n-1}+a^2b^{n-2}+...+a^n.\end{align} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Gdy <math> b=0</math> równość również zachodzi. | Gdy <math>b=0</math> równość również zachodzi. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
| Linia 56: | Linia 56: | ||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
a) Sprawdzić, że <math> \binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych <math> n</math>, <math> k</math> takich, że <math> | a) Sprawdzić, że <math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych <math>n</math>, <math>k</math> takich, że <math> n>k</math>. | ||
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona | b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona | ||
<center><math> \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ : | <center><math>\forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ : | ||
(a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k</math>.</center> | (a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k</math>.</center> | ||
| Linia 71: | Linia 71: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla <math> | Dla <math> n=1</math> wzór jest prawdziwy. Wykażemy, że dla każdej liczby naturalnej <math>m</math> prawdziwa jest implikacja | ||
<center><math>\bigg[(a+b)^{m}=\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^k\bigg]\implies \bigg[(a+b)^{m+1}=\sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m-k}b^k\bigg]</math></center> | <center><math>\bigg[(a+b)^{m}=\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^k\bigg]\implies \bigg[(a+b)^{m+1}=\sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m-k}b^k\bigg]</math></center> | ||
Przekształćmy | Przekształćmy | ||
| Linia 115: | Linia 115: | ||
&\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos | &\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos | ||
na+\cos(n+1)a=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align} | na+\cos(n+1)a=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align} | ||
</math></center> stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> n</math>. | </math></center> stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math>n</math>. | ||
b) Podobnie jak w zadaniu a) równość zachodzi dla <math>n=0</math>. Zauważmy, | b) Podobnie jak w zadaniu a) równość zachodzi dla <math>n=0</math>. Zauważmy, | ||
| Linia 138: | Linia 138: | ||
Uprościć wyrażenia | Uprościć wyrażenia | ||
a) <math> (\sqrt{2}-1)^5</math>, | a) <math>(\sqrt{2}-1)^5</math>, | ||
b) <math> (1+i\sqrt{3})^6</math>, | b) <math>(1+i\sqrt{3})^6</math>, | ||
c) <math> \sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}</math>. | c) <math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}</math>. | ||
}} | }} | ||
| Linia 151: | Linia 151: | ||
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | ||
c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math> 2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>? | c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>? | ||
</div></div> | </div></div> | ||
| Linia 236: | Linia 236: | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że | ||
<math> \cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4}) | <math>\cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4}) | ||
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4} | =\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4} | ||
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>. | =\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>. | ||
Podobnie | Podobnie | ||
<math> \sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>. | <math>\sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>. | ||
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć | Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć | ||
<math> \cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz | <math>\cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz | ||
<math> \sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>, a także <math> \cos | <math>\sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>, a także <math>\cos | ||
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math> | \frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math> | ||
oraz | oraz | ||
<math> \sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}</math>. | <math>\sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}</math>. | ||
Wobec tego | Wobec tego | ||
<center> | <center> | ||
<math> \begin{align} z_0 | <math>\begin{align} z_0 | ||
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\ | &=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\ | ||
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2 | z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2 | ||
Wersja z 10:32, 5 wrz 2023
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a) ,
b) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla . zachodzą równości
a) ,
b) .
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a) ,
b) ,
c) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania
a) ,
b) ,
c) .
Wskazówka
Rozwiązanie