CWGI Moduł 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,” |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
Linia 143: | Linia 143: | ||
|valign="top"|Ważnym zagadnieniem w grafice inżynierskiej jest wyznaczanie przekrojów brył płaszczyznami. Przedstawiona w poprzednich wykładach wiedza pozwoli nam zająć się tym zagadnieniem. Pierwszyą kwestia jest wyznaczanie przekrojów wielościanów płaszczyznami w położeniu szczególnym, a więc pionowo lub poziomo – rzutującym. | |valign="top"|Ważnym zagadnieniem w grafice inżynierskiej jest wyznaczanie przekrojów brył płaszczyznami. Przedstawiona w poprzednich wykładach wiedza pozwoli nam zająć się tym zagadnieniem. Pierwszyą kwestia jest wyznaczanie przekrojów wielościanów płaszczyznami w położeniu szczególnym, a więc pionowo lub poziomo – rzutującym. | ||
Rozwiążmy zadanie na przykładzie dwóch wielościanów ostrosłupa prostego stojacego na rzutni poziomej i graniastosłupa pochyłego stojacego na rzutni poziomej. W pierwszym przypadku wyznaczymy rzuty przekroju ostrosłupa '''ABCW''' stojącego na rzutni poziomej płaszczyzną pionowo - rzutującą <math> \alpha</math> (rys. 3.8_1a). | Rozwiążmy zadanie na przykładzie dwóch wielościanów ostrosłupa prostego stojacego na rzutni poziomej i graniastosłupa pochyłego stojacego na rzutni poziomej. W pierwszym przypadku wyznaczymy rzuty przekroju ostrosłupa '''ABCW''' stojącego na rzutni poziomej płaszczyzną pionowo - rzutującą <math>\alpha</math> (rys. 3.8_1a). | ||
Zbudujmy w rzutach prostokątnych ostrosłup prosty o podstawie trójkąta stojący na rzutni poziomej oraz przyjmijmy płaszczyznę pionowo - rzutującą określoną śladami <math>v_\alpha\ i\ h_\alpha</math>. Ponieważ płaszczyzna <math>\alpha\</math>, jest rzutująca to wszystkie elementy płaskie znajdujące się w płaszczyźnie, w rzucie pionowym będą znajdować się na rzucie pionowym płaszczyzny <math>\alpha\</math>,, czyli na śladzie pionowym płaszczyzny <math> v_\alpha</math>. Tak więc przekrój w rzucie pionowym wyznaczymy znajdując punkty przecięcia się śladu <math>v_\alpha</math> z rzutami pionowym krawędzi ostrosłupa <math>A''W''</math>, <math>B''W''</math> i<math> C''W''</math>. Przekrój w rzucie pionowym będzie wyznaczony przez rzuty punktów <math>1'',\ 2''\ i\ 3''</math>. Rzut poziomy przekroju wyznaczymy jako wielokąt, którego wierzchołkami są punktami przecięcia odnoszących z rzutami poziomymi krawędzi <math> A'W',\ B'W'\ i\ C'W'</math>. | Zbudujmy w rzutach prostokątnych ostrosłup prosty o podstawie trójkąta stojący na rzutni poziomej oraz przyjmijmy płaszczyznę pionowo - rzutującą określoną śladami <math>v_\alpha\ i\ h_\alpha</math>. Ponieważ płaszczyzna <math>\alpha\</math>, jest rzutująca to wszystkie elementy płaskie znajdujące się w płaszczyźnie, w rzucie pionowym będą znajdować się na rzucie pionowym płaszczyzny <math>\alpha\</math>,, czyli na śladzie pionowym płaszczyzny <math>v_\alpha</math>. Tak więc przekrój w rzucie pionowym wyznaczymy znajdując punkty przecięcia się śladu <math>v_\alpha</math> z rzutami pionowym krawędzi ostrosłupa <math>A''W''</math>, <math>B''W''</math> i<math>C''W''</math>. Przekrój w rzucie pionowym będzie wyznaczony przez rzuty punktów <math>1'',\ 2''\ i\ 3''</math>. Rzut poziomy przekroju wyznaczymy jako wielokąt, którego wierzchołkami są punktami przecięcia odnoszących z rzutami poziomymi krawędzi <math>A'W',\ B'W'\ i\ C'W'</math>. | ||
Drugi przykład dotyczy graniastosłupa. Należy wyznaczyć rzuty przekroju graniastosłupa pochyłego '''ABC''' o podstawie na rzutni poziomej płaszczyzną pionowo - rzutującą <math>\alpha\</math>, rys.3.8_1b). | Drugi przykład dotyczy graniastosłupa. Należy wyznaczyć rzuty przekroju graniastosłupa pochyłego '''ABC''' o podstawie na rzutni poziomej płaszczyzną pionowo - rzutującą <math>\alpha\</math>, rys.3.8_1b). |
Wersja z 10:32, 5 wrz 2023
![]() |
Elementy równoległe i prostopadłe |